Čeho se řídit při nákupu (ne)nového auta

Pokud hledáte kvalitní ojetinu a řešíte hlavně spotřebu, s největší pravděpodobností domů odjedete s dieselovým motorem. Pozor! Když neznáte úplnou historii vozu (jak byste také mohli) a cena je víc než lákavá oproti jiným vozům stejné kategorie, zbystřete. Brzy se můžou objevit skryté komplikace, které mohou stát i desítky tisíc korun.

Co můžeme odhalit při zkušební jízdě? Skoro nic!

Při výběru vozu mějte u sebe vždy zkušeného mechanika. To je rada, kterou slýcháme na každém kroku. Může ale i zkušený mechanik odhalit na pár kilometrech testovací jízdy, které autobazary striktně omezují, závažné problémy motoru? Buďte si zcela jistí, že i jemu může pár podstatných problémů uniknout. Při koupi vozu proto apelujte na delší vyjížďku, pokud prodávající nechce na tuto variantu přistoupit, dejte od vozu raději rychle ruce pryč.

Servisy jsou základ

I nové vozy musí pravidelně projít servisem. Chlubí se výrobci aut prodlouženými servisními intervaly pro výměnu oleje? Pak je jasné, že zrovna tomuto dieselovému agregátu, který pracuje pod vysokými tlaky a teplotami, několik desítek tisíc kilometrů moc zdraví nepřidá.




Pokud máte k dispozici od ojetého vozu servisní knihu, v klidu si pročtěte úkony prováděné na garančních prohlídkách. Zaměřte se hlavně na intervaly výměny oleje. A pokud si ojetý diesel přece jen pořídíte, pak olej měňte klidně po 10 tisících. Vyplatí se to! Vyhnete se opotřebení vačkové hřídele a zdvihátek ventilů.

Věnujte pozornost také rozvodům

Výrobce automobilů v manuálu vždy uvádí maximální počet ujetých kilometrů pro výměnu řemenových rozvodů. V tomto případě, ostatně jako u všech výměn, je lepší, nespoléhat na ujeté kilometry ale na aktuální stav. Neváhejte vyměnit rozvody klidně po 80 tisících. Pozor si dejte také na řetěz, který někdy nahrazuje řemen. I ten může prasknout, zvláště u motorů TSI u koncernu Volkwagen.