Jsou důležitější najeté kilometry, nebo roky stáří? Experti vyřešili věčné dilema ojetin

Rozhodnout se mezi dvěma podobně dobrými a podobně drahými vozy, z nichž jeden má více najeto a druhý má zase více let nemusí být vůbec snadné.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

S dilematem popsaným v titulku našeho článku se setkává mnoho zájemců o automobil z druhé ruky. Postupným zužováním a zužováním výběru se nakonec dostaneme k dvěma automobilům, z nichž oba mají stejné (tedy skvělé) parametry a oba jsou cenově dostupné našemu rozpočtu. Vybrat si ale pochopitelně můžeme jen jedno auto. Jaké tedy, když jedno je o pět let starší, a to druhé má najeto o 50 000 km víc? Kdybychom se na chvíli přenesli do pohádky, zaznělo by pravděpodobně ono klasické „babo raď“. Babu v redakci nemáme, pokusíme se to zvládnout za ní.

Velký nájezd nemusí nutně znamenat nic fatálního

„Neexistuje zde žádné pevné pravidlo. Auto, o jehož koupi uvažujete, byste si měli opravdu pečlivě prohlédnout a zjistit o něm pokud možno co nejvíc. Ideální je, když má vůz ověřenou servisní historii. Podívejte se na záznamy o údržbě a opravách, abyste zjistili, zda se o něj předchozí majitel dobře staral,“ říká Gabe Shenhar, zástupce ředitele programu automatického testování Consumer Reports. „Pokud je však počet najetých kilometrů nezvykle nízký, musíte myslet na jednu věc – buď je počítadlo kilometrů stočené, nebo hůř, vozidlo dlouho dobu stálo nečinně,“ dodává Shenhar.

iZdroj fotografie: Autor Peters / Creative Commons / CC-BY-SA

Tato slova bychom asi nechali tesat do kamene. Sami pak dodáváme, že nejdůležitějším kritériem pro posouzení by měl být jen a pouze skutečný, aktuální, nezfalšovaný stav vozu. Se všemi pravdivými údaji, s nezatajenou nehodou, s doložitelným servisem. Naleštěná „bída“, od které „můj brácha někde ztratil před měsícem všechny faktury ze servisu“ by měla znamenat jediné: pozdravujte bráchu. A vy se otočte na podpatku a utečte odtamtud, jak nejrychleji to půjde.

Trh bazarových vozidel je ohromný

Na trhu s ojetými vozy je tolik možností a tolik nabídek, v Čechách stejně jako v zahraničí, že opravdu nemá smysl ztrácet čas s čímkoli, u čeho je pravděpodobné, že z naleštěné bídy se zanedlouho stane jen ta bída a vaše peněženka začne krvácet, v zájmu záchrany bídy. Ne, to opravdu nemá smysl. Vybírejte pečlivě, nechte si doložit všechny materiály, které jsou k danému vozu k dispozici. Jsou to vaše peníze, často nemalé, krom auta byste za ně měli dostat i (alespoň nějakou) záruku, že vozidlo se za rohem nerozsype.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Jak to je tedy, nájezd nebo stáří? Vysoký nájezd nemusí vždy znamenat problém, jde-li o dobře udržované vozidlo. Auta, na jejichž servisu se opravdu nešetřilo a jejichž předchozí majitel často raději preventivně měnil vše za nové, navíc pouze ve značkovém servisu nemusí znamenat žádné zbytečné riziko. S jednou výjimkou: každý motor, každá převodovka nebo další komponenty mají své limity, které ani dokonalá péče nedokáže umazat. Věk nezastavíš, ani u auta. A když, stojí to zásadní peníze, a poznáte to na ceně vozu, pochopitelně.

Počítejte s limity ve výdrži

A je dobré vědět, kde jsou limity právě u vašeho auta. Něco jiného vydrží robustní diesel od Mercedesu, kde milion kilometrů není žádný nájezd, něco jiného vydrží filigránská technika u downsizingového turbo tříválce. Stejně tak je dobré vědět, kdy se mění např. rozvody a jestli vás nebude čekat jejich výměna za 10 000 km. A nebude stát dalších 50 000 korun. To všechno jsou věci, které je dobré dopředu vědět, abyste se vyhnuli „nečekaným“ a drahým překvapením. Štěstí přeje připraveným, nezapomeňte.

iZdroj fotografie: Škoda
Úplně stejně ale nemusí nic znamenat stáří vozu, pokud byl provozován jen málo, dobře garážován a pečlivě udržován. Opět s jednou výjimkou: pokud najdete poměrně starý vůz s malým nájezdem, dá se očekávat stočený tachometr, což je zřejmě národní sport (a zdaleka nejen u nás). Nebo, a co je ještě možná horší – auto mohlo dlouhé roky stát v garáži. Nikomu nechybělo, nikdo ho nepotřeboval. Pak ho vytáhli, naleštili, udělali základní servis a je na prodej, jako „udržované a nejeté“. Zbytek je ruská ruleta, může to vyjít, a nemusí.

U starších aut elektronické „hračky“ nenajdete. Vadí to?

A posledním faktorem, který je dobré vzít v úvahu při rozhodování mezi věkem a počtem najetých kilometrů, je pokrok v technologii, ke kterému dochází mezi jednotlivými generacemi vozů. „Přikláněla bych se spíše k novějším vozidlům, i když mají více kilometrů,“ říká Jennifer Stockburger, provozní ředitelka Auto Test Center Consumer Reports. „Důvodem je především pokrok v oblasti bezpečnosti a spotřeby paliva. Čím je vozidlo starší, tím je pravděpodobnější, že některé z klíčových bezpečnostních vylepšení zkrátka nedostanete.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na tom je také kus pravdy, což ale záleží i na vašich preferencích. Někdo si libuje v klasických „devadesátkách“, nebo dokonce ještě starších vozech, které ještě nebyly protkané elektronickými systémy. A někdo je naopak rád, když jeho kroky na cestách hlídají neviditelní asistenti. I když osobně bychom se (zejména u starších ojetin) přikláněli spíše k střídmým variantám výbavy, v duchu klasické poučky „co ve voze není, nemůže se pokazit“.

Závěrem: zhodnoťte důkladně stav vozu, prozkoumejte vše, co je možné. Když se vám bude něco hodně líbit, budou souhlasit všechny parametry, cena i veškerá dokumentace, je to auto právě pro vás. Držíme palce a přejeme hodně štěstí při výběru!

Čemu dáváte přednost vy a proč?

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Video: ruský dron Lancet umí „uzemnit“ americkou 155mm samohybnou houfnici M109 jediným zásahem
Události247.cz
Události247.cz
Podvodníci mají novou fintu, jak okrádají začínající živnostníky. Založili web, který se tváří jako oficiální stránka státu
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jaký je původ tajemného Čupakabry: Někteří zastávají teorii, že jde o výsledek mimozemského genetického inženýrství
adbz.cz
adbz.cz
Dům z 19. století chtěli rozšířit bez většího zásahu. Architekti úkol splnili, aniž by narušili původní atmosféru