Máte starší auto? Možná o něj přijdete. EU nově definuje, co je „autovrak“, který se nebude opravovat, ale likvidovat

EU je v generování zákazů a nařízení až neuvěřitelně plodná. Nejnověji vám jasně nadefinuje, od kdy se z vašeho opravovaného vozu stane autovrak. Tak abyste nebyli překvapeni.

i Zdroj fotografie: M 93 / Creative Commons / CC BY-NC-SA
                   

Snahy Evropské unie o snížení ekologické zátěže starého kontinentu nelze kvitovat jinak než s povděkem. Globální oteplování je, zdá se, realitou, a pokud se nechceme dočkat opravdu katastrofických scénářů, budeme zřejmě muset každý přispět ke společnému dílu. Ne, nechci vás jakkoli nabádat k nákupu elektromobilu. Nemyslím si, že elektromobily „spasí“ Evropu. Spíš bych se rád zamyslel nad tím, jak úředníci EU do budoucna chtějí definovat to, v čem ještě můžeme a v čem už nesmíme jezdit. Je to totiž velmi zajímavé. Pojďme se na to podívat společně.

Všichni si kupte nová auta. Ale za co?

Neřeknu asi nic nového, že výrobci, stejně jako namnoze úředníci by nás nejraději všechny viděli v nových autech, v těch spalovacích splňujících poslední emisní normy, v těch elektrických nemajících žádné normy tím možná lépe. Což o to, kdo by nechtěl jezdit posledním modelem a střídat jej co dva, tři roky za další a takto fungovat „donekonečna“. To přece není nijak špatná představa, a byť ji třeba nabízí mnohé operativní leasingy, jde v jejich případě stále pouze o formu nájmu.

Škoda oficiálně ukázala interiéry nového Superbu a Kodiaqu: Design sjednocen, ale laik bude tápat

Pokud se do auta „nezamilujeme“ a ve finále jej neodkoupíme, není a nebude nikdy naše. Představa o samých nových, skvělých vozech v celé Evropě však naráží na vcelku pochopitelnou bariéru: finanční dostupnost. Jakkoli se to úředníkům z relativně bohatého Bruselu a vůbec vyspělé západní Evropy může jevit jako nepochopitelné. Ne všichni zkrátka mají na nové auto ne co dva nebo tři roky, ale dokonce co pět nebo také deset let. A jsou nuceni tedy jezdit tím, co je pro ně dostupné.

Nikdo nechce jezdit za rozpadlým a čadícím vrakem

Přesto zůstává pravdou, že nikdo z nás na silnicích nechce potkávat vraky. Nechceme jezdit za auty, jimž se z výfuku (napůl odpadlého) valí mračna sazí. Kde karoserie již dávno vzdala boj s korozí a i podvozek a další komponenty vykazují nemalé známky toho, že nejlepší roky má celé auto již dávno za sebou. A evidentně se již nikdy nevrátí. Neb zkrátka minulí ani současní majitelé nemají chuť (čas, možnosti, finanční prostředky) na to, aby se vozidlu věnovali. A dopřáli mu tak alespoň elementární péči.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přitom se na RZ takovým vozům často skví zcela nová známka z STK a my ostatní si můžeme hlavu ukroutit, jak něco takového „mohlo projít technickou“. Když nás i s autem před měsícem technik nemilosrdně vyhodil za žárovku v osvětlení RZ nebo ne zcela perfektní regulaci sklonu světlometů. Otázkou tedy zůstává, od kdy je auto „vrakem“. A do kdy jde o opravitelné závady, po jejichž odstranění není problém vozidlo dále bez potíží užívat. A úředníci EU vás zřejmě překvapí.

Zadřel se vám motor? Možná jste dojezdili

Jak se dá totiž dočíst zde, přímo v materiálech EU se uvádí, že „Vozidlo je technicky neopravitelné, pokud splňuje jedno nebo více z těchto kritérií:“

  • jeho oprava vyžaduje výměnu motoru, převodovky, karoserie nebo sestavy podvozku, což vede ke ztrátě původní identity vozidla.

Zlaté české ručičky: Svépomocí dostali Mustang 1968 z vraku až na silnici. Průběh renovace natočili

Jinými slovy, pokud se vám u vašeho jinak zcela funkční vozu povedlo zadřít motor a rozhodli jste se pro opravu výměnou, dostanete se (po vstupu tohoto návrhu v platnost) na tenký led toho, zdali je auto opravitelné, nebo je nutné jej považovat ze regulérní vrak. A ekologicky jej zlikvidovat.

Nebylo by lepší omezení spíše ubírat než přidávat?

Další body z téhož seznamu jsou pochopitelné a vcelku logické, přesto na mysli vytane otázka, jestli to EU s tím dozorem nad našimi vozy malinko nepřehání. A jestli by se spíš neměla zaměřit na to, aby nová vozidla byla dostupnější (výrobci zdražují nezřídka na konto povinné aplikace nařízení z EU, případně vzdávají výrobu pro nerentabilnost, viz naše Fabia Combi). Protože od dostupnosti nových aut se všechno odvíjí. I to, jestli budeme (muset) udržovat při životě ojetiny. Nebo vraky?

Jak to vidíte vy? Taky se vám zdá, že nová auta zdražila citelně víc, než by bylo zdrávo? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co říkáte na nejnovější výtvor z dílny EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články