U každé značky auta se dá poznat, jestli byl v minulosti motor opravován

Motory jsou vyrobené z různých materiálů, při prohlídce je třeba hledat ty správné znaky a signály. Profesionál radí, kam a na co se podívat, aby to zvládl i laik.

i Zdroj fotografie: Obsuser / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Motory do automobilů jsou vyráběny z různých materiálů. V souvislosti s tím pak lze hledat na trhu s ojetými automobily různě poškozené pohonné jednoty. Odlišné materiály znamenají odlišné neduhy, rozdílné potáže, a také rozdílný přístup při prohlídce, pokud dojde k návštěvu autobazaru. Pro konstrukci a technologii výroby komponent pohonných jednotek je objem a princip spalování. Tedy to, zda jde o zážehový nebo vznětový agregát.

Motory jsou vyráběny z různých slitin a materiálů

Podle toho je voleno mezi výrobou z železných nebo neželezných slitin. Volit lze obvykle mezi technologickým postupem postaveným na litině nebo lehkých slitinách. „Běžný uživatel možná mnohdy ani to, z jakého materiálu má motor, netuší, říká specialista na servis ojetých automobilů, pan Pavlíček, a pokračuje, „v důsledku může být motor s hliníkových slitin až o osmdesát procent dražší než litinové jednotky.“ 

iZdroj fotografie: Obsuser / Creative Commons / CC-BY-SA

Zásadním parametrem je jistě hmotnost, která je u litiny vyšší než u hliníku. „Nedá se ale říct, že by všechny sportovní automobily měli pouze hlinkové motory,“ upřesňuje pan Pavlíček, „například u BMW M3 lze dohledat historicky litinové motory.“ Pokud má auto lehký motor z technologicky vyspělejší slitiny, uživatel může vnímat lepší jízdní vlastnosti na přední nápravě. A třeba také vyšší cenu.

Běžný řidič mnohdy netuší, z čeho má vyrobený motor

Litinové motory jsou použité v opravdu mnoha automobilech, jde o materiál, který je typický svou pevností. Opotřebovává se mnohem pomaleji než hliník. Současně se ale také motory často přehřívají. „S tím souvisí to, že jakákoli porucha chladícího systému ovlivňuje kvalitu jejích činnosti, říká specialista Pavlíček. Válce v takových pohonných jednotkách zvládnout sloužit až 400 000 km, pak obvykle vyžadují zásadní servis. 

„Zjistit, že litinový motor prošel generální opravou není snadné,“ říká pan Pavlíček, „je to sice obtížnější, ale dá se. Nejzásadnějším ukazatelem je až podezřelá čistota.“ Během provozu automobilu se na všech částech motoru objevují saze. Pokud části vypadají prakticky jako nové, tak auto prošlo zcela bez pochyby markantními opravami. Hliníkové motory se vyznačují nízkou hmotností a odolností vůči vysokým teplotám.

Jeden materiál snáší lépe vyšší teploty než druhý

Díky svým vlastnostem, se tento kov dokáže rovnoměrně roztahovat, pod vlivem tepla. „Díky tomu vydrží déle. Zřejmě více než litinové motory, které mohou rychleji degradovat díky nerovnoměrnému rozpínání,“ říká pan Pavlíček. Charakteristické stopy nástrojů v místech spojení jednotlivých komponent mohou vypovídat o generální opravě takové pohonné jednotky.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Před nákupem automobilu je samozřejmě potřeba požádat o součinnost odborníka. Bez ohledu na to, z jakého materiálu je motor vyroben, je víc než vhodné připojit auto na diagnostiku a zkontrolovat ho. Podle údajů v diagnostice lze snadno určit skutečný nájezd kilometrů, detekovat chyby a problémy, které by mohly indikovat potencionální potíže.

Víte, z čeho je vyroben váš motor?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články