Přestože o tom automobilka VW už ani neví a v jejím archivu chybí informace, tento koncern jako první na světě vyvinul řidičský simulátor s počítačově generovanou grafikou. Tento počin z roku 1972 se tak stal předlohou pro herní hity jako Pole Position nebo Forza Horizon. Vůbec první takovou hrou byl Nurburgring z roku 1976.

Autorem hry Nurburgring byl Dr. Foerst a inspiroval se právě simulátorem od VW. Mimochodem, rok 1972 byl z hlediska počítačů přelomový – Intel rok předtím vyrobil vůbec první mikroprocesor (Intel 4004) a vznikaly první hry jako Pong od Atari, firma Magnavox představila konzoli Odyssey. Žádné hry s auty ale ještě neexistovaly.

Volkswagen hodlal studovat chování řidičů, a proto postavil simulátor – včetně gyroskopické soustavy a simulací otřesů – s oscilometrem, který promítal počítačově generovaný obraz. Šlo o vektorovou grafiku, nikoliv rastrovou, která se používá dnes. Přesto šlo o velký průlom, protože všechny ostatní simulátory té doby, včetně vojenských, používaly nafilmovaný obraz.

VW simulátor skutečně vycházel z leteckých simulátorů, které se začala objevovat v 50. letech. Na obrazovce se zobrazovalo několik prvků: hranice vozovky, středová čára, horizont, patníky a symbol stromu – poslední dva prvky byly důležité pro simulaci rychlosti.

Bohužel neexistuje mnoho fotografií a žádné video, které by přístroj ukázaly v akci. Videohra používající podobou grafiku z roku 1982 vypadala takto:

Simulátor také vydával zvuky motoru, otřesů a pískotu pneumatik. Kabina simulátoru seděla na třech hydraulických pohyblivých osách a mohla se tedy naklánět ve třech směrech. Dalším druhem pohybu byla simulace otřesů při přejezdech přes nerovnosti na vozovce. Celé zařízení se stalo předchůdcem dnešních herních simulátorů, které stále někde tu a tam spatříme.

Jak k tomu došlo? Na základě VW simulátoru vznikla německá hra Nurburgring. O několik let později se letáček propagující tuto hru dostal k Davevi Sheppardovi, tehdejšímu programátorovi z firmy Atari, který vytvořil hru Night Driver. Ta spustila skutečnou lavinu různě zdařilých napodobenin, přes Pole Position až k moderním výtvorům typu Gran Turismo nebo Forza series. Za všechny ty promarněné hodiny u počítače nebo ve videoherním koutku můžeme poděkovat koncernu Volkswagen.