Potvrzeno: Elektromobily produkují škodlivé emise. EU už se chystá o problému mlžit. Zaplatíme to všichni z našich kapes

Majitelé elektromobilů žijí v mylném domnění, že jsou jejich vozy beze zbytku ekologické. To je ovšem omyl, který si právě vzala na mušku Evropská komise.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

Čím elektrická auta konkrétně znečišťují životní prostředí a jak se lze škodlivinám bránit? Je až neuvěřitelné, že se drtivá většina majitelů elektromobilů rozhodla věřit tomu, že jejich volba padla na vůz, který neprodukuje absolutně žádné škodlivé emise. I kdyby auta jezdila na čistý vzduch, vždycky budou emisemi znečišťovat naši planetu. Evropská unie si je této skutečnosti dobře vědoma, a právě proto se rozhodla se zaměřit na zcela nové normy, kterými chce dosáhnout úplné eliminace emisí u elektrických aut.

Na vině jsou brzdy, a především pneumatiky

Ptáte se, čím by mohly být právě elektromobily škodlivé, když jezdí na čistě elektrický pohon? Žádné spalování fosilních paliv, žádné výfuky, tak v čem je tedy problém? Normy EU označované jako Euro 7 totiž berou v případě elektromobilů v potaz limity znečištění částicemi, které se do ovzduší uvolňují z pneumatik a brzd. A Evropská komise se rozhodla do roka zveřejnit zprávu, která bude definovat, jak budou právě tyto emise měřené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Měření těchto specifických emisí bude cílit speciálně na elektromobily z toho důvodu, že právě na jejich pneumatikách dochází k podstatně vyššímu opotřebení. Tento fakt je dán větším točivým momentem, a především vyšší hmotností elektrických aut ve srovnání s vozy osazenými spalovacími či vznětovými motory. Podle dosavadních odborných studií uvolňují množství částic nejen samotné pneumatiky, ale také brzdové soustavy. Tyto drobné částice o velikosti 10 nanometrů ve finále podle studií zamořují jak ovzduší, tak i vodu, respektive vodní pásma.

Půl milionu tun mikroplastů, které dýcháme a konzumujeme

V zásadě se jedná o mikroplasty, které se prostřednictvím pitné vody dostávají do potravního řetězce, až nakonec skončí v lidském těle. Podle výzkumů se jen na území Evropy ročně uvolní do životního prostředí neuvěřitelných 500 000 tun emisních mikroskopických částic. A když se nad tím zamyslíte, dává to logiku. Kam by se poděl materiál, který se uvolňuje z pneumatik a brzd desítek milionů aut, které po celé Evropě jezdí?

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

A protože o této zkušenosti automobilky vědí a počítají i s tím, že jim EU přinese další omezení stran budoucí výroby elektromobilů, už začaly vymýšlet řešení. Nebo začne EU nějak mlžit, jak je to pro ni obvyklé? Jedná se o speciální filtry, které mají zachycovat uvolňované mikroplasty. Bohužel tyto filtry budou vyžadovat ještě spoustu práce na vývoji, protože zatím jsou příliš velké a dosti kontraproduktivní ve smyslu aerodynamiky.

Omezení mikročástic může zvýšit spotřebu elektřiny

A právě aerodynamika je v případě elektromobilů naprosto zásadní, protože výrazně pomáhá s co nejnižší spotřebou elektrické energie. Aplikace filtrů, které potenciálně zvýší spotřebu elektrických aut, absolutně nedává smysl. Vždyť by to byl další výrazně neekologický krok, v tomto případě doslova směrem vzad.

iZdroj: Public Domain

Jak se na elektromobily díváte teď, po přečtení tohoto článku? Stále vám připadají tak úžasně ekologické? Opravdu díky nim pomáháte zachraňovat naši planetu? A to bychom se mohli začít bavit také o tom, jak ekologická je výroba lithiových baterií do aut, na jejímž začátku stojí těžba samotného lithia. Ale to je obsahově náročné téma zase na jiný, zcela samostatný článek.  

Jaký je váš názor na emise, které způsobují konkrétně elektromobily?

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články