Máte doma „nafťáka“ a říkáte si, jak pěkně na tom jste – nižší spotřeba, lepší tah, levnější palivo… A tak bychom mohli i pokračovat. Jenomže jak to tak vypadá, tyhle výhody už brzy výhodami nebudou.
Nechceme vás strašit, ale měli byste se připravit na slušnou studenou sprchu. Evropská unie totiž přitápí pod kotlem a pro naftové motory chystá takovou polízanici, že nad ní i zkušení řidiči mnohdy kroutí hlavou. Připravte se, že budete brzy u tankovacího stojanu nadávat ne jako špaček, ale rovnou jako ten nejsprostší kamioňák, kterého jste kdy potkali.
Co se vlastně děje? Inu, hodně věcí
Unie si vzala do hlavy, že už bylo nafty zalevno dost (podle nás se do toho všeho stále motá onen slavný Green Deal). A tenhle názor vyústil v to, že se v rámci takzvané směrnice o zdanění energie (Energy Taxation Directive) připravuje vyrovnání daní mezi benzínem a naftou. Protože pokud vám to z nějakého důvodu uteklo, připomínáme, že doteď byl diesel daňově zvýhodněný – a v některých zemích ne právě málo (mnohdy až o 5 nebo 6 korun na litr). Jenže tomu má být brzy konec. Plán je totiž nad slunce jasný: postupně zvednout daň z nafty, a tím samozřejmě i její cenu.
Na levného nafťáka můžete zapomenout
Takže ať už jezdíte starým Passatem, nebo novým SUV, připravte se na to, že nafta zkrátka a dobře přestane být výhodná. Pokud totiž návrh projde, měly by daně skákat v letech 2025–2028 nahoru po třech eurocentech ročně, od roku 2029 pak dokonce po pěti. A když to sečteme, tak do roku 2033 může nafta zdražit až o 9 korun na litr. A to jen kvůli vyšší dani – a kde máme zdražování pohonných hmot jako takové, které se na nás každý rok valí stále naléhavěji a naléhavěji. No řekněte sami, to už není pár drobných. U běžného dieselaře, co najede 15 tisíc kilometrů ročně, to může znamenat zásah do peněženky klidně o 6 až 8 tisíc ročně. A to už je opravdu pořádná pálka.
A zase ta eko divize
Evropská komise v tom však zásadní problém nevidí. Argumentuje totiž – jak jinak – ekologií. Prý totiž diesel vypouští víc CO₂, víc oxidů dusíku a víc jemných částic než benzín. Do karet jí přitom hraje i nejnovější zpráva WHO, podle níž právě zplodiny z nafty mají na svědomí v EU až 71 tisíc předčasných úmrtí ročně. A možná právě tohle bude oním posledním hřebíčkem do rakve, který diesely definitivně vytlačí z evropských cest. Předtím to však bude naše peněženky ještě pořádně bolet.