Nikde žádná nehoda ani uzavírka, přesto vznikne dopravní zácpa. Mohou za ni řidiči, lepící se druhým na zadek. Řídí hůř, než adaptivní tempomat

Chytáte se na cestu, díváte se na dopravní zpravodajství a jste rádi, že nikde není žádné omezení. I přesto poté stojíte v koloně. Příčinou je takzvaná fantomova zácpa.

i Zdroj fotografie: Pexels
                   

Stačí, aby jeden řidič v koloně mírně přibrzdil, a pár kilometrů za ním už vznikne zácpa. Blíží se pátek a vy se chystáte na chalupu. Před víkendem bývá doprava na dálnicích hustá. V rádiu ani v telefonní aplikaci nehlásí žádnou dopravní nehodu ani zúžení na silnici. Před vámi se však najednou začne tvořit kolona a musíte zpomalit, někdy i úplně zastavit. Jedná se o takzvanou fantomovou dopravní zácpu.

Jak vzniká fantomová zácpa

Fantomová zácpa většinou vznikne, když je na silnici mnoho aut. Jedná se o počet, kdy se auta na komunikaci vejdou a jsou schopna mezi sebou udržovat rozestup a jet stejnou rychlostí. V tuto chvíli stačí, aby jeden řidič zpomalil. Následuje domino efekt, kdy řidič za ním musí sešlápnout brzdový pedál a pak další a další.

iZdroj fotografie: Unsplash

Po několika ujetých kilometrech se může stát, že se provoz zastaví a najednou stojíte v dopravní zácpě. Ideální rozestup mezi auty činí 35 metrů. Pokud je však menší, může to znatelně ovlivnit dopravu.

Japonský experiment vzniku zácpy

Jednalo se o experiment, ve kterém vozidla jezdila v kruhu předepsanou rychlosti. Není ovšem v lidských silách udržet po celou dobu stejnou rychlost. Časem bylo potřeba sešlápnout brzdový pedál a zpomalit. Chtě nechtě se tak vytvořila zácpa, viz video níže.

iZdroj fotografie: Unsplash

Největším problémem na silnicích jsou netrpěliví řidiči, kteří nedokáží dodržet rozumný odstup od vozidla jedoucího před nimi. Jak se říká, lepí se jim na zadek. Tito řidiči si neuvědomují, že nedodržením vzdálenosti musí brzdit dříve a silněji, čímž efekt fantomové zácpy ještě zesilují. Jedinou prevencí jejího vzniku je dodržování rozestupů. Při dodržení většího odstupu někdy postačí sundat nohu z plynového pedálu a není zapotřebí zbytečně brzdit.

Auta bez řidiče eliminují zácpy

Řešením budou i auta bez řidiče, která eliminují lidské chyby a dokáží udržet stálou rychlost a dostatečné rozestupy mezi automobily. Lidé nejsou většinou schopni odhadnout bezpečnou vzdálenost. Inteligentní vozy napomáhají si ji udržet. Je dobré, když vozy dokáží řidiče informovat o rozestupu a upozornit ho v případě, že není dostatečný. Řada aut už tento systém má a běžně ho používá.

Zdroj: TN, AutoRoad

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Kolik platí česká armáda za provoz stíhaček a vrtulníků? Zbytečně moc, ukazuje analýza. A to chce ještě více drahých strojů z USA
Události247.cz
Události247.cz
Co se děje se zajatými ukrajinskými dětmi? Čečenci je odvážejí na utajovaná místa
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč někdy ve dne můžeme vidět měsíc a jindy ne: Záhadný jev má několik podmínek
adbz.cz
adbz.cz
Kouzelná proměna minibusu v obytné auto v pouhých 4 minutách. Mladá dívka ji zvládla skoro sama