Dvoutaktní motor není pro auta vhodný. Mazda věří s novým patentem v opak, stane se Trabantem třetího tisíciletí?

Zatímco se automobiloví výrobci hromadně přesouvají k elektromobilitě, najde se několik výjimek, které jdou mimo hlavní proud. Jednou z nich je přeplňovaný dvoutaktní motor.

i Zdroj fotograie: Mazda
                   

Tak trochu mimo mainstreamový celosvětový trend přechodu z klasických motorů k vozům s elektrickými pohonnými jednotkami se rozhodla jít se svým novým projektem automobilka Mazda. Nechala si totiž patentovat vysoce pokročilou konstrukci dvoutaktního přeplňovaného motoru. Jedná se o jedinečný projekt, který se prý má stát hudbou budoucnosti. Přestože dvoutaktní motory v posledních 50 letech postupně upadaly, je možné, že se k nim některá automobilka vrátí.

Výrobce přidá přeplňování

Tentokrát Mazda přemýšlí v menších měřítkách, ale má před očima větší cíle. Japonská automobilka chce dokázat, že dvoutaktní motor může dostat další šanci prokázat svou spolehlivost. Dvoutaktní motory mají totiž vynikající poměr výkonu a hmotnosti a často jsou mnohem jednodušší než jejich čtyřtaktní protějšky. Mazda však této technologii stále věří a právě si nechala patentovat svůj nový projekt. Konstrukce vychází z technologie Skyactiv X společnosti Mazda a slibuje vyšší úsporu paliva.

iZdroj fotografie: Mazda

Malé, ale celkem hlučné dvoutakty se používají dodnes například v mopedech nebo motokárách, protože jsou lehčí a úspornější. Jejich hlavním problémem vedle hlučnosti je také neschopnost dobře pracovat při větším zatížení. Navíc tyto motory produkují velké množství škodlivých emisí. Japonská automobilka chce ale nově vyrobit výkonnější, čistší a úspornější malý dvoutaktní motor. Jeho nedostatky chce vyřešit přidáním přeplňování.

Drobný přeplňovaný dvoutakt

Stávající čtyřtaktní motor Mazdy využívá pokročilý zážehový systém. To umožňuje, aby motor fungoval při menším zatížení jako vznětový, s chudší směsí paliva. Při tom všem si motor zachovává tradiční zážehové zapalování pro náročný provoz. Dvoutaktní konstrukce jednotky má pracovat na podobném principu. Je vybavena kompresorem poháněným klikovým hřídelem, který pomáhá s procesem, při kterém se spalovaná směs odvádí a do motoru vstupuje směs vzduchu a paliva.

iZdroj fotografie: Mazda

U dvoutaktního motoru jsou výfukové a sací ventily částečně otevřeny současně. Přeplňování, které do motoru vhání vzduch, celému procesu napomáhá k lepšímu výkonu. Motor také využívá proměnné časování ventilů k regulaci efektivního kompresního poměru. Patentovaný projekt nové jednotky je další snahou japonské automobilky udržet spalovací motory ve stále přísnějším prostředí „zelené“ politiky. Musí však být účinné, mít rozumnou spotřebu paliva a malou produkci emisí.

Plány na využití jsou nejasné

Zatím automobilka nezveřejnila informace o tom, jak by přeplňovaný dvoutakt měl být velký, ani žádnou ukázku nebo konkrétnější plány, jak chce snížit emise. Ve fázi, kdy si Mazda nechala projekt patentovat, není jasný ani záměr na budoucí využití motoru. Jednou z možností, kde by mohl najít uplatnění, ale to je zatím čístá spekulace, je prodloužení dojezdu hybridních elektromobilů.  

Co myslíte, dočkají se v autech díky Mazdě dvoutaktní motory celosvětového rozšíření?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články