A je to tady, majitelé elektromobilů mají smůlu. Budou platit za každý ujetý kilometr, zatím to vychází na poplatek 1 330 Kč

Na každého jednou dojde, i na majitele elektrických aut. Pokud se doteď vláda tvářila, že to „bude bez poplatku“, tak to byla šeredná mýlka.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Není všechno zlato, co se třpytí, a pokud si někdo myslel, že si pořídí elektromobil a bude jezdit zadarmo, pletl se. Vlády, magistráty a další kompetentní instituce na to „konečně“ přišly. Je „trefné“ maximálně zatížit poplatky spalovací auta, ale když ta začnou ubývat, tak elektromobily s protekcí a bez poplatků do kasy nic nepřinesou. Takže se poměrně masivně začíná s tím, že veškeré úlevy na elektrická auta skončí.

Úlevy pro elektromobily končí. Majitelé, teď začnete platit

Hybridy už jsou de facto mimo, viz pražské parkování. A teď dochází i na ryze elektrická auta. Jako třeba na Islandu. Majitelé elektromobilů tam nyní čelí novému poplatku za ujetý kilometr. Musí aktivně sledovat vzdálenost svých vozidel a pravidelně ji registrovat. Poplatek, který činí 6 islandských korun za kilometr pro elektrická a vodíková vozidla a 2 islandské koruny za kilometr pro plug-in hybridy, se vybírá měsíčně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava Kučery

Předpokládá se, že majitelé elektromobilů zaplatí přibližně 7 000 islandských korun měsíčně, to je v přepočtu asi 1 330 Kč. Počítáno na základě průměrné roční vzdálenosti 14 000 km. Proces registrace a platby poplatku probíhá na webových stránkách island.is, a to alespoň jednou ročně. První registrace měly proběhnout na začátku roku 2024. Tento nový poplatek má nahradit stávající daň z pohonných hmot a bude se vztahovat nejen na elektromobily, ale do roku 2025 se plánuje zavést obdobný systém i pro benzinová a naftová vozidla.

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Takže je to tak trochu naopak, ale podstata je stejná. Auta musí platit všechna, i ta elektrická. Peníze do státní pokladny se musí od občanů sypat bez ohledu na „ekologii“ nebo jakékoli jiné, pseudokorektní důvody. Vláda Islandu zdůrazňuje, že i přes zavedení tohoto poplatku bude stále levnější jezdit elektromobilem než benzinovým nebo naftovým vozem. Jistě, snaha je jasná – nacpat lidi do elektromobilů, zkasírovat je.

Platit budou nakonec elektromobily i auta na naftu a benzín

Ale u toho jim vysvětlit, že to je po jejich dobro. Podle propočtů vlády bude roční náklad na provoz průměrného benzinového vozu asi o 30 000 Kč v přepočtu z islandských korun vyšší než u elektromobilu. To zahrnuje i poplatky jako daň u CO2 a daň z přidané hodnoty. Vládní úřady se snaží odpovídat na dotazy řidičů prostřednictvím nových webových stránek dostupných v angličtině.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Navzdory obavám z možného zatížení majitelů elektromobilů tímto poplatkem se tvrdí, že největší podíl zdaněných vozidel bude v oblasti hlavního města, a proto nebudou venkovské oblasti zvlášť postiženy. Výborně Islanďané, to je protekce na druhou. Vesničani v elektromobilech jsou v pořádku, ale obyvatel města s benzínovým autem nebo dieselem je za rebela. Co se stalo, že naše „vyspělá“ společnost nevidí, jak sebe sama likviduje? Konejme, dokud je čas.

Má se za elektromobily platit?

Zdroj: RUV
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články