Kolo spadlo ze střešního nosiče přímo před jedoucí auto. Řidič s hrůzou v očích incident na dálnici natočil

Vidět padat kolo z nosiče auta jedoucího před námi není nic, po čem by kdokoli toužil. Přinášíme několik tipů, jak správně upevnit kolo na autě, abychom jej dovezli do cíle.

i Zdroj fotografie: S vědomím STOP CHAM
                   

Se vzrůstající oblibou kol a elektrokol vzrůstá i jejich transport autem na místa, na která se s nimi chceme vydat. Různých nosičů na kola jsou na trhu desítky a stovky, nicméně jak je v dnešním videu patrné, i sebelepší nosič je k ničemu, pokud se z něj kolo dokáže uvolnit a spadnout na vozovku. Na videu to ještě dopadlo dobře, kolo je lehké a řidič se dokázal včas vyhnout. Průměrné elektrokolo má však 25 kilogramů a kdyby vám ve stokilometrové rychlosti vlétlo do čelního skla, jde o život.

Umístění kola uvnitř vozu

Způsobů, jak se jízdní kolo dá připevnit na automobil je několik, přičemž ten pro okolí nejbezpečnější – uvnitř automobilu může být naopak nebezpečný pro posádku daného vozu při nehodě, a to především v případě, kdy je kolo umístěno volně, například ve větším jednoprostorovém automobilu. Nejbezpečnější je pochopitelně složené v zavazadlovém prostoru bez „možnosti pohybu“, nicméně ne každé auto má tak velký „kufr“ a ne každému se chce kolo rozkládat (a znovu skládat).

Umístění kola vně vozu

A především, takto se dá přepravovat jedno, maximálně dvě. Co s těmi ostatními, pokud chceme například jet s rodinou na kola? Řešením tak nakonec stejně zůstane nosič na kola, umístěný vně automobilu. Podle umístění si je můžeme rozdělit takto:

  • nosiče na střeše auta
  • nosiče umístěné na tažném zařízení („kouli“) za autem
  • nosiče umístěné na pátých dveřích (kombi a hatchbacky)

Druhy vnějších nosičů kol

Nosiče na střeše

Nosiče na střechu vozu jsou sice tradičním, s rozvojem elektrokol ale už méně využívaným způsobem přepravy kola. Což je s ohledem na průměrnou hmotnost elektrokola 25 kilogramů docela pochopitelné. Tak těžké kolo netrénovaný jedinec (a ti jezdí na elektrokolech poměrně často) zvedne a připevní na střechu auta jen s obtížemi. Navíc toto řešení zvedá výrazně aerodynamický odpor (a tedy i spotřebu), stejně jako je potřeba neustále mít na paměti, že naše auto je o více než metr vyšší. Ti, co vjeli i s kolem na střeše do garáže by mohli vyprávět. A že jich je.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nosiče umístěné za vozem

Nosiče na tažném zařízení jsou rozšířenou a také nejsložitější a nejdražší variantou. Jak už z názvu vyplývá, ke své funkci potřebují homologované tažné zařízení, na které se celá konstrukce nosiče usadí. Krom nutnosti třetí tabulky registrační značky, vyšších pořizovacích nákladů a nutného místa na uskladnění nosiče už zůstávají jen pozitiva: robustnost a vysoká nosnost celé konstrukce včetně možnosti bezproblémového přístupu do zavazadlového prostoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nosiče na zadních (třetích nebo pátých) dveřích jsou připevněny za spodní a horní okraj zadních dveří a staženy upínacím mechanismem tak, aby s těmito vytvořily nedílný celek. Výhodou je vcelku jednoduchá montáž bez instalace na tažné zařízení, nízká pořizovací cena a neomezený přístup do zavazadlového prostoru (nosič se vyklápí spolu se zadními dveřmi), nevýhodou pak je nutnost pořízení typu přesně určeného pro váš automobil (nebo skupinu automobilů).

iZdroj fotografie: Depositphotos

Omezená je z principu také nosnost, tři nebo čtyři lehká kola se vejdou, nicméně čtyři elektrokola, každé po 25 kilogramech jsou mimo možnosti tohoto řešení. Už jen proto, že zadní dveře zvedáte spolu s koly, kdy ucítíte i 25 kilogramů (dvě sportovní kola klasická nebo jedno elektrokolo), o větší zátěži nemluvě. Zcela zásadní je pak způsob, jakým kola na nosič připevňujeme, tady se jakékoli urychlení a usnadnění může velmi nevyplatit.

Doporučujeme proto vždy a plně respektovat návod k použití a v daném pořadí pečlivě dotahovat jednotlivé upínací prvky a mechanismy. Značkové nosiče kol (jež výrazně doporučujeme) jsou testovány na vysoké rychlosti a zatěžovány o mnoho víc, než na kolik jsou pak deklarovány. Nicméně to jen za předpokladu, že jsou kola správně umístěna a upevněna. V takovém případě se naopak nemusíme bát, že by naše cesta dopadla jako na přiloženém videu. Přejeme příjemné kilometry za volantem i za řídítky kol!

Jak převážíte kola na autě vy?

Zdroj: STOP CHAM
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Jaderná ruská superzbraň torpédo Poseidon. Může jít o hrozbu, nebo jen bluf, který brnká Západu na nervy
Události247.cz
Události247.cz
Ukrajina válku vyhraje, pokud se jim podaří jedna věc
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Neodymové magnety jsou větším pomocníkem, než byste čekali!
adbz.cz
adbz.cz
Nebezpečné chyby při skladování hub. Češi jsou na to experti, přitom by stačilo použít selský rozum