Známý spolehlivý vznětový motor 1,9 TDI | AutoŽivě

Nejspolehlivější motor všech dob. Vznětová 1,9 TDI první generace je dodnes velmi vychvalovaná

Legendární motor 1,9 TDI se zaryl do srdcí mnoha řidičů tím, že spolehlivě sloužil řadu let a mnoho kilometrů. Disponoval také slušným výkonem a malou spotřebou.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Téměř každý řidič zná legendární naftový motor o objemu 1,9 TDI první generace. Tato legendární pohonná jednotka se zapsala do srdcí mnoha řidičů nejen díky své malé spotřebě. Měla k tomu mnohem více důvodů. Koncern Volkswagen zaznamenal po jeho uvedení do provozu velké množství zakázek. Tento turbodiesel totiž nabízel svým uživatelům mnoho výhod, které u ostatních vozidel nenašli. Není se tak čemu divit, že jich i v dnešní době jezdí po světě stále mnoho.




První motor 1,9 TDI

Motory 1,9 TDI se začaly vyrábět v roce 1991. Nejprve byl montován do Audi, a o tři roky později se objevil i u Golfa.  Vznětový agregát nabízel výkon 66 KW a spotřebu nafty okolo 5l/100km. K tomu všemu byly otáčky turbodmychadla regulovány obtokem. Poskytoval tedy proti mnohým svým konkurentům jak výkon, tak i úsporu. Už v té době si jej zvolila velká spousta lidí, aniž by věděla, jak je na tom se spolehlivostí.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Modernizace 1,9 TDI

V roce 1995 prošel motor modernizací, přičemž se zvýšil jeho výkon a zásah se provedl také do turbodmychadla. To dostalo proměnlivou geometrii lopatek. Z původních 66 kW měl modernější motor náhle 81 kW. Tato změna nebyla nijak razantní, ale při akceleraci šla poznat. S příchodem první generace Octavie v roce 1996 nastala otázka, jaký motor zde použít. Po zkušenostech s oblíbeností 1,9 TDI nebylo dál co řešit. První generace Octavie se tak vyráběla jak s původní verzí o výkonu 66 kW, tak i s pozdější, o něco silnější variantou.

Oblíbenost motoru stoupala

Lidé si tyto automobily doslova zamilovali. Ve zmiňovaném roce 1996 a po něm byl totiž tento automobil s vznětovým motorem 1,9 TDI velmi oblíbený hned z několika důvodů. Ze všeho nejdůležitější bylo, že výrobci dokázali téměř poprvé nabídnout naftový motor, který disponoval relativně slušným výkonem v kombinaci s malou spotřebou paliva. Kromě toho nabízel také obrovskou konstrukční kvalitu, to se ale prokázalo až později na jeho spolehlivosti. Kromě Octavie si jej tak lidé vyhledávali také v modelech Golf, později Passat a dalších.


iZdroj fotografie: Škoda

Údržba a problémy motoru

Co se týče první generace 1,9 TDI, jedná se o motor naprosto spolehlivý. Problémy neměl ani s přetahováním servisních intervalů výměny oleje a kvalita nafty taky nemusela být úplně na špičkové úrovni, na rozdíl od dnešních motorů s přímým vstřikováním paliva Common Rail. Řidiči se mohli obávat tak maximálně zaneseného EGR ventilu. Výkonnější verze (81 kW) měla čas od času také problém s turbodmychadlem, kdy došlo k zatuhnutí jeho lopatek. Kromě toho jsou však obě varianty velmi spolehlivé, což dokazují jejich obrovské nájezdy.


iZdroj fotografie: Uživatel Moosealope / Creative Commons / CC BY

První generace vznětového motoru 1,9 TDI se vyráběla do roku 2000, kdy plnila normu Euro 2. V době jeho výroby však platila pouze o stupeň nižší norma, a to Euro 1. Motor byl tak o krok napřed. Poslední úpravy na tomto motoru jej dokázaly udržet při životě až do roku 2006 a plnit normu Euro 3. V dnešní době se však na cestách pohybuje stále velké množství těchto spolehlivých motorů. Jejich počet postupně klesá, protože nejsou schopny nezbytného pokroku ve snižování emisí.

Jaké máte zkušenosti s téměř nesmrtelným motorem 1,9 TDI vy?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
Populární americký symbol představuje jeden z prvních hoaxů. Vzorem amerického Strýčka Sama byl obchodník s masem
Události247.cz
SMS karantény? Je otázka, kdy zprávu otevřeme a jestli ji vůbec přečteme, říká advokát Bláha
VědaŽivě.cz
Jak se ptáci naučili létat? 3 vycvičení netopýři pomáhají vědcům zjistit, jak ptáci poprvé vzlétli
adbz.cz
Seznam nejdražších psích plemen pro rok 2022: Tibetského mastifa pořídíte i za 42 milionů korun