Rozdíl mezi těmito dopravními značkami nepozná 92 % českých řidičů. Patříte mezi ně a vrátíte řidičák? Význam mají zcela jiný

Vizuální rozdíl minimální, ale smyslem značný, v parafrázi na klasický český film. Řidiči o značkách nemají vůbec ponětí a chybují.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Musím se přiznat, hned na začátku, že nedělat si autoškolu, neznal bych rozdíl. Jen proto, že jsem nedávno pocítil nutkavou touhu rozšířit skupiny na svém řidičáku, musel jsem se učit (znovu) všechny dopravní značky. V redakci AutoŽivě píšeme často o dopravním značení, měl bych znát všechny symboly. Ale jak říkám, tady jsem donedávna měl mezery. Jistě, už jsem párkrát seděl v autě, rozhlížel se kolem a říkal si, na co že má značka upozornit, respektive co konkrétně znamená. Týkalo se to donedávna i dvou modrých cedulí.

Jediný rozdíl ve vzhledu je tvar, podstata je ale značně jiná

Obě na sobě mají bílé číslo, obě vypadají skoro stejně, ale jak jsem zjistil, jedna znamená něco úplně jiného než druhá. Rozdíl je tedy nejenom ve tvaru. Řeč je o značkách č. IP 5 (doporučená rychlost) a č. C 6a (nejnižší dovolená rychlost). Když si člověk uvědomí, že právě tvar značky – hranatý či kulatý – určuje, jestli je to jen doporučení, nebo skutečný příkaz, přestane mu to najednou připadat jako maličkost. Jde o diferenci, která může mít vážné důsledky. Značka č. IP 5 má modré pozadí, bílé číslo a bílé ohraničení a je hranatá. Doporučená rychlost je mantra, takže pokud asfalt, počasí, provoz i stav vozovky dovolují, teoreticky můžete jet rychleji, než je na značce.

iZdroj fotografie: S vědomím Schroter

Vždy však musíte respektovat všeobecné limity a bezpečnostní situaci. Naproti tomu značka č. C 6a je kulatá. Byť také modrá s bílým číslem a bílým rámečkem. Tato značka přikazuje „nejnižší dovolenou rychlost“. To znamená, že řidič musí jet minimálně touto rychlostí, pokud mu to okolnosti dovolí, jinak riskuje postih. A že si ji řidiči v Česku často pletou či vůbec ne všichni vědí, co znamená. To už taky není žádné překvapení. Jak značku chápat? Vidím dvě roviny, dvě skupiny řidičů. Jedna v daném úseku může jet díky technice minimálně danou rychlostí. Tedy musí jet.

Někam vás s vyloženě pomalým vozidlem značka nepustí

Ta druhá nemůže. Například na osmdesátce s nějakým skútrem, jehož maximálka je prostě nižší. Ten tam pak nemá vůbec co dělat. Zpět ke značce jako takové. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že při rychlejší jízdě po dálnici či při návratu domů po tmě ji snadno přehlédnete. Nebo si myslíte, že je to jen další informační značka, která vás nijak nezavazuje. Je tady tedy jednoduché pravidlo. Hranatá značka modrá s bílým číslem, to je doporučená rychlost (IP 5). Kulatá modrá s bílým číslem, je to nejnižší dovolená rychlost (C 6a). Tvar i význam se mění.

iZdroj fotografie: Uživatel ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Neznalost tvaru znamená riziko postihu. Osobně když jezdím, věnuji víc pozornosti tvaru než barvě. Barva modrá často značí příkaz či informaci, ale tvar značení rozhoduje, zda je to příkaz nebo jen doporučení. Dvě modré značky, obě s bílým číslem uprostřed, na první pohled prostě tak podobné, že se není co divit, když je řidiči v běžném provozu zaměňují. Anebo si jejich význam raději domyslí podle situace a doufají, že se trefili. Jenže tohle „doufání“ v dopravě vede přesně k těm drobným chybám, které se pak řetězí. 

Nejnižší rychlost je vyžadována často ve jménu plynulosti

Stačí špatně pochopit jednu informaci a rázem se jede v koloně zbytečně pomalu, předjíždí se, kde by to bylo jinak v pohodě, nebo se zbytečně brzdí plynulost. A přitom nejde o žádnou exotiku. Obě značky patří do základního repertoáru svislého značení, které se na českých silnicích objevuje pořád a všude. Nejde jen o pokutu, je tu i otázka logiky provozu. Značka nejnižší dovolené rychlosti se používá tam, kde je důležité zachovat určitou minimální plynulost. Typicky na dálnicích, v tunelech či v úsecích s omezenou možnou rychlostí kvůli provoznímu důvodu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zatímco značka doporučené rychlosti bývá skromnější, může být realistickým vodítkem, když křivka, provoz či stav silnice nedává prostor pro plnou rychlost. Rozlišit je tak bývá klíčové, pro vlastní bezpečí i pro vlastní peněženku. Ano, je to tak, jde o malý rozdíl ve tvaru, ale velký rozdíl v právním významu. Značky č. IP 5 a C 6a nejsou kosmetickou variantou, jsou rozdílnými právními nástroji.

Proto příště, až uvidíte modrou ceduli s bílým číslem, pozorně sledujte její tvar a přemýšlejte, co od vás značka chce, nejen jak vypadá. Udělal jsem malý průzkum mez našimi čtenáři a výsledek byl vlastně šokující. Překvapivých 92 % lidí neumělo značky správně pojmenovat a popsat, co znamenají. Jak jste na tom vy? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Já už mám jasno.

Znáte obě značky?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články