Recept na levné a spolehlivé ojetiny: Vytipovali jsme modely, které mají tak jednoduché motory, že vydrží navěky

Mají hodně najeto, leckdy jsou s karoserií napadenou korozí, ale díky jednoduchým motorům jezdí. A budou jezdit dlouhé roky.

i Zdroj fotografie: S vědomím AS Automobile
                   

Je staré, malé, na mnohých místech zasažené začínající korozí, přesto na něj nedá jeho majitel dopustit. Má totiž jednoduchý a na svůj relativně malý objem značně živelný motor. Řeč je o Renaultu Twingo první generace a hrdým majitelem je kolega Rakovan, se kterým v redakci AutoŽivě velmi často řešíme spolehlivost ojetých aut. Nicméně tohle je zajímavé téma, auto s jednoduchým motorem. Najít dnes ojeté rodinné auto, které má skutečně jednoduchý motor, vydrží roky a přitom vás finančně nezruinuje, je trochu jako hledat jehlu v kupce sena.

Staré motory mají něco do sebe, minimálně jsou dost spolehlivé

Všude kolem samé turbomotory, přímé vstřiky, filtry pevných částic, dvouhmotové setrvačníky a další vymoženosti, které sice slibují nižší emise a vyšší výkon, ale v praxi znamenají hlavně vyšší servisní náklady a občas i nečekané návštěvy odtahovky. Jistě, do určité míry úlitba ekologii, a pak v pořádku, nikdo nechce zbytečně dýchat škodlivé zplodiny. Ale také jde o diktát EU, který je ne vždy smysluplný. Jenže člověk nechce řešit, jestli mu zítra odejde EGR ventil nebo jestli se mu v zimě ucpe DPF.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Dogs.barking.duster.rolling / Creative Commons / CC-BY-SA

Co když prostě chce auto, které nastartuje, odveze rodinu na chalupu, zvládne dovolenou k moři a přitom se nerozsype po prvních sto tisících kilometrech? Přesně na taková auta se dnes zaměřím, protože i když jich na trhu už moc není, pořád se dají najít kousky, které mají jednoduchou techniku, rozumnou spotřebu, a hlavně pověst nezničitelnosti. A není to jen nostalgie po starých časech, kdy se auta opravovala kladivem a šroubovákem. Jde o reálnou potřebu lidí, kteří nechtějí být rukojmími moderní techniky.

Škoda je mezi auty, která platila za ta skutečně spolehlivá

V některých případech jde už o relativně staré modely, berte prosím doporučení s rezervou. Nicméně pro ty, kteří nemají dost financí a hledají levnou spolehlivost v jednoduchosti, to může být řešení. Začnu klasikou, která se v českých bazarech objevuje pořád a která si drží pověst spolehlivého rodinného dříče. Škoda Octavia první generace s atmosférickým benzínem 1.6 MPI. Tenhle motor je papírově „nenápadný“. Má bratru 75 kW výkonu podle roku výroby, ale v praxi je to jeden z nejodolnějších agregátů, jaké kdy v Mladé Boleslavi vznikly.

iZdroj fotografie: Škoda

Žádné turbo, žádné přímé vstřikování, prostě jednoduchý čtyřválec, který zvládne i horší zacházení a když už se něco pokazí, oprava nestojí majlant. Octavia I s tímto motorem zvládne bez větších problémů i 300 000 kilometrů, pokud dostává základní servis. Navíc má prostorný kufr, slušné místo vzadu a díly na ni seženete doslova na každém rohu. Ano, interiér už dnes působí trochu archaicky, ale na druhou stranu, co se nemůže rozbít, to se nerozbije. Když člověk najde zachovalý kus, může mít za rozumné peníze auto, které ještě dlouho poslouží.  Podobně spolehlivou volbou je Toyota Corolla deváté generace, ideálně s motorem 1.4 VVT-i nebo 1.6 VVT-i.

