Uvidíte-li na silnici motorku se žlutým kusem látky na řídítkách, zastavte. Tento mezinárodní signál znamená jediné

Kus látky, nutně to nemusí být šátek, je velmi důležitým komunikačním prostředkem. Je důležité ihned zareagovat a nabídnout pomoc.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Někdy stačí málo, aby člověk pochopil, že i drobnost může znamenat hodně. Žlutý šátek nebo kus látky na řídítkách motorky je přesně ten detail. Signál, který by neměl nikdo přehlížet. V motorkářské komunitě, a to nejen u nás, ale i v zahraničí, je žlutá látka tichým signálem. My v redakci AutoŽivě to víme a známe to. Jak jste na tom vy? Tenhle kus látky na motorce znamená, že jezdec potřebuje pomoc. Může jít o technickou závadu, zdravotní indispozici. Nebo třeba jen o to, že došel benzín a v okolí není žádná čerpací stanice.

Kus žluté látky na motorce je signál žádosti o pomoc

Motorkáři si tímto způsobem dávají najevo, že nejsou v pohodě. Že by ocenili, kdyby někdo zastavil a nabídl pomocnou ruku. Samozřejmě jde o to, že motorka stojí sama a motorkář je zjevně někde o kus dál. Je to jednoduché, ale účinné gesto, které může v krizové situaci znamenat rozdíl mezi rychlým řešením a dlouhým čekáním na kraji silnice. Pokud tedy při svých cestách narazíte na motorku se žlutou látkou na řídítkách, rozhodně to neignorujte. Zastavit a zeptat se, jestli je všechno v pořádku, vás nestojí skoro nic.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zatímco pro druhého to může znamenat opravdu rozdíl mezi životem a smrtí. Někdy stačí jen pár slov, jindy je potřeba pomoci s opravou, zavolat odtah nebo třeba jen půjčit telefon. Motorkáři jsou obecně známí tím, že drží při sobě. Právě podobné signály jsou důkazem, že solidarita na silnici ještě nevymřela. Zajímavé je, že tento zvyk má své kořeny už v minulosti, kdy nebyly mobilní telefony samozřejmostí a pomoc na silnici byla často otázkou náhody. Tehdy se používaly různé barevné šátky nebo kusy látky, které měly jasně daný význam.

Signály jsou důležité, je třeba je vnímat a reagovat na ně

Žlutá znamenala potřebu pomoci, červená mohla signalizovat nebezpečí, bílá zase žádost o vodu nebo palivo. Dnes už se většina těchto signálů vytratila, ale žlutá látka na motorce zůstala jako tichý vzkaz pro ostatní. Je to vlastně takový motorkářský kód, který funguje napříč generacemi i značkami. Není přitom důležité, jestli jedete na silném cestovním enduru, sportovní raketě nebo staré Jawě. Pokud potřebujete pomoc, žlutý šátek je univerzální výraz. Řeč, které rozumí každý, kdo má k motorkám aspoň trochu vztah.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V posledních letech se tento zvyk začal znovu šířit i díky sociálním sítím a motorkářským skupinám. Komunitám, kde se často sdílí příběhy o tom, jak někdo díky žluté látce dostal včasnou pomoc. Někdy jde o banální závadu, jindy o vážnější situaci, kdy šlo doslova o minuty. Právě proto je dobré mít na paměti, že i malý kousek látky může na silnici znamenat zásadní pomoc. Pokud sami jezdíte na motorce, možná stojí za to vozit s sebou žlutý šátek pro případ nouze. Nikdy nevíte, kdy se vám může hodit.

Je to komunita, kde jeden nikdy neví, kdy sám bude v nouzi

Žlutý šátek na motorce je jen jedním z těchto symbolů, které připomínají, že na silnici nejsme nikdy úplně sami. A že jsou tady lidi, kteří spolu komunikují. Další takovým signálem je třeba helma položená na silnici. Motorka stojí u kraje silnice, nikde nikdo. Ale na asfaltu leží přilba. I tohle je v motorkářském světě jasný signál, že jezdec potřebuje pomoc. Motorkářská solidarita je skvělá věc, samozřejmě je ale třeba spolehnout se zejména na vlastní připravenost.

Jezdíte na motorce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články