Co dělat, když vibruje motor na volnoběh? Třese se z několika prostých důvodů, které mají ještě snažší řešení

Vibrace v autě jsou do určité míry normální. To, že se ale chvěje motor v zimě, může být špatným technickým stavem či nánosy bahna.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Mnoho aut má opotřebované gumové uložené motoru, silentbloky, což je cítit hlavně v zimě. Proto po mrazivé noci, kdy majitel nastartuje motor, se začne motor znatelně chvět. Příznaky zmizí, nebo se vůbec neobjeví, pokud parkujete na vyhřívaném parkovišti nebo v temperované garáži, materiál silentbloků neztuhne a zachová si ve vyšší teplotě svou pružnost. Jediným řešením je výměna uložení, problém markantní v zimě se posléze začne projevovat bez ohledu na roční období.

Sníh a bláto zmrznou a způsobí vibrace

Po zimním provozu se navíc může začít ozývat ochrana klikové skříně, po nějakém razantním nárazu, nebo z důvodu uvolnění upevňovacích šroubů. Může se stát, za na kovové části pronikne bláto smíchané se sněhem – ten mimochodem zkracuje životnost automobilu i jinak, zmrzne a se změní se ve hmotu tvrdou jako kámen. To pak vede k vibracím, které lze však odstranit kontrolu, čištěním nebo výměnou šroubů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K vibracím mže dojít také v důsledku toho, že se ve výfukovém systému nahromadilo velké množství kondenzátu. K tomu dochází, když auto dlouho běželo na volnoběh a pak bylo zaparkované na ulici. V mrazu kondenzát zmrzne, změní se ve velký kus ledu a výfukový systém pak začne vibrovat. A tito vibrace se přenášejí do celého auta.

Za nepříjemnými vibracemi je často voda

Dříve či později se může objevit voda v palivové nádrži, pokud ji tedy nevyjedete až na dno. V nejhorším případě se může dostat do palivového čerpadla a zmrznout. Výsledkem je, že při nastartování motoru čerpadlo téměř nečerpá palivo a dochází k silným vibracím. Existuje jediná šance, jak odstranit potíže, a to nechat auto rozmrznout v teplé garáži, aby palivové čerpadlo rozmrzlo.

Zřejmě nejčastější příčinou vibrací při chodu motoru naprázdno mohou být problémy s přívodem paliva. Například pokud se na svíčkách objeví usazeniny a saze. Nebo jsou ucpané vstřikovače paliva. Problémy mohou nastat záhy, pokud řidič natankuje nekvalitní palivo. Všechno toto vede k nekonzistentní distribuci paliva v systému a následně k nepříjemným vibracím.

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články