Japonská auta jsou typická svou spolehlivostí, to je pravidlo

V redakci AutoŽivě opakovaně vyvracíme mýtus, že „Japonec až na konec“. Tohle je důkaz. Japonská technika je pověstná tím, že vydrží i hrubší zacházení, a právě tyto atmosférické benzíny jsou ukázkou jednoduchosti a dlouhověkosti. Výkon kolem 71 kW až 81 kW sice neohromí, ale na běžné ježdění to bohatě stačí. Corolla je navíc známá tím, že reziví méně než evropská konkurence, a když už se něco porouchá, většinou jde o drobnosti typu silentbloky nebo výfuk. Spotřeba „pod šest“ na sto je v reálném provozu dosažitelná a pokud člověk najde auto s jasnou historií, má vyhráno.

iZdroj fotografie: Toyota

Toyota navíc často nabízí i lepší výbavu než evropské vozy stejné třídy, takže klimatizace, elektrická okna nebo rádio s CD nejsou výjimkou. Další stálicí, jež si zaslouží pozornost, je Honda Civic sedmé generace. Opět s atmosférickým benzínem 1.4 nebo 1.6. Tyto motory jsou známé tím, že snesou vysoké otáčky, ale zároveň nejsou náchylné na poruchy. Výkon 66 kW nebo 81 kW je pro ně zcela legitimní. Civic má navíc velmi variabilní interiér, zadní sedadla se dají sklopit do roviny a kufr je překvapivě prostorný.

Motor od Hondy miluje vysoké otáčky, a ano, trochu víc žere

Honda je obecně známá tím, že když se o ni člověk trochu stará, vydrží klidně i půl milionu kilometrů. A i když je dnes těžší najít zachovalý kus, pořád se občas objeví auta po prvním majiteli s rozumným nájezdem. Nafta patří do kamen? Další klišé, které neplatí. Jestliže ale někdo preferuje diesel, je potřeba být opatrnější. Moderní naftové motory jsou často složité a náchylné na poruchy, ale existují výjimky. Jednou z nich je legendární 1.9 TDI od Volkswagenu, ideálně v provedení s rotačním čerpadlem (kód motoru ALH nebo AGR).

i

Tento motor najdete například v Passatu B5, Golfu IV nebo právě v Octavii I. Výkon 66 kW nebo 81 kW, jednoduchá konstrukce, žádné DPF, žádné dvouhmotové setrvačníky u slabších verzí. Spotřeba cca 5 litrů na sto je v reálném provozu dosažitelná, a když se o motor staráte, není problém najet i 500 000 kilometrů. Ano, auta s tímto motorem už mají často vysoký nájezd, ale když najdete kus s jasnou historií, je to pořád sázka na jistotu. Z francouzských značek zmíním Peugeot 307 s benzínovým motorem 1.6 16V.

iZdroj fotografie: Pixabay

Tenhle motor je sice trochu hlučnější, ale je jednoduchý, spolehlivý a díly na něj nejsou drahé. Výkon 80 kW není ukázkou závodní DNA, ale to ani nemá být. Je to v normě, stejně jako spotřeba kolem 7 litrů. Peugeot 307 má navíc velmi prostorný interiér a pohodlné sedačky, což ocení hlavně rodiny s dětmi. Elektronika sice občas zlobí, ale mechanicky je to auto, které vydrží. Z italských aut připomenu Fiat Stilo s motorem 1.6 16V. Tenhle Fiat sice nikdy nebyl proslulý bezporuchovostí elektroniky, ale samotný motor je jednoduchý a vydrží hodně.

Čerpadlo-tryska a žádné velké cavyky kolem, tohle funguje

Výkon 76 kW je na běžné ježdění přijatelný. Stilo má navíc překvapivě prostorný interiér a kufr, který pojme i větší nákup nebo kočárek. Pokud někdo hledá ještě větší auto, může sáhnout po Fordu Mondeo druhé generace s benzínovým motorem 1.8 nebo 2.0 Zetec. Tyto motory jsou trochu žíznivější, ale jsou jednoduché, spolehlivé, a když se o ně člověk stará, snesou hodně. Mondeo má navíc obrovský kufr, pohodlné sedačky a jízdní vlastnosti, které i dnes patří k tomu lepšímu v segmentu.

Abych to shrnul, najít dnes ojeté rodinné auto s jednoduchým motorem, které vydrží, není nemožné, ale chce to trpělivost, pečlivost a trochu štěstí. Je potřeba se vyhnout moderním složitým motorům, které sice slibují nízkou spotřebu a vysoký výkon, ale v praxi znamenají hlavně vyšší servisní náklady. Když člověk vsadí na osvědčené atmosférické motory bez složité elektroniky, má šanci najít auto, které mu bude sloužit dlouhá léta.

Jaký motor doporučujete vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články