V důchodu zpět do autoškoly: Přísná unijní reforma řidičských průkazů pro seniory, zdravotní prohlídka už nestačí

Stárnutí evropské populace je něčím, co momentálně nedokážeme příliš ovlivnit. Přibývající množství seniorů na silnicích je ale skutečností, na kterou je třeba reagovat.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo vnitra, Pixabay, koláž abcMedia
                   

Je to jen několik dní, co jsme tady psali o seniorovi ve Fabii jedoucím dlouhé kilometry po hradecké rychlostní silnici v protisměru. A o dalším, který se snad učil couvat teprve v požehnaném věku. S tím jemným dovětkem, že se to stále nenaučil a na 20 metrech ohrozil chodce, cyklistu, řidiče, a především a hlavně sám sebe. Letmý pohled do německého Bildu nám pak ukázal, že něco podobného neřešíme pochopitelně sami. Evropská unie proto chystá celkem razantní zpřísnění vydávání řidičských oprávnění pro seniory. Pojďme se na to společně podívat.

Evropa stárne, s tím se nedá nic dělat

Respektive Němci podobné situace řeší dnes a denně – a jsou z nich nešťastní. Pochopitelně, je to ohromná země s vysokou životní úrovní, z čehož plyne pro tento případ poměrně „nešťastná kombinace“. Mnoho lidí se v Německu dožívá opravdu vysokého věku a mnoho lidí má v tomto věku dostatek finančních prostředků, takže si mohou koupit nový automobil. A také jej pochopitelně používají. Výsledky na sebe nenechávají čekat. Otázka zpřísnění podmínek pro držení řidičského oprávnění seniory je tedy v Německu možná aktuálnější než u nás.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak píše Bild, všichni senioři od 70 let musí v budoucnu prokázat, že jsou stále způsobilí řídit. A to každých pět let. Kontrola seniorů má pomoci zajistit, aby do roku 2050 nedocházelo k dalším smrtelným nehodám na silnicích – to je jeden z hlavních cílů EU. Do roku 2030 by se měl počet usmrcených na silnicích snížit na polovinu, což by znamenalo kolem 10 000 úmrtí na silnicích ročně. Pro srovnání: v roce 2022 zemřelo na silnicích v EU 20 600 lidí. Ambiciózní plán, ale nic proti němu nelze namítat.

O výsledné podobě zkoušek/prohlídek se zatím diskutuje

︎Dosud není jasně definováno, jak by měla vypadat kontrola jízdních schopností u věkové kategorie 70+. Zda podle plánu EU se musí řidiči pouze sami ujistit, že jejich kondice je pro řízení dostačující, nebo zda musí projít novým přezkoušením, nebo zda postačuje zdravotní prohlídka u lékaře – to by podle plánu EU mělo být i nadále na rozhodnutí příslušných členských států. U nás v Čechách je nařizována pravidelná prohlídka u lékaře takto:

  • první prohlídka nejpozději v 65 letech,
  • následující v 68 letech,
  • dále pak už každé dva roky (tedy v 70 letech, 72 letech, 74 letech věku atd.).

Jak to vypadá v jiných zemích?

Tady je malý přehled toho, jak situaci se seniory na silnicích řeší jinde v Evropě:

  • V Dánsku musí lidé starší 75 let přiložit lékařské potvrzení, pokud si chtějí nechat obnovit řidičský průkaz. Od 80 let je třeba žádost podávat každý rok.
  • Španělé musí mít od 65 let každých pět let obnovený řidičský průkaz. Součástí je i lékařská prohlídka.
  • Velká Británie situaci řeší detailněji: lidé starší 70 let si musí každé tři roky nechat obnovit řidičský průkaz. V přihlášce musí být uvedeny všechny zdravotní problémy, které by mohly souviset s řízením.
  • Ve Švýcarsku musí projít každý řidič starší 70 let zdravotní prohlídkou a testem.
  • Itálie má nejpřísnější pravidla. Již ve věku 50 let si musíte nechat řidičský průkaz každých pět let obnovit. Lidé nad 70 let musí do ordinace každé tři roky a všichni starší 80 let každé dva roky – vždy v kombinaci s lékařskou prohlídkou.

Uvítali byste zpřísnění zkoušek pro seniory?

Zdroj: Bild
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články