Malý knoflík na bezpečnostním pásu má důležitou funkci. Jenže 92 % řidičů vůbec netuší, co s ním mají dělat

Cena tři padesát, velikost jak pětikoruna, ale hodnotu pro řidiče má za milion. Škoda jen, že skoro nikdo neví, k čemu slouží.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz
                   

Je to jeden z těch drobných detailů, kterého si člověk všimne jen ve chvíli, kdy ví, co hledat. Malý, zpravidla černý knoflík na pásu, přesněji na jeho volné části pod kovovou jazýčkovou sponou. Nevypadá jako nic důležitého, nepůsobí jako high‑tech ani designová vychytávka. Přesto má překvapivě praktický smysl. Neřeší pevnost, neřeší homologaci, ale řeší každodenní ergonomii. My v redakci AutoŽivě už jsme o tomto malém vynálezu psali, ale z debat se čtenáři víme jedno. Asi 73 % lidí vůbec netuší, že něco takového na pásu v autě mají.

Nenápadná věc, ale zásadní bezpečnostní funkce a důležitost

Při samotném zjištění neuvěřitelných 92 % lidí nedokáže přijít na to, k čemu věc slouží. Jde o jednoduchý doraz. O fyzickou zarážku, která brání tomu, aby spona po odepnutí sjížděla po pásu dolů až k navijáku. Anebo někam do boku k prahu, kde se pak hůř hledá. Tím, že zůstává vždy ve stejné výšce, je „po ruce“ hned při dalším nasednutí. Není v tom žádná magie, jen promyšlený detail. Bez dorazového knoflíku by cesta ruky za sponou trvala déle a vyžadovala víc „lovení“ v prostoru mezi sedákem a B‑sloupkem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Samotná přítomnost nebo nepřítomnost knoflíku přitom nemění technickou způsobilost vozu. Není to položka, na které by se na pravidelné prohlídce lámal chleba. Pokud vás teď informace zarazila a polil vás studený pot, neděste se. Na STK vás nevyhodí, ať knoflík máte, či nemáte. Chybějící doraz není považován za závadu, kterou by stanice technické kontroly vytkla. Je to věc komfortu, nikoli bezpečnostní povinnosti. Ostatně i když se knoflík ztratí nebo zlomí, netřeba si dávat upravenou nerudovskou otázku „kam pro něj?“.

Stojí pár korun, namontovat ho je ale lepší nechat v servisu

Běžně se prodávají díly, které tuto zarážku nahradí, obvykle za částku okolo desítek, maximálně stovek korun. Pokud se výměna či náhrada svěří servisu, samotná montáž trvá méně než dvě minuty. V přepočtu na práci také nic, z čeho by zákazník krachoval. Na papíře to vypadá jako banální operace a časový údaj tomu odpovídá. Zůstává jediná zásadní poučka, pokud by to člověk chtěl vyřešit sám. Zarážku je třeba vsadit přesně tam, kde byla původně, aby jazýček spony po odepnutí „zastavil“ v identické výšce. A pás se choval tak, jak konstruktér zamýšlel.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Špatně umístěný doraz zhorší dosah ke sponě, může ji nechávat spadnout do nepohodlné zóny nebo naopak příliš vysoko. To zvlášť u menších postav změní pohyb. Zpracování originálních knoflíků bývá dvoudílné, jakási plastová „cvokařina“. Část se skrze pás stlačí do pevného spoje, a to tak, aby nešlo páčivým pohybem snadno utrhnout, ale zároveň aby nedocházelo k poškozování vláken tkaného popruhu.

Úpravy typu „provrtám si to šroubem“ nebo „přišiju si to“ sice mohou lákat, ale opatrnost je na místě. Pás je bezpečnostní komponent definovaný normami a testy. Jakékoli zásahy by měly zůstat u řešení, které je pro popruh určeno a prověřeno. Vkládání cizích prvků nebo prošití, které prořízne vazbu materiálu, může snížit pevnost. Nenápadný doraz není jedinou drobností kolem pásu. Na některých pásech je k vidění krátká textilní smyčka. Působí jako něco navíc. Přitom má svou roli v ochraně posádky. Kdo ví, o co jde? V komentářích pod článkem je dost prostoru pro každého.

Víte, k čemu je?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články