A je to tady: Vyšetřovatelé letí do Pekingu zjistit, proč jsou čínská auta tak levná. To se mohli klidně zeptat i nás

Vyšetřovatelé Evropské unie zaslouží pochvalu za snahu přijít věci na kloub, ale konkrétně v tomto případě se mohli zeptat kohokoli z oboru. A ještě by ušetřili za letenky a hotely.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zpráva magazínu Automotive News je v tomto případě mimořádně stručná: „Vyšetřovatelé Evropské komise mají v nadcházejících týdnech zkontrolovat čínské výrobce automobilů v rámci vyšetřování. Na základě jeho výsledku se rozhodne, zda uvalit sankční cla na ochranu evropských výrobců elektrických vozidel. Inspektoři navštíví BYD, Geely a SAIC,“ uvedly dva zdroje. Přičemž jeden z nich uvedl, že vyšetřovatelé nenavštíví nečínské značky vyráběné v Číně, jako je Tesla, Renault a BMW. To zní zajímavě. Pojďme se na to podívat společně.

Veřejně známé tajemství o státní podpoře čínských automobilek

Vyšetřování, které bylo zahájeno v říjnu a má trvat 13 měsíců, se snaží zjistit, zda levnější elektromobily vyrobené v Číně nespravedlivě netěží ze státních dotací. Nejsem si ale příliš jistý, že vyšetřovatelé EU „objeví Ameriku“. Neb skutečnost, že nízké ceny importovaných vozidel z Číny jsou z části zapříčiněny státními subvencemi, je v branži již celkem dlouho známá skutečnost. Ostatně stát má ve velkých automobilkách svůj podíl, čínský kapitalismus je zkrátka stále tak trochu státní/stranický. A co strana řekne, to platí.

Hřbitov tisíců elektromobilů na videu ukázal, co chtějí výrobci utajit. Auta jsou nová, ta chyba je jinde

Jak už to však v těchto případech bývá, jedna věc jsou kuloárové informace, druhá je skutečné vyšetřování, kde jde o peníze až v první řadě. To se potom karta velmi rychle otočí. Čína v tomto případě neváhala a celkem nekompromisně naznačila, že vyšetřování povede k eskalaci napětí mezi Pekingem a EU. Zvláštní, jeden by řekl, že pokud je všechno v nejlepším pořádku a není co skrývat, pak nemůže nikomu žádná inspekce vadit. Naopak se často nabízí plná součinnost. Jak vidno, ne vždy tomu tak zřejmě bude.

Impérium vrací úder, kontrolní vzorek je zvláštní

A že nejlepší obrana je útok, ví zřejmě nejen fotbalisté. Minulý týden tak Čína zahájila antidumpingové šetření brandy dovážené z Evropské unie. Což je krok, který se zdá být zaměřen na Francii, která velmi intenzivně podporuje právě onu „vyšetřovací misi“. A která se netajila svým rozhodnutím znevýhodnit levné elektromobily z Číny. Mezi které spadají základní modely od MG, Geely nebo Chery. Jinými slovy: Chcete nám kontrolovat naše automobilky? A vaše brandy nečerpá státní podporu?

iZdroj fotografie: Geely
Geely Coolray

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Zajímavý je na kontrole každopádně fakt, že se nebude zaměřovat na evropské značky vyráběné v Číně, jakkoli by tyto jinak do rámce kontroly spadaly také. Jinými slovy, francouzský Renault s Dacií Spring může být „v klidu“, stejně jako Volvo s modelem EX30. Ale paradoxně Tesla s Modelem 3 také (vyrábí se v Berlíně). Pravdou zůstává, že podíl vozidel vyrobených v Číně na trhu elektrických vozidel v Evropské unii vzrostl na 8 procent. V roce 2025 by pak mohl dosáhnout 15 procent, přičemž tyto elektromobily se obvykle prodávají o 20 procent méně než modely vyrobené v EU.

Jak učinit napjaté vztahy ještě napjatějšími

Vztahy mezi Čínou a EU jsou mírně napjaté i vzhledem k užším vztahům Pekingu s Moskvou po ruské invazi na Ukrajinu. EU se snaží snížit svou závislost na druhé největší světové ekonomice, zejména pokud jde o materiály a produkty potřebné pro její zelený přechod. Čínští výrobci elektromobilů, od lídra trhu BYD až po menší rivaly Xpeng a Nio, zároveň zvyšují úsilí o expanzi do zámoří. Z jednoduchého důvodu: domácí konkurence zesiluje a růst se zmírňuje. Mnoho z nich si navíc stanovilo export do Evropy jako svoji prioritu.

Už to prasklo: Škoda tam definitivně končí, Čína vyhrála. Bylo naivní doufat, že to dopadne jinak

Odhaduje se, že Čína loni předstihla Japonsko jako největšího světového vývozce automobilů a dodala 5,26 milionu vozů v hodnotě asi 102 miliard dolarů, uvedl tento týden čínský automobilový svaz. Je tedy zřejmé, že ať už to je se státními dotacemi pro čínské automobilky jakkoli, evidentně fungují. A obávám se, že na tom nic nezmění ani „kriminálka Brusel“. Co třeba zkusit systémové řešení: „neházet klacky pod nohy“ evropským automobilkám a přiměřeně zdanit/proclít asijský dovoz? Možná by to bylo efektivnější.

Myslíte, že na cenách čínských aut Evropská unie něco změní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články