Lotus vytvořil nejsilnější auto na světě. Jaký má výkon a jaký motor ho pohání?

                   

Lotus překvapil. Dlouhou dobu to vypadalo, že automobilka upadá v zapomnění, ale to vše pravděpodobně jenom proto, aby mohla představit něco unikátního. Vznikl automobil, který se díky svému výkonu bude moci pyšnit velmi zajímavým titulem. A to nejvýkonnější auto na světě. Jeho výkon za to opravdu stojí. Lotus tak jasně ukázal, že rychlá auta stále umí!

Lotus Evija je elektromobilem

Je pravdou, že směr je trochu jiný, než v minulosti. To byly samozřejmostí spalovací motory. Současná novinka s názvem Lotus Evija však žádnou spalovací jednotku nepoužívá. Jedná se o čistě elektrický vůz, který však nemá jenom jeden jediný elektromotor, ale má hned 4. A každý z nich roztáčí jedno kolo. Už to dává tušit, že výkon rozhodně nebude nijak malý.

Celkem 2 000 koní

Každý z elektromotorů ve voze Lotus Evija má výkon 500 koní. Jednoduchým počtem lze zjistit, že celkový výkon auta je až neuvěřitelných 2000 koní. Jeho točivý moment činí 1700 Nm. V tu chvíli je jasné, že se jedná o aktuálně nejvýkonnější automobil na světě. A to jak v segmentu všech vozidel, tak samozřejmě i v segmentu těch elektrických.

Jedinečné zrychlení

Díky tomuto výkonu, ale i svému aerodynamickému tvaru nemá problém zrychlit z nuly na stovky za méně než 3 sekundy. A tady pozor. Za stejný čas dosáhne zrychlit i ze stovky na 200 km/h, nebo z dvou set na 300 km/h. V praxi to znamená jediné. Pokud na to šlápnete, za pouhých 9 vteřin máte na tachometru rychlost 300 kilometrů v hodině. A pokud plyn ještě malou chvilku podržíte, dosáhnete maximálky ve výši 320 kilometrů v hodině.

Doba jízdy? Opravdu velmi krátká

Vůz Lotus Evija rozhodně nevznikl za účelem jakékoliv praktičnosti, ale spíše za účelem posunout hranice opět o kousek dále. A to s ohledem na jeho výkon. Samotný dojez vozu opravdu není nijak zajímavý. Spíše můžeme říci, že je velmi špatný. Při maximální rychlosti zvládne jet pouze po dobu zhruba 7 sekund. Znamená to jediné – auto je určeno spíše na několik závodních kol a poté je třeba vrátit se zpět do depa a připojit ho na nabíječku. Na druhou stranu menší baterie má pozitivní vliv na jeho hmotnost, která se podepisuje i na výše zmíněném zrychlení. I když – váha 1680 kg není úplně nejnižší. Ale mluvíme zde o elektromobilu, kde je vyšší váha očekávatelná.

Zaujme také technika

Podívejme se i na několik dalších unikátů, kterými Lotus Evija rozhodně umí zaujmout. Jsou to třeba světla. Vůz nepoužívá LED technologii, ale naopak využívá laserová světla Osram. Auto je také neustále připojeno na cloud, což znamená možnost ovládání i nastavení pomocí chytrého telefonu. Unikátní je i jeho schopnost rychlonabíjení. Je konstruován tak, aby se zvládl nabíjet i nabíječkami s výkonem 800 kW. Pokud by taková existovala, je energie doplněna za pouhých 9 minut. Nejvýkonnější nabíječky, které jsou aktuálně k mání, nabídnou 350 kW, což znamená dobu nabíjení zhruba 12 minut – na 80 procentní kapacitu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články