Které ojetiny jsou nejnespolehlivější ze všech? Sestavili žebříček 2024, možná se umístila i ta vaše

Německé svazy technických kontrol v loňském roce prověřily miliony vozidel a přinesly velmi zajímavá čísla ve smyslu vůbec nejvíce nespolehlivých vozů.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jaké byly nejčastější neduhy, se kterými se v průběhu kontrol precizní němečtí technici setkali? A které vozy vykazují nejmenší spolehlivost? Pokud se rozhodnete pro koupi nového či ojetého vozu, to poslední, s čím se chcete v následujících letech provozu svého auta setkat, jsou jeho časté nebo finančně náročné opravy. A to nemluvíme o době, po kterou budete bez vozu, než dojde k jeho opravám.

O spolehlivosti jednotlivých značek se vedou mezi řidiči sáhodlouhé diskuze, nicméně obecně mají dlouhodobě mezi lidmi nejlepší pověst patrně japonské, ale také německé značky vozů. Jaká je ovšem realita? A podle jakých ukazatelů se máme při výběru ojetiny řídit, abychom nenarazili a nelitovali svého rozhodnutí? Jedno vodítko bychom pro vás měli a v zásadě je jen na vás, zda je před koupí ojetého vozu zohledníte, nebo ne.

Miliony vozů různého stáří

Německé svazy technických kontrol přišly s velmi zajímavými výsledky průzkumu, které vzešly z jejich prohlídek vozů v loňském roce. Celkem 9,5 milionu vozidel se tak dostalo do jejich hodnocení v rámci nespolehlivosti. A my se nyní máme možnost přesvědčit, které modely se v rámci různého stáří ze všech těch zkontrolovaných vozů propadly ve spolehlivosti až na úplné dno.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Než se vrhneme na jednotlivá nelichotivá čísla, je třeba říci, že v průměru u 20 % vozů byly nalezeny v rámci průzkumu závažné technické závady. Kvůli nim se daným autům nepodařilo projít kontrolou napoprvé, a proto si jejich majitelé museli dát po odstranění závad ještě minimálně jedno další kolo technické kontroly.      

Které vozy v průzkumu propadly?

Ale nebudeme vás dlouho napínat. Zde se můžete přesvědčit, které vozy dopadly v rámci německých technických kontrol v roce 2023 absolutně nejhůře v závislosti na svém stáří. Máme tu proto hned pět věkových kategorií aut, přičemž některé vozy se v různých kategoriích opakují, a to až příliš často. A takový výsledek už je možné pokládat za opravdu zásadní v rámci dané značky, či dokonce konkrétního modelu.

Vozy staré 2–3 roky

Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 5,3 %.

ModelOdhalená závadovost
Citroen C3 Aircross9,4 %
Volkswagen Sharan9,4 %
Dacia Dokker10,8 %
Dacia Logan11,6 %

Vozy staré 4–5 let

Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 9 %.

ModelOdhalená závadovost
BMW 2 Active Tourer16,7 %
Volkswagen Sharan17,1 %
Dacia Duster18,0 %

Vozy staré 6–7 let

Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 13,6 %.

ModelOdhalená závadovost
BMW řady 523,8 %
Dacia Dokker24,4 %
Dacia Duster24,4 %

Vozy staré 8–9 let

Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 19 %.

ModelOdhalená závadovost
Dacia Duster28,4 %
Fiat Punto31,1 %
Dacia Logan32,9 %

Vozy staré 10–11 let

Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 24,4 %.

ModelOdhalená závadovost
Dacia Logan35,6 %
Renault Twingo35,9 %
Renault Clio36,4 %

Bude poslední generace Dacií lepší?

Z těchto výsledků je naprosto evidentní, že se nejmenší spolehlivostí mohou „pochlubit“ vozy Dacia Duster a Logan. Přitom například Duster byl v loňském roce jedenáctým nejprodávanějším novým vozem v České republice a v celoevropském měřítku dokonce devátým. Majitelům nových Dusterů tak nezbývá než doufat, že se výrobci podařilo eliminovat některé budoucí nedostatky jeho vozů a noví majitelé Dacií nebudou již v prvních dvou až čtyřech letech litovat nákupu vozu právě této značky.

iZdroj fotografie: harry_nl / Creative Commons / CC-BY-SA

Mezi nejstaršími vozy v boji o nespolehlivost figurují kompaktní Renaulty a mezi „mladšími“ nečekaně vyčnívají dva modely BMW, ale také oblíbený rodinný VW.

Japonci stále vedou

Jako nejčastější problémy bez ohledu na stáří vozů němečtí odborníci uvádějí závady na zavěšení kol a brzdách, úniky motorového oleje, poruchy osvětlení a výfukového systému. Z toho vyplývá, že bychom měli při servisu ojetých vozů klást důraz právě na tyto potenciální závady.

Jinak jste si určitě také všimli, že mezi nejméně spolehlivými vozy nefiguruje ani jeden jediný japonský automobil, což opět posiluje dlouhodobý názor, že jsou japonská auta spolehlivější než ta od evropských výrobců. A tento fakt doporučujeme vzít před výběrem další ojetiny v potaz.

Podle kterých kritérií vybíráte před koupí ojetý vůz vy osobně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články