Legendární Subaru Impreza „555“ čeká na nového majitele nedaleko od Prahy. Poslední kousek může být váš. Cena? Pozoruhodná

Modrá barva, zlatá kola a dvoulitr turbo pod kapotou. Plus 4×4. S Colinem McRaem za volantem se to jeví jako recept na úspěch. A přesně tahle může být vaše, na značkách.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií
                   

Původně mělo být v nadpisu tohoto článku něco jako „Legenda legend“, nebo „Kultovní vůz světových rallye“, případně „Ikonická modrá z Japonska“. Popravdě, všechna tři slovní spojení by tam mohla být právem. A pořád ještě nevystihují jedinečnost, kterou tento vůz nabízí. A nabídne ji „na první dobrou“, zkrátka jej uvidíte, řeknete „wow“, případně cosi méně publikovatelného, a spadne vám brada. A zůstane v té poloze hodně dlouho. Pojďme se na zlatomodrou princeznu ze souhvězdí Plejád podívat společně.

Možná nejvíc ikonický „soutěžák“ všech dob

Popravdě, je jen málo aut, u kterých bych (alespoň osobně) byl tak u vytržení, jako právě u „555“ Imprezy. Pokud zůstaneme ve světě soutěžních speciálů, tak možná ještě Audi Quattro S1, Lancia 037 nebo Peugeot 205T16. A Stratos v barvách Alitalia, pochopitelně. A nemohu skoro uvěřit tomu, že jeden z těchto ikonických vozů je 3 hodiny autem od Prahy k mání, v perfektním stavu. A co je vtipné, je navíc téměř nejetý. Má za sebou totiž úžasnou historii. Už jenom kvůli té historii stojí za to jej minimálně vidět.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Subaru Impreza v závodní verzi z roku 1995 byla známá pod názvem Subaru Impreza 555, což byl odkaz na sponzorský tým 555 Subaru World Rally Team. Tato verze Imprezy byla speciálně upravena pro soutěže rallye a patřila mezi nejúspěšnější rallyové vozy své doby. Ve vývoji vozu sehrála klíčovou roli britská společnost Prodrive, která si mimochodem právě na Impreze pro skupinu A „udělala jméno“ a je od té doby žádoucím partnerem nejen pro rallyové týmy.

Lehký, výkonný, se symetrickým pohonem všech kol

Technické údaje

  • Motor: Čtyřválcový boxerový motor s turbodmychadlem
  • Výkon: Přibližně 300 koní
  • Pohon: Pohon všech čtyř kol (Symmetrical All-Wheel Drive)
  • Převodovka: Manuální, pětistupňová
  • Hmotnost: Přibližně 1230 kg
  • Podvozek: Speciálně upravený pro rallye s nezávislým zavěšením všech kol

Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat: Colin McRae, spolu se svým spolujezdcem Derekem Ringerem, pilotoval Imprezu 555 v několika sezónách světového mistrovství v rallye. V roce 1995 dosáhl McRae a Subaru několika významných úspěchů, včetně vítězství na Rallye Monte Carlo a Rallye Nový Zéland. Tým Subaru World Rally Team získal také celkový titul mistra světa v soutěži konstruktérů. Hvězda Subaru se mohla rozsvítit naplno a další „Subaru boys“, mezi něž patří Richard Burns nebo třeba Peter Sollberg pak na tyto úspěchy navázali.

Jediná Impreza 555 s takto malým nájezdem – a je k mání

Tato konkrétní Impreza, kterou vidíte na našich fotografiích, má najeto jen 3 650 kilometrů. A famózní příběh, posuďte sami: Vůz koupil nový v roce 1996 belgický jezdec rally Lempereur. S dealerem se dohodl, že si vůz vyzvedne až po roce, ale zastřeší ho tabákový koncern 555, který sponzoruje tovární mistrovský rally team. Navíc je tento vůz vyveden ve stejné atraktivní tmavě modré barvě (555).Po ujetí pouhých 3000 kilometrů se Subaru se Lempereur rozhodl vůz připravit pro skupinu N.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Konverze proběhla v letech 1998 a 1999, bylo údajně vynaloženo úsilí na získání nejlepších dostupných dílů. Vůz byl vybaven ochrannou klecí, sadou přídavných světel PIAA, vzpěrou Sparco, ráfky OZ Racing, speciálním výfukem, sadou přídavných přístrojů v kabině vozu, zadním spoilerem a řadou drobných prvků. Změněno bylo i odpružení a ani zde se údajně nešetřilo, protože byla instalována kompletní sada tlumičů Proflex s nastavitelnou tuhostí.

Spolehlivá japonská konkurence Škody Octavie stojí jen 300 000 Kč. Vypadá dobře, jezdí ještě lépe

Použité brzdy jsou AP Racing s třmeny, které jsme v té době mohli najít i ve vozech WRC. Podobně sedačky – Prodrive Pro WRC. Asi nejzajímavějším detailem je nába volantu s vyrytým „555“, vyrobená podle představ majitele. Co je ale na tomto příběhu nejpřekvapivější: vůz po rekonstrukci nebyl nikdy běžně používán. Zůstal ve sbírce, byl vystaven jen párkrát na výstavách a sportovních akcích. A teď je na prodej, za cenu „na vyžádání“. Ano, levné to zřejmě nebude. Ale reálné, reálné by to být mohlo. Za takový unikát by někteří možná dali cokoli.

Navíc, celý příběh má ještě lidský rozměr. Colin McRae, možná nejznámější pilot tohoto vozu zahynul 15. září 2007, když jeho vrtulník Eurocopter havaroval zhruba 1,5 kilometru severně od Lanarku ve Skotsku, poblíž rodinného domu McRae. McRaeův pětiletý syn Johnny a dva rodinní přátelé, Graeme Duncan a Johnnyho šestiletý přítel Ben Porcelli, zahynuli také. Video, které přikládáme jako kompilaci McRaeova umu nese v záhlaví slůvko „tribute“. Pokud máte někdo tu možnost, pak by tato Impreza byla tím nejstylovějším „tribute“ na celém světě. McRae vám to ze soutěžáckého nebe rozhodně potvrdí.

Galerie

Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií

Taky tušíte, že by to mohla být skvělá investice?

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články