Vyplatí se ještě kupovat naftové auto? Ano, ale jen zbrusu nové nebo málo ojeté

Automobilky více a více ustupují od vznětových motorů, německé značky jsou jedny z posledních, které turbodiesely nabízejí. Věří, že s naftovými motory v nabídce přežijí až do roku 2050.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Chcete jezdit bez starostí a užívat si bezporuchového provozu naftového auta? Pak byste měli koupit buď nový, nebo jen několik let starý automobil. Starší a stará naftová auta jsou obvykle už hodně ojetá, a teď nemluvíme o extrémech typu německých taxi, ale o běžně ojetých vozech ze soukromé sféry. A jako hodně ojetá vykazují řadu poškození, s potencionálně drahým servisem a vysokými rozpočty na opravu v řádech desítek tisíc korun.

Příznivá spotřeba, ale nákladný servis u starých ojetin

Častými neduhy starších naftových motorů jsou poruchy vstřikovačů a EGR ventilů, zanášení filtrů pevných částic, problémy s turbodmychadlem. A také obtíže s dvouhmotovým setrvačníkem. Ten by měl sice v ideálním případě mít stejnou životnost jako samotné auto, v reálu je ale doporučena alespoň jedna výměna za dobu provozu auta. Pokud připadne na vás jako na majitele, budete muset sáhnout hluboko do kapsy.

iZdroj fotografie: Audi

Samotný setrvačník váží několik desítek kilogramů a je náchylný na kvalitu motoru, a také na styl jízdy. To, zda byly při konstrukci agregátu použity kvalitní komponenty jako řidiči neovlivníme. Zda se špatně rozjíždíme či dojíždíme se zařazenou rychlostí ovšem ano. Na poruchovost setrvačníku mají také vliv špatné vstřikování či rozdílné komprese na válcích, oprava trvá několik dnů a podle značky stojí v řádech desítek tisíc korun.

Bez servisní knihy je nákup jako sázka do loterie

Koupit ojetý diesel? Samozřejmě, ale hodně záleží na tom, jak se o něj předchozí majitel staral. Základem jsou pravidelné výměny oleje a filtrů, včetně palivového. To by mělo být realizováno každých 10 000 km. V případě moderních dieselových řešení je vše velmi křehké a vyplatí se také používat speciální přípravky na čištění vstřikovačů. Z říše snů jsou doklady za tankování prémiového paliva a používání aditiv.

Jak koupit diesel a nenaletět? U nového auta je to jednodušší, stačí zvolit osvědčený agregát s vychytanými chybami a ne novinku bez zušeností. Při koupi ojetiny je ideální doložená servisní kniha s komplet záznamy a fakturacemi za veškeré pravidelné prohlídky, výměny a opravy. Bez doloženého servisu je lepší naftovou ojetinu, zejména za podezřele nízkou cenu, nekupovat a hledat dál.

Co vy, věříte v naftu nebo naopak benzín či dokonce elektřinu pod kapotou auta?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články