Kvůli moderní technologii v autech masově umírají řidiči. Čísla dávají podnět k zamyšlení

Studie zabývající se koncentrací řidičů během jízdy přišla s překvapivými závěry. Řidič může strávit až 14,5 procenta času za volantem činnostmi, které přímo nesouvisejí s řízením auta.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Inovace a moderní technologie rychle změnily interiér automobilů i zážitek z jízdy. Ve vozech mohou řidiči pouhým stisknutím tlačítka nebo jednoduchým slovním příkazem streamovat hudbu, snadno navigovat nebo komukoli zavolat. Některé technologie dokonce zvyšují bezpečnost, například detekce chodců, varování před opuštěním jízdního pruhu nebo sledování mrtvého úhlu. Některé ale pozornost řidičů spíš rozptylují.

Za 78 % nehod je ztráta koncentrace

Bezpečnostní kampaně se zaměřují na spoustu problémů, které se týkají dopravních nehod. Většinou ale jde o prevenci před rychlou jízdou, užitím alkoholu nebo drog, přeceňováním schopností i nepozorností. Tam patří i telefonování za volantem, které je v řadě zemí, včetně Česka zakázané, tedy pokud nemáte hands-free. Přesto je to jedna z věcí, která odvádí pozornost řidičů od toho, co se děje v silničním provozu.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Studie amerických odborníků, která se zabývala koncentrací řidičů při jízdě, přišla s šokujícími závěry. Prokázala, že řidič může strávit až 14,5 % času za volantem činnostmi, které přímo nesouvisejí s řízením. Jinými slovy jednou za šest minut jízdy dojde ke ztrátě koncentrace řidiče. To se odráží i v nehodových statistikách, podle kterých je 78 % kolizí a 65 % nebezpečných situací na silnici je způsobeno tím, že řidič nevěnuje pozornost dění na silnici.

Moderní technologie rozptylují

Moderní technologie v automobilech jsou navrženy tak, aby usnadňovaly život. Některá ale také mohou odvádět pozornost od řízení. Například, kdo odolá, aby se nepodíval během řízení na display multimédií auta, když cinkne oznámení o příchodu sms nebo zprávy z nejrůznějších. Podle psychologů k tomu stačí jen muzika z rádia, protože zvuk omezuje schopnost soustředění.

Varují také právě před psaním zpráv a hraním si s informačním a zábavním systémem v autě. Automobily se stále víc podobají počítačům. Velké displeje s množstvím funkcí, které lze ovládat pouze dotykem, září v kabině a svádějí k tomu, aby si s nimi řidič hrál. Nastavení teploty, výběr rozhlasové stanice nebo směru ventilace na obrovské obrazovce přitom není nezbytné.

Cesta by mohly být hlasové pokyny

Automobilky se vydávají ještě modernější cestou, která by to mohla částečně omezit. Nové vozy jsou stále častěji dodávány s hlasovou integrací telefonu a hlasovým ovládáním navigace a hudby. Díky tomu je snazší než kdy jindy sdělit autu, co potřebujete, namísto toho, abyste spustili oči ze silnice. Ale stačí to?

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Přestože řidič řekne svému vozu, aby někomu zavolal, a vede tímto způsobem konverzaci, aniž by zvedl telefon, stále dochází k rozptýlení jeho kognitivních funkcí. Nemluvě o tom, že vyjma jednoduchých pokynů, auto i mobil občas prostě nerozumějí tomu, co po nich řidič chce. A stejně nakonec dojde na ruční vytáčení čísla, jen je řidič o něco nervóznější.

Hrajete si bezděčně s multimédii auta?

Zdroj: TechMag

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články