Myšlenka o snížení úmrtí na silnicích na nulu zní jako utopie. Mercedes-Benz však říká, že vyvinout beznehodový automobil je možné. To je názor šéfa výzkumu a vývoje společnosti Mercedes-Benz, Oly Kalenniuse, který je nadšen novým konceptem ESF (dříve ESV) neboli experimentálním bezpečnostním vozidlem, které se má představit v polovině roku 2019.

Společnosti jako Volvo se již roky zabývají myšlenkou nulových úmrtí na silnici – Volvo kdysi tvrdilo, že dosáhne tohoto milníku v roce 2020. Nyní Mercedes-Benz připravuje své nejbezpečnější vozidlo všech dob – auto, které je určeno k tomu, abychom díky němu zapomněli na smrtelné nehody.

Jak poslat dopravní nehody na smetiště dějin?

„Bezpečnost je jádrem DNA Mercedesu a konečným cílem jsou nulové dopravní nehody,“ uvedl Ola Kalennius, který se zabývá výzkumem a vývojem vozů Mercedes-Benz.

Mohlo by vás zajímat: Má smysl pneumatiky měnit, nebo používat celoroční?

Lze vůbec nulové míry úmrtí na silnicích dosáhnout? Mercedes se domnívá, že ano.

V rozhovoru s australskými médii na výstavě spotřební elektroniky v roce 2019, kde byly autonomní, a dokonce i létající automobily hojně k vidění, Kalennius potvrdil, že nový ESF bude odhalen v polovině roku 2019.

Podobnosti šéf vývoje zatím tají

Co nám předvede? „Počkejte si a uvidíte!“ byla Kalenniova počáteční reakce, ale očekává se zlepšení v oblasti autonomních jízdních technologií a předcházení kolizím, stejně jako nové systémy ochrany cestujících, jejichž cílem je redukovat zranění při nárazu.

„Věci jako autonomní řízení a sofistikované asistenční systémy jsou prostředky příčinami, jak snížit míru dopravních nehod. Protože prakticky všechny dopravní nehody jsou lidskou chybou, „řekl.

Klíčem je autonomní řízení

Myšlenka spočívá v tom, že pokud budou automobily ovládány neustále se učící umělou inteligencí a obrovským množstvím cloudových výpočetních operací, které budou mít po celou dobu všechny a všechno na očích, nikdo by neměl při jízdě autem přijít o život.

Není známo, jestli bude nový ESF koncepčním automobilem jako byl koncept Mercedes-Benz IAA, nebo bude založený na nové produkční verzi třídy S

Ačkoli budoucí šéf Mercedesu zatím tají, zda bude nový ESF znovu založen na vlajkové lodi třídy S (poslední ESF byl předveden v roce 2009), i to, jak přesně učiní jízdu bezpečnější, řekl Kalennius, že nové koncepční vozidlo bude naprosto přelomové. Prozradil, že mnoho jeho bezpečnostních prvků je téměř připraveno do sériové výroby.

„I po těch pár letech, kdy pracuji ve strojírenství, jsem naprosto překvapen vynalézavostí a kreativitou techniků. Nikdy se to nezastaví. V polovině tohoto roku uděláme něco pro to, abychom ukázali, jak vypadá budoucnost bezpečnosti. „Nechci říkat, jaké prvky předvedeme ale existují některé věci, které jsou velmi blízko nasazení do masové produkce.“

Mohlo by vás zajímat: Změny v povinné výbavě nejsou malé, víte, co teď vozit?

Když se rozhovor přesunul na autonomní automobily, tedy na vozy, které nepotřebují volant ani pozornost řidiče, Kalennius vyslovil domněnku, že nejdříve budou k vidění ve městech.

Ukáže Mercedes v polovině roku přelomový vůz?

Podle odborníků budou automobily bez řidičů bezpečnější než jakýkoli lidský šofér. „Jsem si jistý, že jednou budeme mít robotického řidiče“ prohlásil. „Pokud má lidská společnost fungovat na plné obrátky, mobilita je jednou z potřebných věcí, které je nutné vyřešit v oblastech, kde je hustá doprava s kritickým množstvím vozidel, tedy samozřejmě ve městech.

„Potom je výzvou to, jak rychle dokážeme takový systém vyvinout a udržet náklady v dostupných mezích. Nechci vám dávat nějaký přesný termín, ale když vidíte tuto výstavu, všimnete si, že je tu spousta hráčů, včetně nás, kteří do toho dávají mnoho prostředků a přemýšlejí o řešení tohoto problému. Je to velmi obtížný problém, hlavně kvůli úrovni bezpečnosti, které musíte dosáhnout. Ale jsme na dobré cestě.“