Někdo si koupí jedno sportovní auto a jezdí s ním, jak jen může. Jiný zase naplní sklad a nechá vozy desítky let odpočívat.
Jednou za čas se otevřou vrata nějaké staré garáže. Z prachu zapomnění se pak vynoří kus automobilového světa, který už dnešní výroba nedokáže napodobit. Nejde o žádnou romantizovanou historku, ale o velmi konkrétní nález v kalifornském Newport Beach. Tam dnes 88letý majitel po dekády střádal auta nikoli jako hračky na nedělní projížďky, ale jako promyšlenou investici. Když člověk vidí první trojici, kterou nechal vyjet ven, dává to smysl i bez dalších slov. Všechny vozy spojuje to, co z moderních ceníků prakticky zmizelo.
Auta, která se dnes už nevyrábí, a tedy ani neprodávají
Atmosférické či přeplňované velkoobjemové motory bez filtru emocí, ideálně ruční řazení a poctivý pohon zadních kol. Do procesu prodeje zapojil osvědčené dealerství Silver Arrow Cars. Aby auta vytáhlo, vyčistilo, zkontrolovalo a nabídlo novým majitelům. Přesně odtud pochází i řada snímků, které zachycují moment proměny z šedých siluet pod vrstvou prachu ve stroje s leskem, jaký si pamatujeme z prospektů jeho doby. Jen s tím rozdílem, že tachometry nelžou a uvádějí čísla, která se dnes vídají spíš na motorkách než na supercenných kupé. Kalifornský příběh tak píše první kapitolu ve jménu tří ikon z přelomu milénia.
Ferrari 550 Maranello, BMW M5 E39 a Ford GT. Všechny vozy bez výjimky s manuální převodovkou, jak jsem naznačil. Se zadním pohonem a s naléhavým dojmem, že dnešní automobilový svět už nic takového nenabízí. Začít u Ferrari je logické i symbolické, protože 550 Maranello je čistokrevné gran turismo staré školy. S dvanáctiválcem uloženým vpředu, s transaxle koncepcí, tedy šestistupňovým manuálem vzadu pro ideální rozložení hmotnosti. Když si člověk přečte parametry, uvědomí si, jak rychle se doba změnila. Atmosférický 5,5litrový V12 se čtyřventilovou technikou o výkonu 550 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s a nejvyšší rychlost 320 km/h.
Manuální převodovka, velký silný motor a pohon zadních kol
Ať už je reálná cifra jakákoli, pro kontext toho nálezu je podstatné, že jde o kus v nádherném modrém odstínu s interiérem v tónech béžové/hnědé kůže. Ten stál na jednom místě 25 let a tachometr mu ukazuje jen 908 km. Zkuste najít něco podobného v běžné nabídce. Poslední generace Ferrari s manuálem jsou dnes středem pozornosti sběratelů a odhad ceny v rovině dvou set padesáti tisíc dolarů je spíše základ. Odhad, od něhož se bude reálná aukční přetahovaná odrážet. Proč si to myslím? Protože stav „jako z linky“ po setření prachu a základním servisu je z těch fotografií doslova hmatatelný. Jenže tohle není jediná nota, která z té garáže zní.
Vedle italského dvanáctiválce se ozývá i zvuk, který pro mnoho řidičů znamenal definici sportovního sedanu. Řev (pomyslný, zatím) atmosférického osmiválce z Bavorska. BMW M5 generace E39, preferovaná po faceliftu roku 2002. Tady navíc v tmavě modrém laku a s manuálem. Tedy přesně tak, jak si to puristé vysnili. Navíc v kondici, která by se ještě před pár lety zdála nemožná. Podle jednoho zdroje má exemplář najeto pouhých 6 500 km, podle jiného jde přesně o 6 838 km. V obou případech jde o zanedbatelné hodnoty na vůz starý přes dvě dekády.
Kdo chce nízký nájezd, tak tady ho dostane, u starých aut
Výkon osmiválce je uváděn buď 400 koní, je to charakterní V8 s lineární odezvou. Manuální řazení bez elektronických berliček a mechanika, která odměňuje řidiče tím, co se dnes tak těžko překládá do tabulek. Pokud někoho zajímá, jak rychle takové exempláře mizí z trhu, odpověď už padla. Podle dostupných zpráv si M5 vzal „známý“ z okruhu zmíněného dealerství za nezveřejněnou cenu. Lze čekat částku v řádu několika milionů korun. To přesně odpovídá obrazu artefaktu, který nekupujete proto, abyste s ním trávili stovky kilometrů týdně.
Ale abyste vlastnili kus automobilové éry, jež se už nevrátí. Pak je tu Ford GT z roku 2006, renesance slavného jména, která se v tomhle případě zjevuje z prachu v červeném laku s bílými pruhy a černým koženým interiérem. A hlavně s detailem, ze kterého spadne čelist. Auto nebylo nikdy přihlášeno a kilometrů na tachometru je na takovou ikonu až zneklidňujícím způsobem málo. Méně než dvanáct set.
Nejde jen o tři kusy, sklad je plný ikon i skutečných rarit
Jde přesně ten druh auta, za který dnes sběratelé přihazují rádi. Není divu, že se u Fordu GT odhaduje cena v přepočtu až pětadvacet milionů korun. Mimochodem, garáž sama, nebo spíše opuštěný sklad, poodhaluje další rámy, blatníky a siluety. Stačí jen setřít prach a ocitáme se v katalogu amerických i italských snů. Při jednom pohledu je jasně čitelný De Tomaso Pantera z roku 1973. Vedle několik Chevroletů Corvette napříč generacemi.
Dodge Charger R/T ročníku 1970. Odlehčený a dnes raritní Plymouth Prowler, pak jedovatě modrý Viper GTS. Pick-up Ram SRT-10 s desetiválcem, a dokonce i exotický Bricklin SV-1. A mezi auty se ukrývá ještě jedna specialita, dnes už legendární Honda CBX 1000. První silniční motocykl se šestiválcovým motorem. Výborně. Tak rychle prachovky do ruky a ať jsou skvosty co nejdříve na světle.