Ruský trh je pro ten západoevropský de facto uzavřený a naopak. Jakkoli značku Lada čeští řidiči mají docela v oblibě.
Není to tak dlouho, kdy ruský, tedy spíše sovětský trh s auty byl pro nás místem, kam jsme se zájmem o auta upínali svůj zrak. Uteklo ale přes třicet let, poměry se změnily a teď je země za Uralem spíše nepřítelem než přítelem. Těžko říct, nejsem politik. Zajímají mě auta. Takže tady mám novinku, která potěší příznivce značky Lada. Přestože si nový automobil díky politické situaci pravděpodobně nekoupí. Automobil se jmenuje Iskra, překlad asi netřeba, a jde o ideového následovníka zastaralého modelu Granta.
Novinka má nahradit dvacet let starý a dnes přežitý model
Podle našich informací byl koncept nového levného auta v pracovním plánu Lady už v roce 2015. To jsme historicky ještě před vpádem Ruska na Ukrajinu. Je třeba doplnit, že pod taktovkou většinového vlastníka, Renaultu. Jiskra měla vycházet z alianční platformy CMF-B LS. To je ta, kterou francouzská automobilka využívá pro svou levnou značku Dacia. Pokud by šlo vše podle plánu, měla nová Iskra vyjet mezi lidi v roce 2023.
Car Putin ale rozhodl a válečná agrese vše zkomplikovala. Však víte, sankce a podobně. Renault z Ruska odešel stejně jako většina ostatních západních firem. Svůj podíl v AvtoVaze převedla automobilka za symbolický rubl na moskevský automobilový institut NAMI. Pak došlo k ukončení dodávek komponent do Ruska. Je rok 2025 a Iskra se chystá na trh, už teď v červenci. Ve třech karosářských verzích. DNA značky Renault zůstala, nicméně podle dostupných zdrojů je auto z 90 % seskládáno z ruských komponent.
Nová Iskra je na rozvoru náprav 2 603 mm, což je jen tak mezi řečí stejně jako u Dacie Sandero. Sedan i kombi Lada Iskra mají identické rozměry, délka auta je 4 333 mm, šířka je 1 777 mm. Kombi je o 10 mm nižší, má výšku 1 517 oproti 1 507 mm. Světlá výška vozu je 1 700 mm, u verze Cross to bude více. Auto je ale docela lehké, hmotností se má pohybovat kolem 1,2 tuny. Co bude pod kapotou? Iskra nabídne volbu několika motorizací. První bude atmosférický čtyřválec 1,6 litru o výkonu 66 kW. Motor je spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. Dále je v řadě šestnáctiventilová verze o výkonu 77 kW.
Bude na výběr, ale čekat individualizaci jako u BMW nelze
Silnější agregát může být jak s šestistupňovým manuálem, tak s automatickou převodovkou CVT. Kdo by čekal, že Iskra bude nějaký sprinter a sportovec, ten se nedočká. Základní kombi se rozjede na stovku z nuly za 13,3 vteřiny a zvládne maximální tempo 170 km/h. Varianta s motorem o výkonu 77 kW a manuálem dá zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy a maximálku 175 km/h. CVT je logicky pomalejší a dojede na stokilometrovou metu za 13,4 vteřiny. Interiér má jednoduchý analogový přístrojový štít s palubním počítačem uprostřed mezi ukazateli.
Středový displej je dotykový s hardwarovými tlačítky. Renault už je ze hry, ale s Dacií má Lada něco společného, a to nízké ceny. Minimálně v přepočtu z rublů na koruny. Podle ruských internetových expertů bude stát základní Iskra asi 1,2 milionu rublů, tedy přibližně 314 000 Kč. Za tuto částku budou mít zákazníci k dispozici osmiventilový motor, patnáctipalcová kola, denní LED světla, elektrická okna, vyhřívaná zpětná zrcátka a audio.
Co víc si v Rusku přát? Vrcholová verze s šestnáctiventilovým motorem a klimatizací má být dražší o 400 000 rublů. Rusové tedy (v přepočtu) zaplatí cca 420 000 Kč. S tím, že roční plán výroby je údajně až sto tisíc kusů. Co říct závěrem? Kdo ví, třeba se dočkáme i exportu do Evropy, homologace pro některé trhy už je údajně v plánu. Jestli se ale plán změní v realitu, za jak dlouho, a hlavně za kolik, to už je ale jiná písnička.