Od rána do večera neprojedete. Ne, pokud máte namátkou Škodu Octavia starou deset let, i tam už zákaz dopadl, jde o dost mladá auta.
Jak staré musíte mít auto, aby vám zakázali vjezd do oblíbené dovolenkové destinace? Ne moc, řekl bych lakonicky, ne moc. Tou destinací je sever Itálie. Místo, které si většina z nás spojuje s vůní kávy, úzkými uličkami, zasněženými vrcholky Alp a nekonečnými vinicemi. Region, který se v posledních týdnech stává pro řadu motoristů spíš symbolem frustrace a nejistoty. Pokud jste někdy plánovali vyrazit do Milána, Turína nebo třeba do okolí Verony s dieselem, pozor. Možná vás překvapí, jak se situace změnila.
Tisíce tuzemských řidičů tam jezdí roky, teď se to ale změní
Ještě před pár lety by to nikoho nenapadlo. Diesel, který byl dlouho považován za ideální volbu pro dlouhé cesty a ekonomický provoz, se stane v některých regionech doslova nechtěným hostem. V redakci AutoŽivě dlouhodobě řešíme otázku paliv a alternativních typů pohonu. Ale na výlet z Čech do Itálie elektromobilem prostě jet nechceme. O co se tedy jedná?
Jsme svědky toho, jak se v severní Itálii rozjíždí další kolo boje proti smogu. Boje, ve kterém hrají hlavní roli zákazy a omezení, která se dotknou nejen místních, ale i turistů z celé Evropy. Když jsem se začal probírat aktuálními informacemi, narazil jsem na řadu konkrétních čísel a dat, která ukazují, že situace je opravdu vážná. V regionech jako Piemont, Lombardie, Benátsko nebo Emilia-Romagna žije dohromady přes 23 milionů lidí. Právě tady se začnou objevovat nové zákazy vjezdu pro dieselová auta.
Zákazy už někde platí a budou přísnější, jinde to bude novinka
Nejde přitom o žádné symbolické opatření, ale o reálné zákazy, které platí pro vozy s emisní normou Euro 3 a starší, pro Euro 4 a Euro 5. Pokud tedy vlastníte diesel, který byl vyroben před deseti lety, smůla. Je dost pravděpodobné, že se do některých částí severní Itálie prostě nedostanete. V některých městech, například v Miláně, platí zákaz vjezdu pro diesely Euro 4 už od roku 2023, a to nejen v centru, ale i v širším okolí.
V Turíně se k podobnému kroku chystají od letošního podzimu a v Benátsku už několik let funguje systém, kdy se v případě zhoršené kvality ovzduší automaticky zpřísňují podmínky pro vjezd. V praxi to znamená, že pokud meteorologové vyhlásí smogovou situaci, mohou být ze dne na den zakázány i diesely s emisní normou Euro 5. To se týká aut vyrobených ještě v roce 2014 či 2015. Pro řadu řidičů je to šok, protože ještě před pár lety byla auta s Euro 5 považována za moderní a ekologická.
Od rána do večera, od podzimu do jara, jinde ale po celý rok
Dnes se ale karta obrací a diesel se stává symbolem problému, který je potřeba řešit. Důvod je jednoduchý. Sever Itálie patří dlouhodobě k oblastem s nejhorší kvalitou ovzduší v Evropě. Kombinace husté dopravy, průmyslu a specifických geografických podmínek, kdy Alpy brání proudění vzduchu, vede k tomu, že koncentrace škodlivin, zejména oxidů dusíku a prachových částic, pravidelně překračuje povolené limity.
Pokuty za porušení předpisů vyjdou v přepočtu přes 4 000 Kč. Při recidivě rostou a hrozí i zákaz řízení na 15 až 30 dní. Věc není jednotná, v tom ohledu, že zákazy platí v různých časech a obdobích různě. Prostě Itálie, tohle není Německo se svými samolepkami. V Benátsku je to nejdrsnější, jde o města Padova, Vicenza, Verona, Benátky, kde má zákaz vjezdu pro starší vozy platit 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, 365 dní v roce.
Mimo nezůstalo ani oblíbené zimní lyžařské středisko
A šmitec. Piemont to nebere tak vážně, ten, kdo jede to Turína, ale třeba také do alpské střediska Sestriere, musí zpozornět v zimě. Nařízení se zde netýkají letního období. Letos má zákaz začít platit 1. října, nicméně následně každý rok od 15. září do 15. dubna. Ve všedních dnech od 8:30 ráno do 18:30 odpoledne. To je slušný zmatek, že? Ale pozor, i přes nejasnosti to neznamená, že člověk nemůže dostat pokutu.