Už to prasklo: Škoda tam definitivně končí, Čína vyhrála. Bylo naivní doufat, že to dopadne jinak

Změna na jednom z největších trhů s automobily se dala čekat od doby, kdy se z něj stáhla většina evropských automobilek. Že bude ale takto překvapivá, to nečekal asi nikdo.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Když se před rokem touto dobou stahovaly přední automobilky z ruského trhu v reakci na rozpoutání války na Ukrajině, bylo několik možných scénářů, jak se bude trh v Rusku vyvíjet. My sami jsme v redakci vedli dlouhé debaty, jestli se výroba v Rusku vrátí o desítky let zpátky na konto toho, že většina komponentů do moderních automobilů se pro Rusko a jeho zemi stala nedostupnými, nebo jestli přijde jiný scénář. Kdo tehdy hádal, že návrat do minulosti se konat nebude, hádal správně. Pojďme se na to podívat společně.

Byly dvě možnosti, v podstatě ale jenom jedna

Rusku před rokem totiž zbývaly jenom dvě možnosti: oznámit „lidu“, že se vrací k Žigulíkům a Moskvičům, nebo se rychle domluvit s Čínou a dát dvě a dvě dohromady. S ohledem na to, jak velmi potřebuje vláda Vladimira Putina v současné době přízeň lidu, bylo v podstatě jasné, co se stane: několik výletů s penězi do Číny, a obchod je hotov. Číňané jsou nadšeni, jak rychle dobyli tak velký trh (navíc bez boje), Rusové jsou spokojeni, jaké moderní automobily se dostanou na jejich trh.

Náš odhad byl správný: Čínské MG nasadilo cenu na novinku pro český trh tak nízko, že na ni nikdo nemá odpověď

iZdroj fotografie: Geely

A tady by mohl příběh v podstatě skončit. Jenže nekončí. Má další dvě roviny. Nebo vlastně tři. Nám v redakci (a určitě nejen nám) totiž začínalo být divné, když jsme pátrali třeba po prodejích Geeely nebo Chery, že se dostáváme na ruské stránky. A že nové modely před uvedením na trh Evropské unie dovezou – právě do Ruska. Do Ruska? Proč do Ruska? Protože Číňané si systematicky vybudovali něco, co umí opravdu jenom oni: závislost na svém trhu/servisu/náhradních dílech.

Nejvíc aut z Číny putuje do Moskvy – to je průlom

Navíc pod rouškou „pomoci“. Jinými slovy, z ruského trhu se tak trochu stane (stal) trh čínský a tuším, že na dlouhé desítky let dopředu. Evropští výrobci, kteří se stáhli z Ruska (a mezi které patří VW, a především Škoda, pro kterou bylo Rusko jeden z klíčových trhů) teď možná jen nevěřícně zírají. To ale pořád není všechno. Jak dokládají poslední údaje China Association of Automobile, Rusko se pro Čínu stalo největším trhem. Ještě jednou: NEJVĚTŠÍM TRHEM. To už opravdu něco znamená, a jen to dokazuje, jak velká změna to celé vlastně je.

Ruská Lada vyrobila luxusní verzi sedanu, zaměstnanci šílí. Ovládne tamní trh a vysměje se EU

iZdroj fotografie: Bloomberg
Zdroj: China Association Automobile / Bloomberg

Jak také uvádí Automotive News, čínští výrobci automobilů vyvezli během prvních pěti měsíců tohoto roku do Ruska více vozidel velkoobchodně než kdekoli jinde. Čína vyvezla do Ruska od ledna do května asi 287 000 hotových vozidel, což je téměř dvakrát více než do druhé země, kterou je Mexiko (159 000). A to ještě nejsou započítány „polotovary“ v kontejnerech, které se dokončují v Rusku a dostanou tím pádem ruský VIN. Za celý rok 2022 to mimochodem bylo asi 162 000 vozidel.

Jak to vidíte vy? Vrátí se ještě někdy evropští výrobci do Ruska, nebo to bude navždy „druhá Čína“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že se automobilky do Ruska ještě někdy vrátí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články