Je lepší manuální nebo automatická převodovka? Jen jedna z nich má ze třech důvodů jasně navrch

Najít tři výhody manuálních převodovek je snadné, u automatických stěží přijde člověk na jednu. Proč tedy (ne)kupovat automat?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automatické převodovky stále víc a víc pronikají do automobilů značek, které ještě nedávno disponovaly většinou přímo řazenými mechanismy. Určitě u některých modelových řad, zejména těch levnějších. Souvisí to i s rozmachem elektromobilů, tento typ pohonu je předurčen pro spolupráci s automatem. Nicméně manuální převodovka je v několika ohledech lepší než automatická. Nejde jen o komfort, tak o co?

Automat je pohodlný, ale to je asi tak všechno

Jeden by mohl prohlásit, že s manuální převodovkou má řidič lepší pocit z řízení. Že je více zapojen do děje, lépe vnímá auto a precizněji zvládá držet motor ve správných otáčkách na odpovídající převodový stupeň. To je jistě pravda, stejně jako subjektivní pohled s úvahou, že s manuálem se motorista prostě a jednoduše s autem více baví.  Objektivně jsou tady však tři aspekty, proč je automobil s manuálem lepší než stroj s automatickou převodovkou.

iZdroj fotografie: Škoda

Manuální převodovka snižuje cenu auta

Pokud hledat jednu z výhod manuální převodovky oproti automatu, je to bezesporu cena. Nové, ale i ojeté auto stojí méně pokud má přímo řazenou převodovku a ně automatickou. Závisí samozřejmě na výbavě, ale v rámci běžných modelových řad může být cena vozu s manuálem nižší o třicet až padesát tisíc korun. Přítomnost automatické převodovky závisí na výbavě, leckdy jde o prvek ze seznamu nadstandardních doplňků.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S manuálem jezdí automobil s nižší spotřebou

Nutno přiznat, že tak, jak se posunuje dopředu technologie, lepší se i práce automatických převodovek. A s tím klesá spotřeba, přesto ale žádný běžný automat neumí jezdit s tak nízkou spotřebou, jako to zvládne řidič ve voze s manuálem. Lidský aspekt je zde nezastupitelný technikou, rozdíly mohou být v litrech, zejména u starých ojetin se zastaralými mechanismy s minimem rychlostních stupňů.

Americký V8 a třístupňový automat spotřebě nepřejí

Taxikáři ve Škodě Octavia 1.9 TDI by mohli vyprávět a z praxe argumentovat, proč si kupovali do flotily manuál a ne automat. Řidič vidí dopředu a odhaduje charakter a parametry cesty, automat reaguje až na chování řidiče. Se zpožděním a leckdy s otáčkami nad rámec potřeby. To se projevuje vyšší spotřebou a nic moc s tím nelze dělat.

iZdroj fotografie: BMW

Manuál řadí rychleji, a bezpečněji

Nepočítáme-li špičkové mechanismy v drahých a sportovních autech, běžné automaty neumí řadit tak rychle jako řidiči s manuálem. A nezvládají tak svižně zrychlovat. Akcelerace s manuální převodovkou je rychlejší než s automatem. Motorista s manuálem také zvládá rychleji řadit, respektive měnit směr jízdy, například při nutnosti nouzového couvání či manévrování na parkovišti.

S automatem nelze za jízdy snadno vyřadit na neutrál

Řadit jedničku a zpátečku je plynulejší a rychlejší s manuálem než trhavé pohyby při práci s voličem u automatu, zejména toho dvouspojkového. Automatické převodovky jsou na servis také většinou nákladnější než ty manuální, takže jediným vyloženě pozitivním aspektem automatické převodovky, a nespornou výhodou proti manuálu, je pohodlí, které jízda „bez řazení“ řidiči dopřává.

Máte vy raději manuál nebo automat?

Zdroj: WharCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruská noční můra. Ukrajina je zřejmě i testovacím centrem pro vyspělé zbraně. Co vlastně útočilo na krymské letiště?
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu