Kupujeme BMW E46 se specialistou na ojetiny: Kdo se napálí, přijde o desítky tisíc Kč

Vstupenka do světa zadokolek se silným motorem se za pár tisíc korun může prodražit. Některé specifikace jsou past, je třeba vědět, co hledat.

i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Řada 3 značky BMW má dlouhodobě ikonický status a nejde jen o vycizelované speciály divize M. Snad až v poslední době, kdy obecně všechny automobilky podléhají uniformitě, už nadšenci do sportovní jízdy nenahlíží na řadu 3 tak jako dřív. Ovšem pro starší generace platí, že se jedná o skvělá auta kombinující řadu pozitivních vlastností. BMW řady 3 generace E46 lze považovat za tu nejlepší v historii značky BMW. 

BMW 3 někdy vlastnil nebo chtěl vlastnit každý petrolhead

Podržela si totiž všechny klady předchozích generací, tedy výborné jízdní vlastnosti a potentní pohonné jednotky. Navíc majitelům poskytla prostornost na zadních sedačkách a výrazně pevnější, kvalitnější karosérii. Ta nepodléhá korozi tak jako u předchozí řady. Přesto je ale třeba při koupi ojetiny pečlivě stav zkontrolovat, už vzhledem ke stáří auta jako takového. „Pečlivá kontrola se vyplatí zejména v oblasti zadní části prahů a lemů zadních blatníků,“ radí specialista na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „a to i u nebouraných vozů.“

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels

Posun od předchozí generace se také udál v mírném odklonu od zájmu tunerů. Najít E36, která nepadla do rukou domácího úpravce, je téměř nemožné, u E46 se najít nezasažený kus dá. Při zkušební jízdě s ojetým vozem BMW E46 by se měl zájemce zaměřit zejména na neobvyklé zvuky z podvozku. Obě nápravy těchto vozidel neprojevují na českých rozbitých silnicích vysokou životnost, a pokud je nutná kompletní oprava s použitím originálních dílů, může se cena pohybovat v desítkách tisíc korun.

Domácí tuneři velmi často E46 znetvořili nevídaným stylem

Životnost předních ramen může být výrazně snížena velkými koly a oblíbenými podložkami pro rozšíření rozchodu, které zatěžují čepy a silentbloky. Ojetá E46 není tak spolehlivým vozem, jak by předchozí majitelé rádi tvrdili. Existuje celá řada možných problémů, které se týkají jak elektroinstalace (problémy s centrálním zamykáním, různými senzory, ovládáním rychlosti ventilátoru atd.), tak i mechaniky (podvozek, motory, převodovky).

Mezi nejméně problémové motory patří benzínové šestiválce řady M52TU (320i/110 kW, 323i, 328i) vyráběné do roku 2000. I když se vyskytují problémy s odvětráváním klikové skříně a vzácné problémy se systémem natáčení vačkových hřídelí, tyto motory mají relativně nízkou poruchovost. Motory M54 (320i/125 kW, 325i, 330i) jsou také dobré, ale mají vyšší opotřebení a mohou mít problémy se spotřebou oleje. „Je důležité si uvědomit, že tyto motory jsou vhodnější volbou než slabší čtyřválce nebo dieselové motory,“ doplňuje expert, „které vyžadují investice a jsou náročné na údržbu.“

Větší a silnější znamená v případě BMW 3 E46 lepší

Častými problémy u dieselových verzí jsou závady vstřikovacího čerpadla (320d/100 kW), vstřikovačů, dvouhmotových setrvačníků (u manuální převodovky), turbodmychadel atd. U verzí s automatickými převodovkami je také potřeba být opatrný. Tyto převodovky často nedostávají pravidelnou výměnu oleje a často vyžadují drahé generální opravy. Například u benzínových verzí 325i a 330i se objevují problémy se skříněmi SMG, které jsou pouze robotizovanými manuálními převodovkami. Tyto převodovky často trpí mechanickou vadou, kterou nelze opravit, a proto je nutná výměna celé převodové skříně, jež je nákladná.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels

Pokud jde o doporučené motory, benzínové šestiválce řady M52TU jsou nejlépe odolné proti opotřebení. Největší z těchto motorů, 328i, kombinuje starší mechaniku s dostatečnou pružností a akceptovatelnou spotřebou paliva. Při nákupu ojetého BMW E46 je důležité věnovat pozornost několika typickým závadám, jako je vůle v obou nápravách, vibrace volantu, problémy se zapalovacími cívkami, úniky chladicí kapaliny, závady senzorů, problémy s dveřními zámky, nefunkčními informačními displeji, závady vstřikovacího čerpadla (u modelu 320d/100 kW).

Kritická místa tady jsou a není jich málo, mechanik poradí!

Dále tu jsou závady swirl klapek v sacím potrubí (u modelů 320d/110 kW a 330d), problémy s turbodmychadly, opotřebenými spojkovými obloženími (u manuální i SMG převodovek), poruchami odvětrávání klikové skříně, korozí, problémy s převodovkami (zejména u modelů SMG a Steptronic), vibracemi kardanu a dalšími. Je také důležité brát v úvahu další možné závady, které se mohou vyskytnout u ojetých vozů, například problémy se senzory (ABS, polohy vaček, lambda sondy), dveřními zámky, informačními displeji, chladicím systémem nebo výfukovým systémem.

Jak se nenechat v servisu oškubat? Triky a metody, které odhalí, že vás chce automechanik okrást

Koroze může být dalším problémem, zejména na lemech zadních blatníků a zadní části prahů, jak už bylo zmíněno. Celkově lze říci, že ojeté BMW řady E46 je průměrně spolehlivým automobilem, který však může vyžadovat určité náklady na údržbu a opravy. Je proto důležité investovat čas a pečlivě prověřit historii, stav a možné závady konkrétního vozidla před jeho koupí.

Koupit se dá od 10 000 Kč, výhodná nabídka to ale není

Nejlevnější BMW 3 se dá aktuálně koupit na německém inzertním serveru v přepočtu za 10 000 Kč. Jde o verze právě s nedoporučovaným „malým“ motorem. Je-li teď nabídka dané generace na tisíce kusů v nabídce, stačí zúžit hledání na větší šestiválcový benzín, manuál a sedan a rázem se nabídka smrskne na 157 aut. Za atraktivní by mohl někdo považovat například BMW 328 Ci Sport s manuální převodovkou. Motor má výkon 193 koní. Auto je z roku 1999 a kompromisem by mohl být vyšší nájezd 324 570 km.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels

U tak ojetého vozu je pečlivá kontrola nevyhnutelná. Zvenku jsou patrné oděrky karoserie, jakkoli překryté lakem. Vnitřní opotřebení odpovídá nájezdu, markantní je aftermarket audio. Zájemce o řadový benzínový šestiválec s pohonem všech kol a manuální převodovkou se musí obrnit trpělivostí. Hledání dobrého auta nebude snadné a rychlé. Neobejde se bez kompromisů, anebo vyššího rozpočtu. Najít pěkný kus se ale dá.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Máte rádi BMW řady E46?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články