V 70 letech je mnoho řidičů na vrcholu sil

S klesající demografickou křivkou nepřekvapí, že mnoho řidičů na českých silnicích je již seniorního věku. Podle dat ministerstva dopravy je v České republice kolem milionu a půl držitelů řidičského oprávnění skupiny B ve věku od 65 let výše. Je také zřejmé, že některé aspekty ohledně jejich řidičských schopností se s věkem mohou snižovat, jako například pozornost či schopnost rychlé reakce. Proto musí chodit na povinné lékařské prohlídky všichni, kteří tohoto věku dosáhli, a to každé dva roky. To se ale brzy změní.

Věkový limit pro zdravotní prohlídky by se totiž měl posunout na 70 let. Tyto prohlídky mají otestovat reakční, zrakové a mentální aspekty řidičů. V současnosti musí Češi na povinnou prohlídku kvůli udržení řidičského průkazu v 65 letech, poté v 68 a následně každé další dva roky. Ministerstva zdravotnictví a dopravy ale věří, že posunutí bude k řidičům férovější. Pravdou je, že s úspěchy medicíny (a životním stylem těch, již o sebe dbají) dnes není problém být v 70 letech stále v dobré kondici. Duševní i fyzické.

Partička seniorů na elektrokolech – běžný úkaz z českých hor

Mám kolem sebe pár podobně čilých jedinců, kteří na svoje stáří fyzicky ani mentálně opravdu nevypadají a pro něž je věk opravdu jen „číslem v občance“. Potud to myslím smysl rozhodně dává. Ačkoliv je pravda, že stárnutí a jeho negativní dopady se zastavit prostě nedají, věk 65 let je opravdu nesmyslně nízký. Potkat partičku seniorů na elektrokolech, jak o víkendu zdolávají vrcholy českých hor, není opravdu problém. Mnozí dokonce i na kole „bez elektra“. Ne, tito „senioři“ opravdu problém s rychlostí reakce nemají.

Navíc bývají opatrnější, vnímavější a více se řídí pravidly silničního provozu. Mají už také něco najeto a většina z nich ví, že zkušenosti jsou za volantem to hlavní. A že důležité je především dojet, klidně o půl hodiny později, ale dojet ve zdraví a v pořádku. Což je něco, co si mnoho mladých řidičů s „řidičákem ještě mokrým od inkoustu“ dost dobře neuvědomuje. Podobně to ostatně vidí i v Evropě. 

Evropa to již pochopila také a 70 začíná být první „seniorní věk“

Například ve Velké Británii začínají povinné zdravotní prohlídky řidičů právě v sedmdesáti a opakují se každé tři roky. I v Dánsku mají řidiči platný řidičský průkaz až do sedmdesáti let a až poté ho musí obnovit, což zahrnuje i lékařské vyšetření. V mnoha zemích však povinné zdravotní prohlídky pro řidiče v tomto věku nejsou ani požadovány, což na druhou stranu může být druhým extrémem. Bývám často v Německu a tam za volantem seniory vidíte zcela pravidelně. Respektive spíše velmi často.

Jak jsem již naznačil, moderní medicína a zdravý životní styl dnes umožňují, aby si lidé ve věku 65 let a více udržovali dobrou fyzickou i duševní kondici. Zavedení povinných prohlídek až od 70 let by tedy lépe reflektovalo současnou realitu, přičemž by se snížila administrativní zátěž jak pro lékaře, tak pro řidiče. Tento posun by navíc umožnil lépe využít zdravotnické kapacity tam, kde jsou skutečně potřeba. A zároveň by respektoval nezávislost starších občanů, kteří jsou stále schopni bezpečně řídit.

Online registr bude (nejen tady) rozhodně přínosem

Podmínkou této možné novely ale je, že ministerstvo zdravotnictví vybuduje registr, z nějž bude zasílat informace o zdravotní způsobilosti seniorů do registru řidičů. Policie si to pak může přímo na silnici ověřit. To by přineslo výhody i praktickým lékařům. V současné době musí, pokud někoho uznají nezpůsobilým k řízení, tuto informaci posílat úřadu v místě bydliště pacienta poštou. Ministerstvo dopravy ale plánuje zavést zasílání údajů online, čímž by se snížila administrativní zátěž. Změna by pak mohla začít platit od července 2026.

"/> Lékařské prohlídky řidičů mají novou věkovou hranici. Není to ale šílenství?

Lékařské prohlídky řidičů se posunou nad hranici 70 let, vláda ČR zvýhodňuje seniory. Je to ale dobrý nápad?

i

Jestli se v něčem mnoho řidičů celkem zásadně neshodne, je to v tom, která věková kategorie vlastně řídí hůře. Senioři, u nichž se do schopností rychle reagovat na danou situaci již „propisuje“ věk, nebo naopak mladí řidiči, jejichž představy a způsoby řízení jsou místy v příkrém rozporu s jejich reálnými zkušenostmi/dovednostmi? Nicméně, vláda se rozhodla vyjít vstříc jedné věkové kategorii řidičů, a to celkem zásadně. Pojďme se na to podívat společně.

