Denní dojíždění autem do práce a nepříliš úsporný městský provoz dokáží řádně provětrat peněženku. Přitom existuje mnohem levnější a dostupná alternativa.
Ve společnosti rezonuje jako „novinka“, přestože jde o dlouho platný zákon. Možná to nevíte, ale už od roku 2012 mohou čeští řidiči s průkazem skupiny B usednout i na motocykl do 125 ccm. Žádný další motorkářský kurz, žádné složité papírování. Přesto o této možnosti velká část řidičů neměla tušení, až teď se z ní stává trend, který je vidět v ulicích českých měst. Skútry a malé motocykly začínají být populární jako levnější, rychlejší a praktičtější alternativa k autu. Naše redakce AutoŽivě se rozhodla zjistit, proč to lidi tolik baví – a rovnou jsme to vyzkoušeli na vlastní kůži.
Ministerstvo dopravy tuto úpravu zavedlo v souladu s evropskou směrnicí, která se už osvědčila v řadě jiných zemí. V praxi to znamená, že stačí splnit několik jednoduchých podmínek:
- objem motoru maximálně 125 ccm,
- výkon do 11 kW,
- převodovka automatická nebo manuální,
- praxe v řízení auta minimálně 2 roky.
Cílem je odlehčit přetížené dopravě, nabídnout řidičům levnější a rychlejší alternativu k automobilu a zároveň zkrátit čas, který tráví v ranních a odpoledních kolonách.
Změna se setkala s pozitivní odezvou. Řada lidí už možnost využila a potvrzuje, že v městském provozu jde o výraznou úsporu peněz i času. „Když je hustý provoz, autem trčím v koloně, ale na motorce pohodlně projedu mezi auty a ušetřím si nervy,“ říká Radek, náš redakční kolega a dlouholetý motorkář. Právě díky této změně jsem se rozhodl vyzkoušet, jaké to je přesednout z auta na skútr. A musím říct, že rozdíl je obrovský.
Nejsem asi sám, kdo musí denně sedat do auta a dojíždět do práce. Zkrátka MHD nemá zastávku široko daleko a s třemi přestupy se mi to nechce denně absolvovat. Kolo je fajn, ale ne vždy mám sílu a čas. Chce se mi ale nechávat na benzince tisícovku, „jen to hvízdne“, a ještě více opotřebovávat svoje (již tak celkem opotřebované) historické auto od VW? Nechce. Co zbývá? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Malé motocykly do 125 ccm jsou ideální alternativou k automobilu
Možností je povícero, pochopitelně, ale jedna z nich je dostupná de facto ihned, je racionální a ve finále opravdu šetřící náklady: Motocykl. Moderní skútr 125 ccm je dle mého soudu do města takřka ideální řešení. Z druhé ruky koupená Honda PCX 125 mi během pár dní ukázala, proč je to tak oblíbený model. Soused sice parkuje svoji nádhernou Yamahu Tech MAX 300 přímo před domem (a je fakt nádherná), ale nakonec to vyhrála Honda. Levná jako nová, z druhé ruky pak byla opravdu za pár korun.
Jako celoživotnímu cyklistovi mi samozřejmě nedělalo problém si na skútr během pár minut zvyknout, na dvou kolech opravdu jezdit umím. A umí fungovat i v dešti – i to byla výhoda. Moderní nepromokavé oblečení typu Oxford Dry2Dry zajistí, že ani prudký liják vás nezaskočí. Na skútru je to navíc (s ohledem na ochranu zespoda i čelně skrze štít) ještě lepší než na kole. A je tak celkem záruka, že i v dešti člověk stále přijde do práce relativně „v suchu“.
Zmíněné finanční úspory? Značné. Posuďte sami:
Při průměrné spotřebě, která i u relativně úsporného auta bude ve městě kolem 6–7 litrů, jste jen na palivu na polovičních hodnotách, většina skútrů se bez problémů do 3–3,5 litrů vejde. Při ročním nájezdu (opět ve městě) 15 000 km dáte jen za naftu či benzín do nádrže automobilu cca 25 500 Kč (při ceně benzínu 28 Kč/l), kdežto do stejné nádrže motocyklu je to přibližně 13 650 Kč. Což je vpravdě o nemalých 11 850 Kč ročně méně! A to ještě nepočítám levnější povinné ručení, menší servisní náklady i levnější dálniční známku.
Není to ovšem jen o financích. Kdyby to neznělo tak hrozně, tak napíšu, že moje malá Honda je ve špičce králem ranní zácpy. Ano, občas to ne všichni chápou a občas někdo zatroubí, nicméně kolonu umím celkem slušně projet (opět: praxe z kola) a parkuju tam, kde auto samozřejmě nemá šanci. Ani dvoumístný Smart. To potvrzuje i náš redakční kamarád Radek, jak jsem uváděl výše. A podepsal bych to všemi deseti. Ostatně, jak to máte vy? Dokázali byste se vzdát auta a přesednout (alespoň ve městě) na skútr?