Dokážete si představit, že vám robot vezme auto do myčky nebo vám zajede natankovat, zatímco jste v práci? Právě o toto se pokusili studenti a studentky technických vysokých škol během prvního ročníku soutěže Mechathon.

O víkendu 2. a 3. března se v Praze uskuteční druhý ročník této soutěže pro mladé nadějné techniky. Zadání letošního úkolu je do poslední chvíle tajné a účastníci se ho dozví až na místě. V předchozím ročníku se simulovala situace, kdy zaměstnanec ve velkém výrobním závodě přijede svým autem do práce, samostatný robot mu jej vezme do myčky, servisu či na benzinovou stanici a vrátí zpět na původní místo. O vozidlo tak bylo postaráno během pracovní doby, což majiteli ušetřilo čas i energii.

Robotika na každém kroku

Je toto budoucnost? Postarají se nejen o naše automobily roboti a budeme tak mít více volného času? Technologie se vyvíjí neuvěřitelným tempem. S robotikou se již nyní setkáváme v našich každodenních životech, aniž bychom si to uvědomovali. V domácnosti využíváme robotické mixéry, robotické vysavače či sekačky. Na mnoha pracovištích jsou již dnes plně automatické robotické výrobní linky, kde lidský činitel zasahuje pouze v případě poruchy.

Mohlo by vás zajímat: Z benzínu i nafty zaplatíte státu 50 % na daních. K čemu peníze slouží?

Pojmy jako robotizace, mechanizace a automatizace se v posledních letech skloňují velmi často a jsou hojně využívány ve firmách. Zejména poté v automobilovém a elektrotechnickém průmyslu jsou přirozenou součástí výrobních procesů. Například Tesla má téměř plně automatizovanou výrobní linku. Podle studie HSBC připadá v Česku připadá na 10 tisíc zaměstnanců 101 robotů, zatímco světový průměr činí 74. V budoucnu lze také očekávat robotizaci úřadů a administrativních činností.

Robotika v praxi

Právě s nejnovějšími technologiemi se seznámí účastníci druhého ročníku Mechathonu. Padesátka studentů, studentek a technologických nadšenců předvede své pojetí autonomního řízení v praxi. Na splnění zadaného úkolu budou mít pětičlenné týmy zhruba 30 hodin. Pracovat budou moci přes celou noc, což se v prvním ročníku ukázalo jako nezbytné pro splnění daného úkolu z oblasti automotive průmyslu. Po celou dobu jsou jim k dispozici zkušení mentoři, kteří se tímto tématem zabývají v praxi. Dávají tak účastníkům během vyvíjení autonomního řízení cenné rady.

Součástí víkendového programu pro studenty jsou také workshopy. Odborníci z praxe sdělí studentům novinky z oblasti 3D tisku, využití virtuální reality ve výrobě či možnostech analýze velkého objemu dat. Účastníci tak získají nové praktické zkušenosti, které během chození na přednášky získat nemohou.

Praxe pro technické studenty

Mnoho absolventů technických vysokých škol disponuje velmi dobrými teoretickými znalostmi, avšak někdy chybí praktické zkušenosti. Proto mnoho technologických firem pořádá různé soutěže a akce, které jsou pro studenty a studentky prospěšné a pomůžou jim v budoucí snaze o získání zaměstnání.

Ve velké míře je to také o samotné ochotě studentů si během studia hledat praxi ve svém oboru. Pokud po získání titulu nejsou připraveni a nemají praktické znalosti z oboru, bude pro ně mnohem těžší se prosadit v tak rychle rozvíjejících se odvětví, jako je automobilový či elektrotechnický.

Nedostatek dívek v technice

V posledních letech se technická odvětví potýkají s nedostatkem dívek v technice. Je to způsobeno především nízkého zastoupení dívek na technických vysokých školách. Podle údajů Ministerstva školství navštěvuje české vysoké školy 60 % dívek, avšak na technických oborech je jejich zastoupení pouze třetinové, což je mnohem méně než v jiných západních zemích.

Mohlo by vás zajímat: Volkswagen chystá levný elektromobil, cenou bude pro každého

Takto nízké zastoupení může být způsobeno určitými stereotypy ve společnosti, kdy je často dívkám již od dětství tvrzeno, že technika pro ně není. Problémem může být i samotné uplatnění absolventek technických vysokých škol. Podle posledních studií končí mnohem více absolventek na netechnických oborech než je tomu u mužů.

V České společnosti se velmi často mluví o tom, že chceme být technologickým lídrem. Pokud jím opravdu chceme být, je nutné najít způsob, jak technické obory podpořit a nalákat na ně více zájemců..