Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

Že je Mazda svým způsobem posedlá Wankelovým motorem, ví každý, kdo se jen trochu zajímá o automobily. Zdá se, že spojení s generátorem je geniální řešení.

i Zdroj fotografie: Mazda
                   

Kdykoli jsme zde popisovali nějaký nový přírůstek od Mazdy, shodli jsme se, že této automobilce je třeba vyseknout poklonu minimálně za její schopnost jít proti proudu a dělat si věci po svém. Svébytný design, velké atmosférické motory, řadový šestiválec turbodiesel. Mám pokračovat? Nejnověji je tady „návrat ztraceného syna“ v podobě Wankelova motoru, který Mazda tak miluje. A nyní jej dá do plug-in hybridu. Držte si klobouky, tohle bude jízda na hodně velkém tripu. Pojďme se na ni podívat.

Wankelův motor silou vůle i nevůle

Urputnost, s jakou se Mazda dlouhé roky držela Wankelova motoru, je nyní, více než deset let po ukončení produkce posledního modelu s Wankelem pod kapotou (sportovní RX-8,) možná ještě více fascinující. Pro ty nepříliš holdující motorům malá technická vsuvka: Wankelův motor pracuje s rotačními písty, je tedy prost všech ojnic, klikových hřídelů a dalších mechanismů, jež jsou vlastní klasickým spalovacím motorům. Jeho chod je bez vibrací a z malého spalovacího objemu je schopen docílit poměrně velkých výkonů.

iZdroj fotografie: Mazda

Ostatně jeho uplatnění ve sportovních RX-7 a RX-8 nebylo náhodou, Wankel si totiž libuje v otáčkách a obě sportovní Mazdy na to byly adekvátně nastavené. Přesto přese všechno jej Mazda nakonec přestala vyrábět. Poměrně vysoká spotřeba benzínu i oleje, stejně jako průměrná životnost a nemožnost efektivně regulovat obsah zplodin ve výfuku vedly k tomu, že využití Wankelova motoru jako pohonné jednotky odzvonilo. Jenže by to nebyla Mazda, aby to nakonec nějak nevymyslela.

Plug-in hybrid + Wankel? Nic není nemožné

A tak když jsem poprvé uslyšel, že do plug-in verze MX-30 (což je sám o sobě mimořádně pohledný crossover) začala Mazda dávat jako benzínový generátor právě Wankelův motor, musel jsem se začít smát. V první chvíli mne napadlo, že někde v nějakém skladu zbylo deset tisíc motorů z RX-8, tak je zkrátka rozpůlili a začali montovat jako zdroj energie pro akumulátory a elektromotor. Geniální. Jenže ono to tak (pravděpodobně) nebylo. Nebo se tím určitě Mazda nijak nechlubí.

iZdroj fotografie: Mazda

Motor pro generátor v MX 30 má objem 830 cm³ a ​​generuje 74 koní při 4700 ot./min a 116 Nm při 4000 ot./min. To nejsou nijak ohromující hodnoty, ale nezapomeňte – tahle jednotka nepohání MX-30 přímo. Jak to celé vlastně funguje? Poměrně jednoduše: pomocí přepínače vedle voliče směru zvolíte režim jízdy (Normal, EV nebo Charge) a vyberete si jízdu pouze na elektřinu (z akumulátorů) nebo doplňkovou (vyráběnou) elektřinu. V režimu Normal, pokud je baterie dostatečně nabitá, ke spuštění motoru ani nedojde.

Klidná jízda na baterie, ostřejší spustí Wankel

Pokud je ale potřeba například při akceleraci více energie, než dovoluje úroveň nabití baterie, Wankelův motor pohánějící generátor bleskurychle naskočí v závislosti na tom, jak moc tisknete pedál plynu, aby dodal baterii další energii. Chtělo by se poznamenat: jak prosté, milý Watsone. A i můj smích mne rychle přešel. Neb jsem si uvědomil, že pro účely generátoru/stacionárního motoru je vlastně Wankel docela vhodný. Bez vibrací, jednoduchá konstrukce…

iZdroj fotografie: Mazda

K tomu se navíc přidává nový motormanagement, deset let pokroku je znát. EGR ventil a přímé vstřikování paliva zajistilo splnění všech aktuálních emisních norem. A především se zvýšila spolehlivost. Průkopník tohoto „2v1“ způsobu pohonu, BMW i3 REX (zkratka z Range EXtender, tedy prodlužovač dojezdu), totiž právě v tomto směru popravdě nijak nevynikal. Bez ohledu na šlechtickou značku. A při nákupu starších exemplářů BMW i3 REX je to právě spalovací motor, který je největším rizikem.

S dobíjením baterie jste v tom za 1 litr na 100 km

Wankel by v tomto způsobu práce, kdy dochází ke zcela nepravidelným a nečekaným spouštěním, měl fungovat spolehlivěji, už jen pro výrazně méně pohyblivých součástí. Stejně tak by měla klesnout spotřeba, i s ohledem na to, že spalovací motor se bude pohybovat v optimálním pracovním pásmu 2 500 – 4 000 ot./min. V číslech? Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má podle homologace WLTP spotřebovávat 1,0 l/100 km a na proud nastřádaný do baterie o kapacitě 17,8 kWh ujede až 85 km v kombinovaném a až 110 km v městském cyklu.

https://www.youtube.com/watch?v=QWJy5SmTrec

Nádrž o objemu 50 litrů má navíc větší kapacitu než většina plug-in hybridů nebo třeba už zmíněné BMW i3 REX. Ani dlouhá cesta v Mazdě MX-30 s motorem Wankel tak nebude poznamenána častými zastávkami na čerpacích stanicích. A i když řidič nebude pravidelně dobíjet trakční baterii, neměla by spotřeba benzínu překročit 8 l/100 km. Oproti čistě elektrické verzi MX-30 vzrostl výkon motoru ze 145 na 170 k, čímž se zkrátila doba zrychlení z 0 na 100 km/h z 9,7 na 9,1 s. V obou případech je kupodivu nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 140 km/h.

Závěrem? Nainstalovat Wankelův motor jako range-extender do elektromobilu dokáže asi opravdu jedině Mazda. Nechme se překvapit, jak tento nezvyklý krok dopadne po stránce odolnosti a spolehlivosti. Za odvahu a netradiční technická řešení však Mazdě patří palec nahoru, co myslíte?

Co myslíte, uspěje konečně Mazda s Wankelem?

Zdroj: Mazda
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články