Máte na autě takovou nálepku? Raději si dejte pozor, policie bude nemilosrdná a dostanete pokutu

Lepit si na auta cokoli podle libosti řidiči nesmí, samolepka může být nelegální. V rozporu se zákonem hrozí řidiči dokonce vězení.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Auto je majetkem řidiče. Samozřejmě jsou zde výjimky, ať už v případě vozidla půjčeného, firemního, auta na leasing či úvěr a podobně. Pro danou úvahu je ale třeba přijmout myšlenku jako fakt. Lze to formulovat i jinak, aby zbytečně nešla voda na mlýn hnidopichům. I když je auto v majetku řidiče, neznamená to, že si řidič může dělat s autem, co chce. Některá rozhodnutí, co s autem dělat, mohou být v rozporu s platnými zákony.

Nálepka na karoserii auta je v pořádku, na skle či SPZ už ne

Mnoho řidičů nemá dostatečnou znalost dopravních předpisů a riskuje pokuty a problémy se zákonem. Věc teď řeší hodně v Polsku, kde podle dostupných informací řidiči neví, co si mohou na svá auta lepit. Nepanuje údajně povědomí o tom, že samolepky na nevhodných místech jsou dokonce nelegální. Článek 60 tamního zákona o silničním provozu specifikuje různé zákazy týkající se používání vozidel.

iZdroj fotografie: Policie ČR

K tomuto tématu se dá prohlásit, že ďábel je ukrytý v detailu. Nařízení specifikuje, že řidič „má zakázáno používat vozidlo způsobem, který ohrožuje bezpečnost jakékoli osoby uvnitř nebo vně vozidla“. Toto ustanovení je velmi obecné a může být použito na téměř cokoli, co by mohlo ohrozit bezpečnost na silnici. Tady mají polští řidiči dost smůlu. I když něco není specificky zakázáno, řidiči mohou být potrestáni za chování, které by mohlo zvýšit riziko nehody.

Cokoli, co může být nebezpečné, je ilegální a zakázané

Článek 60 také zakazuje zakrývání světel a signalizačních zařízení, SPZ nebo jiných požadovaných tabulek nebo značek, které by měly být viditelné. Dále zdobení SPZ nebo umisťování na přední nebo zadní část vozidla značek, nápisů nebo předmětů, které omezují čitelnost těchto tabulek. To znamená, že někteří řidiči, kteří mají tendenci personalizovat svá vozidla, by mohli dostat pokutu za to, že použijí nálepky, samolepky nebo jiné ozdobné prvky, které by mohly zakrýt nebo omezit čitelnost SPZ.

Samolepka na laku nebo skle auta dokáže držet jak přibitá. Jak se jí zbavit v mžiku vteřiny?

Polští řidiči jsou také upozorňování na to, že je důležité, aby nepoužívali značky, které označují jinou zemi, než ve které bylo vozidlo registrováno. Pokud například auto bylo registrováno v jedné zemi a nese značku označující jinou zemi, může to vést k problémům se zákonem. Jaká je situace u nás? O tématu už jsme psali několikrát, takže spíše jen pro zopakování. Jsou zde dva hlavní aspekty. Tím prvním jsou samolepky na skle.

Lepit cokoli na registrační značku nebo ji upravovat se nesmí

Platí, že na čelním skle nesmí být nic, co by omezovalo výhled řidiče. A od doby ukončené výjimky pro dálniční známky tam nesmí být de facto nic. A pak je tady zákaz manipulovat a zakrývat registrační značku. Pokud si někdo na držák SPZ nalepí nějaký nápis, je to v pořádku, ale lepit cokoli na SPZ se nesmí. Ta totiž není majetkem řidiče, abychom se vrátili zcela na začátek článku o vlastnictví automobilu.

iZdroj fotografie: AK09 / Creative Commons / CC-BY-SA

Registrační značka je majetkem státu. Pozor, včetně té na přání. U té řidič platí pouze za službu mít vlastní nápis, ale nekupuje si tabulku jako takovou. Pokud si někdo nalepí nějakou samolepku jen tak na karoserii, v zásadě to může udělat. Samozřejmě i zde jsou určitá omezení. Například nelze imitovat a duplikovat polepy a nápisy, jaké používá třeba policie. Samozřejmě že je nelegální lepit si na auto symboly typu hákového kříže. Tam hrozí i vězení. Nálepky se jménem dítěte, s politickým vyjádřením či odkazem na církev či vyznání jsou v pořádku.

Máte na autě nějakou samolepku?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články