Auto s vybitou baterií lze nastartovat v jednom člověku, bez startovacích kabelů. Stačí vědět, jak na to

Jak nastartovat auto s vybitou baterií bez pomoci kabelů? Je to snadné, zvládne to i jeden člověk, jen musí vědět, jak na to.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Vybitá autobaterie není nikdy příjemným zjištěním. Zejména když řidič spěchá a potřebuje jen usednout za volant, otočit klíčkem v zapalování a vyrazit. Nejjednodušším způsobem, jak alternativně nastartovat, je pomocí startovacích kabelů. I když ani to, že má řidič kabely v kufru automaticky neznamená, že nastartuje a odjede. Samotné kabely nestačí, ještě je nutné druhé auto, které se přes kabely připojí a poskytne životadárný elektrický proud.

Nastartovat bez kabelů je snadné, stačí znát fígl

Je důležité tedy umět nastartovat auto s vybitou baterií bez startovacích kabelů, a to i v případě, že tyto řidič zahrnul do své standardní výbavy. Nastartovat pomocí startovacích kabelů je poměrně jednoduché. Stačí mít příslušnou kabelovou výbavu a druhé auto. Kabely se připojí na póly pomocného auta, na baterii vybitého auta, nastartuje se motor vozu s nabitou baterií a pak se startuje auto vybité. Žádná velká věda.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co dělat, když není další auto poblíž, když řidič nemá kabely a autobaterie vypověděla službu kilometry od civilizace? Existuje poměrně několik efektivních způsobů, jak auto nastartovat bez použití kabelů. A bez startovacího boxu, chargeru. Pro auta s automatickou i manuální převodovkou existuje několik způsobů, jak nastartovat motor, když je baterie vybitá. Dobrou zprávou je, že člověk nemusí být vyučený automechanik, není zapotřebí nijak zvláštní zručnost.

Roztlačit, roztáhnout, pustit z kopce. Pouze manuál!

Stačí znát princip spalovacího motoru a fungování automobilu. Nouzovým způsobem startování je auto roztlačit. Potřebujete jednoho člověk za volant a druhého jako tlačnou sílu. Z mírného kopce je to lepší než na rovině. Řidič otočí klíček v zapalování, ale nestartuje, pouze do první pozice. Zařadí dvojku, stojí na spojce, uvolní brzdu. Druhý člověk auto roztlačí na tempo svižné chůze, pak řidič pustí spojku. Auto s mírným zacukáním nastartuje.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Lze povýšit tím, že se netlačí, ale na laně auto roztáhne na druhým autem, když je druhé auto na místě, ale nejsou kabely. Rozjet auto zvládne i samotný řidič, pokud stojí s autem na kopci a po odbrzdění se vůz rozjede samospádem. Metodu znají určitě starší řidiči, kteří tak rozjížděli malé motorky. Anebo měli co dočinění třeba s původními Škodovkami, taková Škoda 105 v zimě uměla řidiče zahřát ještě dříve, než motor naskočil. Při roztlačování.

Moderní auta mají problém. Hrozí poškození

U moderních aut není takové startování vhodné, jde o opravdu stav nouze, hrozí poškození katalyzátoru. V zimě je pak u dieselu přeskočení řemenu. Nabíječka baterií stojí od 500 Kč a dá se dnes koupit téměř všude, i na čerpací stanici s bohatší nabídkou širšího příslušenství. Nevýhoda je zřejmá, a to potřeba zásuvky s připojením na 230 V. Lze použít i převodník napětí a nabíječku připojit krátkodobě do zapalovače. Opět, když nejsou po ruce kabely.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud není baterie skutečně „po smrti,“ na odpis, je vystaráno. Pak autonabíječka dokáže oživit i tu baterii, která je opravdu ve velmi špatném stavu, s nízkou kapacitou. V řádu hodin by měla nabíječka baterii připravit ke startování. Řidič by však neměl odkládat pořízení nové baterie, ta stará se opět velmi rychle vybije. A proces s nabíjením se bude opakovat, a interval mezi tím zkracovat a zkracovat.

Slunce může pomoci, záleží na oblačnosti

V dnešní době funguje i řada skutečně přelomových řešení, před pár lety ještě z oblasti sci-fi. Příkladem je solární nabíječka. Pokud ji má řidič v autě a jsou vhodné povětrnostní podmínky, tedy svítí slunce, pak lze takto za několik desítek minut dostat auto do stavu, kdy nastartuje. Solární nabíječky fungují přes konektor zapalovače. Člověk je nicméně odkázán na sluneční svit, zejména na podzim pak sluneční energie není dostačující.

iZdroj fotografie: Pixabay

Komplikovanější to mají majitelé vozů s automatickou převodovkou. Ty se za žádnou cenu nelze pokoušet roztahovat či roztlačovat. Automaty fungují logicky na jiném principu než manuály, s vybitou baterií nefunguje palivové čerpadlo, nedochází k promazávaní motoru. Při pokusu auto roztáhnout, nebo při rozjezdu samospádem z kopce může dojít k proklouznutí rozvodového řemene. To znamená opravu za několik desítek tisíc korun. Automaty s vybitou baterií lze tedy startovat pouze přes kabely, pomocí chargeru anebo nabíječkou ze zásuvky.

Umíte vy nastartovat bez kabelů?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články