V 70 letech je mnoho řidičů na vrcholu sil

S klesající demografickou křivkou nepřekvapí, že mnoho řidičů na českých silnicích je již seniorního věku. Podle dat ministerstva dopravy je v České republice kolem milionu a půl držitelů řidičského oprávnění skupiny B ve věku od 65 let výše. Je také zřejmé, že některé aspekty ohledně jejich řidičských schopností se s věkem mohou snižovat, jako například pozornost či schopnost rychlé reakce. Proto musí chodit na povinné lékařské prohlídky všichni, kteří tohoto věku dosáhli, a to každé dva roky. To se ale brzy změní.

Věkový limit pro zdravotní prohlídky by se totiž měl posunout na 70 let. Tyto prohlídky mají otestovat reakční, zrakové a mentální aspekty řidičů. V současnosti musí Češi na povinnou prohlídku kvůli udržení řidičského průkazu v 65 letech, poté v 68 a následně každé další dva roky. Ministerstva zdravotnictví a dopravy ale věří, že posunutí bude k řidičům férovější. Pravdou je, že s úspěchy medicíny (a životním stylem těch, již o sebe dbají) dnes není problém být v 70 letech stále v dobré kondici. Duševní i fyzické.

Partička seniorů na elektrokolech – běžný úkaz z českých hor

Mám kolem sebe pár podobně čilých jedinců, kteří na svoje stáří fyzicky ani mentálně opravdu nevypadají a pro něž je věk opravdu jen „číslem v občance“. Potud to myslím smysl rozhodně dává. Ačkoliv je pravda, že stárnutí a jeho negativní dopady se zastavit prostě nedají, věk 65 let je opravdu nesmyslně nízký. Potkat partičku seniorů na elektrokolech, jak o víkendu zdolávají vrcholy českých hor, není opravdu problém. Mnozí dokonce i na kole „bez elektra“. Ne, tito „senioři“ opravdu problém s rychlostí reakce nemají.

Navíc bývají opatrnější, vnímavější a více se řídí pravidly silničního provozu. Mají už také něco najeto a většina z nich ví, že zkušenosti jsou za volantem to hlavní. A že důležité je především dojet, klidně o půl hodiny později, ale dojet ve zdraví a v pořádku. Což je něco, co si mnoho mladých řidičů s „řidičákem ještě mokrým od inkoustu“ dost dobře neuvědomuje. Podobně to ostatně vidí i v Evropě. 

Evropa to již pochopila také a 70 začíná být první „seniorní věk“

Například ve Velké Británii začínají povinné zdravotní prohlídky řidičů právě v sedmdesáti a opakují se každé tři roky. I v Dánsku mají řidiči platný řidičský průkaz až do sedmdesáti let a až poté ho musí obnovit, což zahrnuje i lékařské vyšetření. V mnoha zemích však povinné zdravotní prohlídky pro řidiče v tomto věku nejsou ani požadovány, což na druhou stranu může být druhým extrémem. Bývám často v Německu a tam za volantem seniory vidíte zcela pravidelně. Respektive spíše velmi často.

Jak jsem již naznačil, moderní medicína a zdravý životní styl dnes umožňují, aby si lidé ve věku 65 let a více udržovali dobrou fyzickou i duševní kondici. Zavedení povinných prohlídek až od 70 let by tedy lépe reflektovalo současnou realitu, přičemž by se snížila administrativní zátěž jak pro lékaře, tak pro řidiče. Tento posun by navíc umožnil lépe využít zdravotnické kapacity tam, kde jsou skutečně potřeba. A zároveň by respektoval nezávislost starších občanů, kteří jsou stále schopni bezpečně řídit.

Online registr bude (nejen tady) rozhodně přínosem

Podmínkou této možné novely ale je, že ministerstvo zdravotnictví vybuduje registr, z nějž bude zasílat informace o zdravotní způsobilosti seniorů do registru řidičů. Policie si to pak může přímo na silnici ověřit. To by přineslo výhody i praktickým lékařům. V současné době musí, pokud někoho uznají nezpůsobilým k řízení, tuto informaci posílat úřadu v místě bydliště pacienta poštou. Ministerstvo dopravy ale plánuje zavést zasílání údajů online, čímž by se snížila administrativní zátěž. Změna by pak mohla začít platit od července 2026.

                   

Jestli se v něčem mnoho řidičů celkem zásadně neshodne, je to v tom, která věková kategorie vlastně řídí hůře. Senioři, u nichž se do schopností rychle reagovat na danou situaci již „propisuje“ věk, nebo naopak mladí řidiči, jejichž představy a způsoby řízení jsou místy v příkrém rozporu s jejich reálnými zkušenostmi/dovednostmi? Nicméně, vláda se rozhodla vyjít vstříc jedné věkové kategorii řidičů, a to celkem zásadně. Pojďme se na to podívat společně.

