Nebezpečí opotřebených tlumičů a kdy je potřeba je nutně vyměnit

Při řízení automobilu se může stát, že najednou cítíme, jak kola ztrácejí v zatáčkách trakci, brzdná dráha je mnohem delší než obvykle a samotné brzdění je roztřesené.

mechanik i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kromě toho se naše nafta nebo benzín po cestě houpaly a vznášely se. Co to může znamenat? Tento problém se týká tlumičů. To je součástka, která je ve skutečnosti každý den v mnoha automobilech vyměňována. Je také zodpovědná za bezpečnost, ovládání vozidla a správné brzdění.

V čem je teda problém?

Je důležité pravidelně kontrolovat stav tlumičů. Zvláště když máme pocit, že náš vznětový nebo zážehový motor již nejezdí tak, jak tomu bylo dříve. Zkušenější řidiči již jsou schopni cítit rozdíly například při brzdění nebo v tom, jak se auto chová v zatáčkách.

oprava tlumiču iZdroj fotografie: Depositphotos

Existují metody, které vám umožňují zkontrolovat stav této součástky sami. Nikdy však nebudou dostatečně přesné, aby zaručily jeho kvalitu a bezpečnost.

Kdy je potřeba tlumiče vyměnit?

Předpokládá se, že kritická hodnota je 20 procent účinnosti tlumiče. Bohužel jeho nedostatky pocítíte mnohem dříve, i když nemají vliv na řízení nebo brzdění. Některá auta identifikují závadu na tlumičích samy přes palubní počítač, když se rozsvítí červená kontrolka.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nebezpečí opotřebených tlumičů pro posádku

Tlumič je také důležitý při správném držení stopy a stability vozidla. Pokud s opotřebovanými tlumiči projedete přes nerovnost, auto má tendenci se rozhoupat, což zejména ve vyšších rychlostech může mít fatální následky. Takový vůz má nepředvídatelné chování a stává se nebezpečným pro posádku i okolí.

Na co si dát pozor při výměně tlumičů

Zejména servisujete-li již starší auto v neautorizovaném servisu, dejte si pozor na odbornou způsobilost mechaniků, kteří vám budou případně tlumiče měnit. Stále se totiž vyskytují případy neodborné montáže tlumiče, kdy mechanik zvedne auto na zvedák a následně přistoupí k výměně s odlehčenými nápravami. Tento postup je ale zcela špatně. Tlumič je totiž nutno měnit pod zatížením provozní hmotností vozu. K výměně se využívá také speciálního nástroje, tzv. stahováku pružin.

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články