Motorkář to přehnal s rychlostí. Když předjel auto na plné čáře, stalo se nevyhnutelné a kamera to zachytila

Motorkář neodhal rychlost a předjel auto na plné čáře, kluzkém asfaltu, před zatáčkou. Stalo se, co muselo se stát.

i Zdroj fotografie: S vědomím STOP CHAM
                   

Rozdíly mezi automobilem a motorkou jsou zásadní a dva je třeba podtrhnout. Oba dopravní prostředky mohou mít podobný výkon, nicméně velký rozdíl je v hmotnosti. Tam kde osobní auto naváží jistě přes tunu, leckdy dvě, průměrná motorka se hmotností pohybuje kolem dvou set kilogramů. Výsledná dynamika je pak u auta očekávatelná, u stejně výkonného motocyklu pro kdekoho překvapivá. Rozdíl druhý, zcela markantní, je v počtu stop.

Fyzika nejde ošálit, motorka ztrácí stabilitu

Auto je dvoustopé a motocykl jednostopý. To má zásadní vliv na stabilitu. Auto v zatáčce, při brzdění, ve vyhýbacím manévru zvládá držet stopu, pro motocykl je obtížné stejně dlouho neuklouznout nebo se nepřevrátit. Obě zásadní odlišnosti popřel, v té rychlosti na ně zjevně zapomněl, motorkář, který začal na videu předjíždět auto. Od prvního okamžiku je vidět, že jede příliš rychle. A to vůbec neřešíme povrch vozovky. Nebo plnou čáru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

I kdyby bylo zcela sucho, člověk na motorce jel rychle. Silnice byla však zjevně kluzká, a tak se muselo stát nevyhnutelné. Pod motorkářem se jeho stroj rozvlnil, a i když se chvíli mohlo zdát, že to jezdec ustojí, dopadlo to ztrátou stability. Motorka šla na bok, a skončila i s jezdcem za krajnicí. Naštěstí se nic nestalo. Jsou věci, které o motorkách za volantem nikdy nemůžete pochopit a tento jezdec se na motorce zachoval tak, jako kdyby řídil automobil.

Přehlédnout bílou šipku má fatální dopady

To je obecně problém začínajících motorkářů, kteří nemají se svým strojem zkušenosti a neabsolvovali žádnou školu jízdy. Na videu je však zachycen větší problém. Řidiči nevěnují pozornost řízení a velmi často ignorují značku přikázaný směr jízdy, laicky řečeno bílou šipku v modrém poli. Což je možná komické v čase 2:45 záznamu, kdy řidič vjede na tramvajové koleje a z okna křičí na chodkyni. Upozorňuje ji, že tam jezdí tramvaje.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Detail, že tam s autem nemá co dělat, nevnímá. Tak jako nevnímal značku přikázaný směr jízdy. Problematičtější a nebezpečnější situace je v čase 1:33. Podobná „zápletka,“ kdy řidič nerespektuje přikázaný směr jízdy. Chybou se ovšem ocitá v protisměru na dvouproudé rychlostní silnici. Podle vyjádřené české policie na takovou chybu není recept. Co podle policejních rad dělat? Co dělat, pokud někdo vjede do protisměru na dálnici?

  • Upozornit na své auto světelným signálem 
  • Co nejrychleji zajet ke krajnici či odstavnému pruhu
  • Nechat celou dobu zapnuté výstražné blinkry
  • Opustit automobil, samozřejmě ve výstražné vestě
  • Nesnažit se dojet k nejbližšímu sjezdu
  • Neotáčet se do správného směru

Poslední dva body jsou důležitější, než by se mohlo zdát. Nejbližší sjezd totiž bude s největší pravděpodobností nájezd na dálnici, bavíme se o protisměru, takže řidič, který co nejrychleji sjede z dálnice, může v protisměru narazit do auta, které akceleruje a chystá se na dálnici najet. Jeho řidič navíc stoprocentně nečeká, že by se mohlo proti němu auto objevit. Otáčení je zapovězeno, tedy bod šest, neboť manévr nelze provézt rychle.

Za jízdu v protisměru sedm bodů

Chybující řidič by vystavil auto bokem kolmo ke směru jízdy, a nedokázal by na frekventované dálnici dostatečně nabrat rychlost. Jinak je třeba zmínit, že policie sice neumí situace řešit preventivně, ale skvěle ji zvládá uchopit co do trestu. Za couvání, otáčení nebo jízdu v protisměru na dálnici obdrží řidič sedm trestných bodů, pokutu od 5 000 do 10 000 Kč a zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok.

Dá se předejít jízdě v protisměru na dálnici?

Zdroj: STOP CHAM
Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články