V 70 letech je mnoho řidičů na vrcholu sil

S klesající demografickou křivkou nepřekvapí, že mnoho řidičů na českých silnicích je již seniorního věku. Podle dat ministerstva dopravy je v České republice kolem milionu a půl držitelů řidičského oprávnění skupiny B ve věku od 65 let výše. Je také zřejmé, že některé aspekty ohledně jejich řidičských schopností se s věkem mohou snižovat, jako například pozornost či schopnost rychlé reakce. Proto musí chodit na povinné lékařské prohlídky všichni, kteří tohoto věku dosáhli, a to každé dva roky. To se ale brzy změní.

Tisíce řidičů budou muset povinně na lékařské prohlídky. Kdo je neudělá, přijde o řidičský průkaz

Věkový limit pro zdravotní prohlídky by se totiž měl posunout na 70 let. Tyto prohlídky mají otestovat reakční, zrakové a mentální aspekty řidičů. V současnosti musí Češi na povinnou prohlídku kvůli udržení řidičského průkazu v 65 letech, poté v 68 a následně každé další dva roky. Ministerstva zdravotnictví a dopravy ale věří, že posunutí bude k řidičům férovější. Pravdou je, že s úspěchy medicíny (a životním stylem těch, již o sebe dbají) dnes není problém být v 70 letech stále v dobré kondici. Duševní i fyzické.

Partička seniorů na elektrokolech – běžný úkaz z českých hor

Mám kolem sebe pár podobně čilých jedinců, kteří na svoje stáří fyzicky ani mentálně opravdu nevypadají a pro něž je věk opravdu jen „číslem v občance“. Potud to myslím smysl rozhodně dává. Ačkoliv je pravda, že stárnutí a jeho negativní dopady se zastavit prostě nedají, věk 65 let je opravdu nesmyslně nízký. Potkat partičku seniorů na elektrokolech, jak o víkendu zdolávají vrcholy českých hor, není opravdu problém. Mnozí dokonce i na kole „bez elektra“. Ne, tito „senioři“ opravdu problém s rychlostí reakce nemají.

V důchodu zpět do autoškoly: Přísná unijní reforma řidičských průkazů pro seniory, zdravotní prohlídka už nestačí

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Navíc bývají opatrnější, vnímavější a více se řídí pravidly silničního provozu. Mají už také něco najeto a většina z nich ví, že zkušenosti jsou za volantem to hlavní. A že důležité je především dojet, klidně o půl hodiny později, ale dojet ve zdraví a v pořádku. Což je něco, co si mnoho mladých řidičů s „řidičákem ještě mokrým od inkoustu“ dost dobře neuvědomuje. Podobně to ostatně vidí i v Evropě. 

Evropa to již pochopila také a 70 začíná být první „seniorní věk“

Například ve Velké Británii začínají povinné zdravotní prohlídky řidičů právě v sedmdesáti a opakují se každé tři roky. I v Dánsku mají řidiči platný řidičský průkaz až do sedmdesáti let a až poté ho musí obnovit, což zahrnuje i lékařské vyšetření. V mnoha zemích však povinné zdravotní prohlídky pro řidiče v tomto věku nejsou ani požadovány, což na druhou stranu může být druhým extrémem. Bývám často v Německu a tam za volantem seniory vidíte zcela pravidelně. Respektive spíše velmi často.

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jak jsem již naznačil, moderní medicína a zdravý životní styl dnes umožňují, aby si lidé ve věku 65 let a více udržovali dobrou fyzickou i duševní kondici. Zavedení povinných prohlídek až od 70 let by tedy lépe reflektovalo současnou realitu, přičemž by se snížila administrativní zátěž jak pro lékaře, tak pro řidiče. Tento posun by navíc umožnil lépe využít zdravotnické kapacity tam, kde jsou skutečně potřeba. A zároveň by respektoval nezávislost starších občanů, kteří jsou stále schopni bezpečně řídit.

Online registr bude (nejen tady) rozhodně přínosem

Podmínkou této možné novely ale je, že ministerstvo zdravotnictví vybuduje registr, z nějž bude zasílat informace o zdravotní způsobilosti seniorů do registru řidičů. Policie si to pak může přímo na silnici ověřit. To by přineslo výhody i praktickým lékařům. V současné době musí, pokud někoho uznají nezpůsobilým k řízení, tuto informaci posílat úřadu v místě bydliště pacienta poštou. Ministerstvo dopravy ale plánuje zavést zasílání údajů online, čímž by se snížila administrativní zátěž. Změna by pak mohla začít platit od července 2026.

Jste pro posunutí věkové hranice?

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články