(Ne)bezpečné barvy kouře z výfuku, aneb jak poznat, zda došlo k problému

                   

Když o někom nebo něčem řeknete, že postrádá barvu, zpravidlo to nebude považováno za kompliment. V případě motorových vozidel je situace zcela odlišná. Konkrétně jde o barvu výfukových plynů. Jejich bezbarvost je nejžádanější, na rozdíl od celé řady jiných barev – od bílé přes šedou, modrou a konče černou. Absence barvy výfukových plynů naznačuje správnou funkci a stav motoru a dalších součástí, zatímco jejich barva značí více či méně závažnou závadu.

Bílá barva znamená žádný, nebo také obrovský problém

Taková barva výfukových plynů nemusí nutně znamenat, že něco není v pořádku a že je nutný zásah mechanika. Bílý kouř může být normální vodní pára, což je při jízdě v chladném počasí zcela přirozené. Úkolem řidiče je poté zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny v expanzní nádrži. Problém začíná, když je zjištěna značná ztráta chladicí kapaliny a chladič a všechny hadice nevykazují žádné známky prasklin nebo vad. V tomto případě dochází k úniku chladicí kapaliny do spalovací komory. A proč? Ve většině případů je za to odpovědné vadné těsnění pod hlavou. V některých případech dochází také k prasklinám v samotné hlavě nebo bloku pohonné jednotky. Bez ohledu na vše je nutná časově náročná a nákladná demontáž celé hlavy. 

Šedá barva kouře značí příliš bohatou směs

Na druhou stranu šedé výfukové plyny obvykle naznačují, že směs paliva a vzduchu je příliš bohatá (směs paliva a vzduchu obsahuje méně kyslíku, než kolik je potřeba ke spalování dané části paliva). V mnoha případech se šedé obláčky, které vycházejí z výfukového potrubí, vyznačují také intenzivním zápachem. Za příliš vysoké dávkování paliva je často zodpovědný poškozený senzor teploty.

iZdroj fotografie: Pixabay

Modrý kouř z výfuku odhaluje přítomnost oleje

Modrá barva bohužel ohlašuje vážné problémy s pohonnou jednotkou. Proč? Modré výfukové plyny – bez ohledu na to, zda se jedná o benzínový nebo naftový motor – vznikají spalováním nejen paliva a vzduchu, ale také oleje. Přechod ze světle modré na intenzivnější modrou znamená jejich vysokou příměs v palivové směsi. Je třeba si uvědomit, že modré výfukové plyny se nemusí objevovat během celého cyklu motoru. Někdy je lze pozorovat na tzv volnoběh nebo pod zatížením. Bývá nutné vyměnit pístní kroužky a vybrousit válce. Modré mraky vycházející z výfuku mohou také naznačovat poškození těsnění ventilů: jsou pak viditelné pouze při snížených otáčkách motoru. Stejný „účinek“ má také netěsnost turbodmychadla.

Černý kouř: nejen čistá nafta

i Zdroj fotografie: Wikimedia

Nejchmurnější kouř, který vychází z výfukového potrubí, je nejběžnější v dieselových motorech. Ve většině případů k tomu dochází při náhlém sešlápnutí plynu a také při jízdě ve vysokých otáčkách. A proč? Důvodem je porucha jedné nebo více součástí vstřikovacího systému, tj. vstřikovačů, vstřikovacího čerpadla nebo systému recirkulace výfukových plynů. Nejčastější příčinou intenzivní tvorby černého výfukového plynu je však poškození vstřikovačů: místo správného stříkání paliva pod tlakem začne unikat (tzv. protékat). Poškozené vstřikovače musí být vyměněny: mohou být nahrazeny novými nebo repasovanými. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení se temná barva výfukových plynů vztahuje i na benzínové jednotky. Černá barva výfukových plynů je nejčastěji výsledkem poruchy v řídicím systému motoru, která má za následek vstřikování příliš velkého množství paliva do spalovací komory. Kromě toho se černý kouř z výfuku může objevit také na vozidlech, kde bylo provedeno neprofesionální ladění čipů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články