Pokud se nám na palubní desce zobrazuje jenom informace o rychlosti, otáčkách, o stavu paliva a teplotě, je vše v pořádku. Horší to je, pokud se rozsvítí nějaká ta kontrolka. V takovém případě je dobré zpozornět a začít jí okamžitě řešit.

Kontrolky ve voze jsou označeny i barevně, aby nám daly najevo svou určitou důležitost. Pokud jde o barvu oranžovou, je třeba problém řešit, ale i s takovou kontrolkou se dá bez problémů dojet domů. Horší to je, pokud se rozsvítí kontrolka červená. Zde je na místě začít problém řešit raději okamžitě. Co vše nás může potkat?

Ukazatel ruční brzdy

Pokud nám svítí během jízdy, je nutné zkontrolovat, zda náhodou naše ruční brzda není zatažena. Pokud ne, může to značit i na problém s brzdovou kapalinou. Ať už se komplikace týkají naší ruční brzdy, nebo brzdové kapaliny, není příliš doporučeno pokračovat dále. Jako první doporučujeme zkontrolovat stav kapaliny a pokud je v pořádku, je na místě navštívit servis. Problémů může být několik, od těch banálních, jako je pouze špatná indikace hladiny, až po těch větších, které ukazují právě na problémy s brzdami. Primárně potom s ruční brzdou.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Kontrolka airbagu

Moderní auta jsou vybavena celou řadou airbagů. Většinou se při nastartování kontrolka rozsvítí na pár sekund a potom zhasne. To je v pořádku. Když ale svítí dále, nebo se rozsvítí kdykoliv během jízdy, ukazuje to na problémy s airbagy. I bez nich samozřejmě dojedete, ale myslete na to, že v případě kolize nemusí fungovat a vy v tu chvíli nemáte dostatečnou ochranu. Pokud dojde k nehodě a ve voze je problém a airbagy, může to znamenat, že buď nevystřelí vůbec, nebo vystřelí ve špatnou chvíli. Obojí znamená mnohem horší následky, než pokud by tento bezpečnostní prvek fungoval, jak má.

Kontrolka hladiny motorového oleje




Ne každý automobil ji má. Některé ji nemají vůbec, jiné stav oleje zobrazují prostřednictvím palubního počítače. Pokud kontrolka existuje a rozsvítí se, je celkem jasné, co byste měli udělat. Auto vám značí, že má nedostatek oleje a taková jízda je pro motor velmi riziková. Doporučujeme zastavit, olej dolít a až potom pokračovat. Jinak můžete riskovat mnoho problémů s vaším motorem. Kdo nízkou hladinu dlouhodobě podceňuje, ten může počítat s výrazným poškozením motoru. Sice se opravit dá, ale počítejte s tím, že náklady budou podstatně vyšší než ty na tu trochu oleje, kterou stačilo ihned po rozsvícení kontrolky dolít.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Kontrolka akumulátoru

Pokud se rozsvítí kontrolka baterie během startování, jde o běžnou věc a není třeba propadat panice. Hned by také měla zhasnout. Pokud však ke zhasnutí nedojde, a kontrolka baterie svítí stále, je to velký problém. Tato kontrolka neznačí přímo to, že je akumulátor špatný, ale to, že se nenabíjí a že se brzy vybije. Co udělat v takovém případě? Pokud potřebujete dojet pár kilometrů, vypněte veškerou elektroniku ve voze a doufejte, že to zvládnete. Máme na mysli vypnutí topení, jakéhokoliv foukání, rádia, ale klidně i světel, vyhřívání sedadel a čehokoliv dalšího. To vám pomůže ušetřit elektřinu, která by vám na dojetí měla stačit. U delších cest není radno riskovat. Je lepší auto odstavit a zavolat si odtah. Jinak může dojít k tomu, že vám auto takzvaně klekne na tom nejhorším možném místě.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Kontrolka motorového oleje

Zatímco ukazatel hladiny motorového oleje mají jenom některé auta, tak tuto červenou kontrolku mají všechny vozy. Pokud se vám rozsvítí, neměli byste nic podceňovat a měli byste ihned zkontrolovat jeho hladinu. Když dojde na tuto signalizaci, značí to ve většině případů problém s olejem, hlavně s jeho nedostatečným množstvím. To si kontrolou potvrdíte. Po dolití oleje na požadovanou hladinu by mělo být vše v pořádku. Pokud ne, může být problém jinde a v takovém případě je vhodné raději zavolat odtah. Problém s mazáním může způsobit více problémů, než si myslíte.