Vláda koupila počítače na měření emisí, ty leží už čtyři roky v krabicích. Teď se začnou ale na STK dít věci, TDIčka neprojdou.
Přijde to nenápadně, ale o to tvrději to dopadne v praxi. Kdo si u naftového auta roky „pomáhal“ vypnutým nebo vymontovaným filtrem DPF, na STK narazí. Kdo maskoval kouř méně přísným měřením, na STK narazí. A ne u prvního přísného technika, nejde o lidský faktor. Ale na měření, které má povahu černobílé fotografie. Řidič buď splní limit, anebo ne. Tak, jak v redakci AutoŽivě reportujeme o situaci na STK nejenom u nás, ale i v zahraničí, jde o další zprávu. Z jihu. V Maďarsku dochází k nasazení tzv. částicových čítačů na pravidelných technických kontrolách.
Jak se mění technologie a ekologie, mění se i normy na STK
To znamená konec improvizací kolem filtru pevných částic. Zkouška už nebude o dojmu, ale o číslech. Protože zařízení přímo počítá nanočástice v proudu výfukových plynů. Vidí přesně to, co klasická kouřoměrná zkouška nedokázala zachytit. Základní fakta? Vláda už v roce 2021 pořídila 25 kusů těchto částicových čítačů v rámci zakázky za 130 milionů Kč. Jednoho by si napadlo proč, když to tam pořídili už před čtyřmi roky. Proč to zavádí do praxe až teď. No, úřední šiml. Koupili počítače, stroje však zůstaly „v krabici“, dokud se nepřepíše metodika a legislativa.
Ministerstvo výstavby a dopravy nicméně potvrdilo, že revize metodiky probíhá a že kontrola pomocí čítače částic se skutečně zavede. Vychází to z EU, kdy po přijetí změn budou mít členské státy dva roky, aby nové požadavky implementovaly. Realita je taková, že Maďarsko má zhruba třetinu vozového parku naftového a typický věk aut je přes 15 let. Začne se tedy plošně používat metoda, která odhalí jak nefunkční, tak odstraněné DPF? Pak se to promítne viditelně do výsledků stanic. Na silnicích ubude aut, která už dnes reálně vypouštějí to, co nemají.
Na kontrole STK auto, které nemá filtr DPF, už u nás neprojde
Aby bylo jasno, co se mění technicky. Čítač částic je schopný zachytit i nejjemnější frakci v rozsahu 20 až 300 nanometrů a vykazuje koncentraci v jednotkách 1/cm3 s přesností ±5 %. To starý kouřoměr prostě neumí. Tam se měří K‑součinitel pohlcení světla a nejjemnější frakce zůstává pod prahem citlivosti. Německo už od léta 2023 měří čítačem částic v pravidelné kontrole, stanovilo hraniční hodnoty. Pro Euro 6 platí 250 000 částic/cm3, pro Euro 5 pak 1 000 000 částic/cm3.
V dobrém stavu přitom umí moderní diesel vypustit řádově jen 10 000 částic/cm3, takže kdo má vše v kondici, limit s velkou rezervou splní. Naopak kdo filtr odpojil, vybral nebo jej spálil špatnou regenerací, u takové hranice neprojde. Není moc kde „čarovat“. V praxi tím končí éra, kdy dílna nabídla „rychlé řešení“. Vyndání DPF a softwarové vypnutí v řídicí jednotce, a auto přesto STK projelo.
Ekologická stránka věci je zásadní, to nelze vyvážit penězi
Ano, čištění stojí tisíce, zatímco výměna DPF může být desetitisícová položka, takže pokus vypustit filtr z rovnice dával v účtech smysl. Ale zdraví a právo to neakceptuje a nový test to jednoduše chytí. Závěrem nutně musíme zjistit, jak je to u nás, na českých STK. V klidu, Maďarsko je daleko za námi, není se proč děsit. České stanice STK už jedou dávno v přísném režimu, nás se novinky, které nejsou novinkami, v zásadě netýkají.