Metodika měření emisí WLTP. Jak probíhá a co může ovlivnit výsledek?

Měření emisí je žhavé téma. Jednak ze strany byrokratické Evropské unie, jednak ze strany výrobců, kteří se nějakým způsobem chtějí dostat do tabulkových černých čísel.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Většinu majitelů zajímá, jakou spotřebu má nebo bude mít jejich nastávající vůz. Nejjednodušším způsobem je natankovat nádrž do plna, ujet určený okruh a zase na stejné čerpací stanici dotankovat do plna. Na základě ujetých km a dotankovaného paliva, pak určit spotřebu. Jenže tohle v praxi funguje u jednotlivců, kteří tak spočítají, jakou spotřebu dané auto má. Pro tabulkové měření, máme jiný postup měření spotřeby, neboli měření emisí.

WLTP – The Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure

Tato metoda přišla v platnost, v září 2017 a jak již název napovídá, je platná celosvětově. Nahradila předchozí metodu měření, která nesla označení NEDC. Přínosem pro zákazníka má být její vyšší reálná vypovídající hodnota. Tedy to co vám pak prodejce předloží v tabulce, má být i skutečně dosažitelná hodnota spotřeby. Oproti předchozí metodice jsou zde zahrnuty i jízdy tzv. RDE – real driving emission.

i

Při měření RDE absolvuje auto jízdu s náhodnými fázemi zrychlování a zpomalování na trase s třetinovými podíly silnic ve městě, mimo město a dálnici. Hlavní změnou je kromě přidání RDE i změna délky trasy, která je nyní jen lehce přes 23 km a doba testování je nyní 30 minut (dříve byla necelých 20 minut). Dále se k WLTP přidává i kombinace výbav, typů použitých kol a možnosti příslušenství automobilu.

Například nosič na kola vám zvedá spotřebu. Automobilky tak musejí více testovat, protože existuje více kombinací výbav, převodovek, pohonů kol atd. Dále pak byla zvednutá průměrná rychlost během jízd na 47,5 km/h, zkrátila se doba volnoběhu na 234 s (dříve 295 s) a ve zkušební komoře, se teplota během testu zvedla z 20°C na 23°C. 

Hlavní body změny:

  1. Prodloužila se doba testování z 20 na 30 minut a ujetá vzdálenost (nyní 23 km, dříve 11 km)
  2. Přidaly se testy měření emisí v reálném provozu RDE
  3. Zohledňuje se výbava vozu a aerodynamika
  4. Zkrátila se doba volnoběhu – neprojeví se tolik systém Start-Stop
  5. Zvýšila se průměrná rychlost

Co se podepisuje na způsobu měření emisí?

Do celkových emisí se tak zohledňuje výbava, váha i aerodynamika. Váhu je u každého vozu, vlivem různých kombinací výbav, možné drobně měnit. Například instalace tažného zařízení je kolem 10 kg váhy navíc (bez elektroinstalace), a tak bychom mohli pokračovat dále. Může vám pak vzniknout rozdíl, kdy se u „holého“ auta a auta plně vybaveného dostanete na rozdíl ve váze například 45 kg a to se potom projeví ve spotřebě a celkových emisích.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Aerodynamika je pak jednak součást komfortu cestování a jednak i otázkou spotřeby. Například Golf dostával na své úsporné modely aerodynamické prvky (snížil podvozek a přední nárazník měl lepší tvar). V měření emisí se pak kromě aerodynamiky, projevuje i valivý odpor pneumatik, velikost použitých disků atd. To vše je zohledněno v metodice WLTP. Dříve to nebylo.

RDE – Real driving emission

Jak v´bylo již zmíněno výše, jde o měření, které probíhá jízdou v provozu. Na zkušební vozidlo je umístěno měřící zařízením PEMS (Portable Emission Measurement System). Jedná se o přenosný systém, který je umístěný v zadní části automobilu a je napojen přímo na výfuk. PEMS určuje množství škodlivých emisí (NOx, CO, CO2) a pevných částic (PN) ve výfukových plynech. Testovací jízda, pak trvá od 90 do 120 minut, při teplotách mezi -7 °C do +35 °C. Klimatizační soustava může být zapnutá.

Zdroj: Autobible.euro, Autohled

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články