Pokuta za mytí auta: Co říká zákon ve vašem okolí? Porušení se může prodražit i na vlastním pozemku

V Čechách oblíbené mytí auta na vlastním pozemku se může ve finále nemile prodražit. A to vůbec nemluvě o mytí auta kdekoli jinde než v certifikovaných myčkách.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Mnoho řidičů považuje mytí svého auta na zahradě nebo v garáži za běžnou věc. Kdo by nechtěl ušetřit stovky korun, které si účtuje automatická myčka? Z vlastní zkušenosti ale vím, že ekologická legislativa v České republice už dnes pohlíží na mytí aut opravdu přísně. Typická otázka zní: „Co se mi může stát, když si umyji auto sám na svém pozemku?“ Ve skutečnosti vám může hrozit pokuta, která převyšuje i několikanásobně ceny profesionálních služeb. O jaké právní předpisy konkrétně jde?

Opravdu drastické pokuty za pěnu do kanalizace

Jedním z hlavních zákonů, který mytí aut na vlastním pozemku omezuje, je Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách. Ten jasně stanovuje, že do kanalizace nebo povrchových vod nesmí být vypouštěny nebezpečné látky, mezi které mycí prostředky a ropné deriváty bezpochyby patří. Osobní zkušenost: při konzultaci s pracovníkem Povodí Ohře mi bylo potvrzeno, že i zdánlivě neškodné spláchnutí pěny do dešťové kanalizace je podle nich přestupkem. Za porušení tohoto zákona hrozí fyzickým osobám pokuta až 100 000 Kč a právnickým osobám dokonce až 10 milionů korun. Trochu drahý žeton do myčky, co říkáte?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Rovněž Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, řeší zacházení s chemikáliemi ve volné přírodě a v blízkosti vodních zdrojů. Pokud se mytí auta provádí v chráněné oblasti nebo poblíž vodních toků, je riziko postihu ještě vyšší. Setkal jsem se s případem, kdy majitel myl auto u chaty nedaleko potoka a skončil s pokutou 20 000 Kč od České inspekce životního prostředí. A to ještě vyvázl levně. Inspektoři argumentovali „ohrožením biotopu a znečištěním vody“. Náhoda? Jsme v Čechách, čili nikoli. Kontrola byla provedena na základě upozornění souseda.

Povinnost uvést poškozené životní prostředí do původního stavu

Z vlastní praxe vím, že se nezapomíná ani na Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.). Pokud škodíte životnímu prostředí (například únikem oleje při mytí auta), můžete být povinni vše uvést do původního stavu na své náklady. Sankcí může být povinnost sanace terénu nebo úhrada škod, které znečištěním vzniknou. A to se může opravdu nemile prodražit. Tady nezáleží na tom, že jste „jen“ myli auto – viník odpovídá za každou ekologickou újmu podle občanského práva. Největší strach mívají chalupáři, kteří mají prokazatelně blízko k vodním zdrojům nebo studnám.

Jak si nezničit lak v ruční myčce? Triviální chyba způsobuje stejně hrubé poškození jako kartáčová myčka

Pokud si chcete umýt auto na vlastním pozemku, musí veškeré odpadní vody končit v kanalizaci s odpovídajícím čištěním. Odborníci na životní prostředí, například Ing. Roman Lavický z Českého svazu ochránců přírody, říká: „Myjte auto jen v certifikovaných myčkách, které mají technologii k zachycení nečistot a filtraci ropných látek.“ Jakákoliv jiná cesta znamená risk. V případě zjištění porušení může Česká inspekce životního prostředí nebo obecní úřad uložit pokutu, případně požadovat likvidaci škod ve vaší režii. A to i zpětně, s ohledem na délku promlčecí lhůty.

Čili? Mytí mimo oficiální, certifikované myčky je opravdu rizikem. Statistiky Ministerstva životního prostředí potvrzují, že za poslední tři roky bylo uděleno přes 600 pokut za nedodržení environmentálních povinností při mytí vozidel. Otázka na závěr: Chystáte se risknout to také?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články