Spustili prodej očekávaného auta: Za 48 hodin 31 688 objednávek, pak se zhroutil web. Nová značka otevírá showroomy

Jestli se něco evropskému koncernu Stellantis nedá upřít, pak je to dokonalý „čich” na úspěšné značky a modely, které zboří trh. Přesně tak, jako se to stalo v tomto případě.

i Zdroj fotografie: Stellantis
                   

Že čínská automobilová invaze do Evropy nepolevuje, naopak nabírá na intenzitě, je asi zřejmé všem z nás, kdo se jen trochu pohybujeme v automobilovém světě. Důvodů je mnoho a v polovině roku 2025 už asi není moc možností, jak onu expanzi zastavit nebo zvrátit. Můžeme sice psát elaboráty o selhání Evropské unie směrem k evropskému automotivu, ale bude to k něčemu? Zkusme to jinak – poznejme onu konkurenci evropských automobilek zblízka. Ať víme, co můžeme čekat. Pojďme se na jeden poměrně křiklavý případ podívat s redakcí AutoŽivě.cz rovnou nyní.

My se Číně nebráníme, my si ji sem dokonce sami pozveme

Onen případ se totiž běžnému scénáři „čínská automobilka v Evropě“ vymyká jednou zásadní věcí. Totiž tím, že není až tak úplně čínská. Jako spíše z 51 % evropská. Jinými slovy, koncern, který pod svými křídly zastřešuje takové legendy Evropy, jakými jsou FIAT, Peugeot nebo Alfa Romeo, se pustil do těsného vztahu s jedním z čínských draků. Ano, jde pochopitelně o Stellantis. A oním čínským drakem není nikdo jiný než Leapmotor. Není to tak trochu trojský kůň? Nepřítel státu, dovezený na vlastní území? Uvidíme.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

iZdroj fotografie: Stellantis

A celé to je o penězích, pochopitelně. I když nejen o nich. Partnerství Leapmotoru se Stellantisem vzniklo primárně investicí ve výši 1,5 miliardy eur. Stellantis získal nejdříve více než 20% podíl v čínské společnosti a následně vytvořil joint venture Leap Motor International, kde má 51 procent. A tedy i rozhodující slovo. Toto spojení poskytuje čínské značce nejen finanční zázemí, ale především přístup k evropské distribuční síti a know-how. Neboli my se Číně nebráníme, my si ji sem pozveme.

Čínský lídr zrovna sociální pomoc nepotřebuje

Leapmotor přitom nepotřebuje přímo „pomoc bližního”: v domácí Číně například zaznamenal fenomenální úspěch se svým novým, kompaktním modelem SUV B10 – za pouhých 48 hodin od zahájení objednávek prodala neuvěřitelných 31 688 vozů. Pak, jak s notnou nadsázkou uvádí některé prameny, „spadnul server“. To mimo jiné ale ukazuje, že čínští výrobci už nejsou (a už také nikdy nebudou) jen jakousi „levnou alternativou“, ale skutečnými konkurenty evropských značek.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

iZdroj fotografie: LeapMotor
ZnačkaPočet prodaných vozů v ČRPoznámka
MG/SAIC2 891Nejprodávanější čínská značka
Tesla1 235Modely Tesla vyrobené v Číně
Honda658Některé modely z čínské výroby
Forthing65Nová čínská značka
Joyear58Čínská značka
SWM24Čínská značka
Dongfeng21Čínská značka
DFSK18Čínská značka
Nio11Prémiová čínská značka
Ostatní čínské značky62Zeekr, BYD, Voyah, BAIC, EVeasy, FAW, Lotus/Geely
Celkem5 053Nárůst o 44 % oproti celému roku 2023
Zdroj: SDA / redakce AutoŽivě, údaje za 1.-3. čtvrtletí 2024

Síla spojení se Stellantisem však Číňanům dává onen potřebný klid a jistotu na pro ně ještě donedávna cizím území: Nyní jsou ve spojení s jedním z nejsilnějších hráčů na trhu, zastupujícím zásadní portfolio značek na evropském i americkém trhu. To je něco, co si mohli v Pekingu přát v podstatě v tom nejodvážnějším a nejkrásnějším snu. A vida, sny se stávají realitou. Nevím, jestli je na tom Stellantis opravdu tak špatně, nebo jde o chladný a racionální kalkul – každopádně nemůžeme si moc stěžovat na invazi z Číny, když jejich vozy vlastně vítáme.

Malý T03 jako konkurence pro Dacii Spring / Škodu Epiq

U Leapmotor jde konkrétně hned o dvojici vozů: malý T03, konkurující např. Dacii Spring, očekávané Škodě Epiq nebo Hyundai Inster. Pětidveřový hatchback (3,62 m / 70 kW motor, 37,3 kWh baterie a dojezd 265 km/WLTP) se v Čechách začal nabízet od vcelku rozumných 470 000 korun. Citelně větší model C10 je dostupný jak v plně elektrické verzi s dojezdem 424 km dle WLTP (160 kW, 69,9 kWh baterie), tak ve variantě s range extenderem pro celkový dojezd přes 970 km. A s cenou od 890 000 korun.

Zajímavé je, že obě varianty C10 stojí na korunu stejně. Jak plně elektrická, tak s benzínovým motorem coby rozšiřovačem dojezdu. Něco mi říká, že speciálně o tuto verzi by mohl být v Čechách – za danou cenu – celkem zájem. A malý T03? Počkejme si, s čím přijde Škoda Epiq a VW.ID2. Možná nás německá technologie u malých elektromobilů mile překvapí. Ostatně, jak vidíte nabídku „evropsko-čínského” Leapmotor vy? Čekají nás opravdu „čínské časy”, co myslíte?

Co říkáte na „evropské” Číňany v Čechách?

Zdroj: Stellantis
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články