Evropská unie vydala další nařízení, kvůli kterému budou muset výrobci aut zdražovat. Největší nárůst ceny přitom zažijeme u aktuálně nejlevnějších vozů.

V několika následujících letech je u automobilů očekáván výrazný nárůst cen, zájemci o nové auto by tak neměli dlouho váhat. S nejnovějším nařízením Evropské unie o emisních normách budou muset udělat výrobci razantní změny, na které doplatí kromě nich také zákazníci. Vzhledem k nadcházejícím krokům si možná budou moci dovolit nové auto jenom majetnější lidé.

Evropská unie zdraží auta

Do razantních změn se nikomu nechce, jenomže musí

Samy automobilky nejsou z agresivních změn nadšené, rok co rok se totiž zpřísňují emisní normy, což znamená v některých případech až likvidační změny. Nic jiného jim ovšem nezbývá, pokud chtějí i nadále existovat a prodávat auta na území EU. Nové rozhodnutí bude stát automobilky spoustu peněz i úsilí, což se v závěru odrazí také na konečných cenách vozů.

Pravda, někdy je těch emisí opravdu moc

Už loňský nárůst o 3,57 % zvýšil cenu u průměrného nového vozu o 15–20 tisíc Kč, a pokud to půjde v letech nadcházejících stejným tempem, bude stát „stejné“ auto do pěti let i o 120 tisíc více. Jenomže už v současné době jsou ceny vcelku napjaté a zákazníci nechtějí „platit více, než je třeba“, ačkoliv zároveň rostou jejich nároky ve všech kategoriích, zejména u levnějších aut.

K situaci se vyjádřil i Christian Dahlheim, šéf prodeje VW: „Volkswagen využívá různé zdroje, aby neutralizoval stoupání cen, nicméně je jasné, že nebude zcela možné kompenzovat vyšší náklady.“

S některými auty se úplně rozloučíme

Hlavních důvodů je trochu více, všechny ale navazují na zpřísňující se rozhodnutí EU. To způsobí, že výrobci budou nuceni montovat do automobilů více moderní techniky, potažmo elektromotorů nebo jiných alternativních pohonů, aby došlo k omezení produkce emisí spalovacími motory. U některých vozů to samozřejmě půjde, zatímco jiné to zcela znemožní vyrábět, takže budou z výroby vyřazeny.

Eko auta a elektro-nabíječky jsou prý jediné řešení

Největší dopad budou mít změny na segment „levných vozů“, které dnes pořídíte mezi 350 až 500 tisíci ve velmi slušné výbavě. Ale koupit za stejnou cenu elektromobil? No půjde to, jenom jeho vlastnosti budou vcelku žalostné. Slabý motor, levnější materiály, méně efektivní řešení, vyšší spotřeba… To všechno výměnou za nízkou cenu. Pokud by totiž chtěl zákazník elektromobil se slušnou výbavou, zaplatí klidně o polovinu více. A rozdíl 200-300 tisíc už je pořádně znát.

Pokud se vám nabízí otázka, že by to automobilky „mohly vzít na sebe“, tak to bohužel nebude tak růžové. Už teď totiž mají na některých vozech minimální nebo jen malou marži, která musí být navíc využívána pro další rozvoj společnosti a vývoj alternativních pohonů. K situaci se vyjádřil také Herbert Diess, generální ředitel Volkswagenu, podle něhož čekají automobilový průmysl těžké časy:

„Podívejte se na někdejší bašty automobilového průmyslu jako Detroit, Oxford nebo Turín, a pochopíte, co se stane s městy, když kdysi mocné korporace a přední průmyslové podniky upadnou. Z dnešního pohledu jsou šance zhruba 50 na 50, že německý bude i za 10 německý automobilový průmysl stále mezi elitou automobilového průmyslu.“

Nařízení Evropské unie je možná až přehnané

Ekologii je v posledních letech přikládána velká váha, což se snaží EU ve velkém prezentovat. Jenomže očekávané nařízení má snížit emise oxidu uhličitého o 37,5 %, takže pokud automobilky nevymyslí perpetuum mobile na poli spalovacích motorů, nevyhnou se auta „zhybridnění“ nebo úplnému nahrazení benzinových i naftových motorů. Jak už jsme nakousli výše, dost možná tím dojde k výraznému omezení nabídky automobilů.

Je tohle jediná možná budoucnost automobilů v EU?

Sami výrobci sice neustále pracují na inovacích, které by snížili spotřebu vozu a zredukovali produkci emisí, jenomže spalovací motory mají své limity. Třeba u VW pomohlo ke snížení o 20 % namontování tzv. setrvačníků, které roztáčí kola bez využití paliva. To je ale vychytávka mimo motor, v samotném agregátu už nejspíš tak výrazné změny udělat nepůjdou. Časem se tak nejspíš stanou benzínové a naftové motory „doplňkovým“ pohonem nebo úplně zaniknou.

Čekají nás opravdu tak těžké časy, jak varuje Volkswagen? Už podle nedávného nařízení Euro 6d-TEMP a následujících změn to vypadá, že je se spalovacími motory ámen. Evropská unie jim zkrátka nepřeje, a i když je jejich myšlenka ekologická, jedná se až o příliš razantní a rychlou změnu, na níž nemohou adekvátně reagovat automobilky ani zákazníci. Za několik let tak můžou být standardní ceny levnějšího auta u hranice 700–800 tisíc Kč.