Kapalina do ostřikovačů jako povinná výbava? Pokuta je vysoká, za prohřešek se můžete dostat až před soud

Kapalina do ostřikovačů není povinná, ale jakmile má řidič špinavé čelní sklo, může dostat pokutu. Nezáleží na tom, jestli je léto, nebo zima.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Je kapalina do ostřikovačů povinnou výbavou auta a hrozí pokuta, pokud ji řidič v autě nemá? Ne, alespoň ne doslova. V jistém smyslu je však vyžadována. Je zajímavé sledovat sousední státy, polskými médii teď rezonuje téma, že by řidiči měli mít vždy u sebe zásobu. Pokud tomu tak není, hrozí v určitém případě vysoká pokuta. A tou to vlastně končit nemusí. V pesimistickém scénáři může dokonce skončit řidič u soudu.

O kapalinu nejde, ale špinavé sklo na autě mít řidič nesmí!

Polská legislativa má poměrně neurčitý a nejasný zákon v souvislosti s opatrností řidiče. V něm se píše, že „účastník silničního provozu (…) je povinen dbát zvýšené opatrnosti nebo, vyžaduje-li to zákon, dbát zvláštní opatrnosti, vyvarovat se jednání, které by mohlo ohrozit bezpečnost nebo pořádek na pozemních komunikacích (…) a vystavit kohokoli újmě.“ Toto je jeden ze základních principů obsažených v polských předpisech silničního provozu.

iZdroj fotografie: TN Highway Patrol / Creative Commons / CC-BY-SA

A také je to bod zákona, který lze vykládat neomezeným počtem způsobů. Vše – samozřejmě za určitých okolností – lze považovat za nedostatek opatrnosti. Čímž se lze dostat i do oblasti očištěného skla, volného výhledu, nečistot na čelním skle. Jak polští odborníci říkají, tak nikdo nemůže chtít po motoristech, aby vozili kapalinu do ostřikovačů v autě. Ale pokud nemá řidič čisté sklo a nečistoty mu brání ve výhledu, už je to problém a pokuta se vznáší ve vzduchu.

Každé auto má kolem čelního skla černé tečky. Co znamenají a proč tam jsou?

Jak je tomu u nás? Samozřejmě i v ČR platí povinnost čistého skla a jasného výhledu. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v  § 5 odst. 2 písm. i) říká: „Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran.“ Problém se může na první pohled týkat zejména zimy.

Špinavé sklo? Hrozí pokuta na místě až 2 000 Kč, bez bodu

Období, kdy jsou auta zapadaná sněhem nebo pokrytá ledovou námrazou. A řidiči v lenosti namísto očištění celého vozu škrábou jen malé průzory. Ale není tomu tak, jde o celoroční záležitost. Stačí, aby řidič projel kolem stavby v deštivém počasí, a už může mít sklo špinavé tak, že jej policie zastaví a bude pokutovat. Nikde není psáno, že řidič musí mít v autě zásobu kapaliny do ostřikovače.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Není ani stanoveno, jakým způsobem udržuje čelní sklo čisté. Ale! Pokud by došlo vinou omezeného výhledu k dopravní nehodě s tragickým následkem, může se řidič klidně ocitnout před soudem. V neposlední řadě je třeba připomenout, že je-li venku bahno, špína a podobně, může se řidič dostat do hledáčku policie nejenom kvůli špinavému sklu, ale i nečitelné registrační značce.

Máte vždy čisté čelní sklo?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články