Nechápal, proč ostatní řidiči neudělali záchranářskou uličku, a pak ji naopak zneužívali

Záchranářská ulička není dobrovolnou věcí, řidiči mají povinnost ji tvořit. A naopak platí zákaz ji používat pro jízdu.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Karla Dlouhého
                   

Záchranářská ulička není dobrovolná, nezáleží na řidičích, jestli ji vytvoří, nebo ne. Pokud by náhodou někdo nevěděl, o co se v případě tzv. záchranářské uličky jedná, tak jde o systém, díky kterému se i na ucpaných komunikacích vytvoří místo pro průjezd sanitek, hasičů nebo policie. Čtenář, pan Karel Dlouhý, nám poslal 27. března do redakce e-mail, který jsme se rozhodli zveřejnit v plném znění. Týká se záchranářské uličky a toho, jak ji řidiči nedodržují. A pak ji, v ojedinělém případě, zneužívají. 

Tvořit záchranářskou uličku není na řidiči, je to povinnost!

„Jel jsem přes Prahu, a abych se vyhnul centru, vyrazil jsem po Jižní spojce. To nebyla nejlepší volba,“ říká pan Karel, „evidentně se někde vpředu stala dopravní nehoda a my jsme začali dobržďovat do kolony.“ Bohužel to je poměrně častá situace, téměř na denním pořádku. „Překvapilo mne, že jak jsme zpomalovali, řidiči kolem netvořili záchranářskou uličku,“ namítá čtenář, „myslel jsem, že je to povinné, ale asi se pletu.“ 

Ne, pan Dlouhý se neplete. Zákon mluví jasně, když v § 41 odstavci 8 zákona o provozu na pozemních komunikacích říká, že „není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.“

Vjet do uličky pro IZS je hyenistické, a navíc zakázané

A zákon pokračuje ve stejné věci s víceproudou komunikací. „Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“ Takže ne, není to dobrovolné, je povinnost záchranářskou uličku vytvořit.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Níže je video, ze kterého je patrné, jak uličku zajistit. Důležité je, jak už bylo řečeno, řadit se do uličky při zpomalování a dobrzdění. Když už auta stojí, tak je pozdě. Stačí si spočítat, když jedno auto zpomalí projíždějící sanitku, byť o jedinou sekundu, když se snaží uhnout, a těch aut je za sebou sto dvacet? Zbytečné dvě minuty, při kterých jde o život. Stačí si pamatovat pravidlo pravé ruky. Palec je pruh nejvíce vlevo, mezera mezi palcem a ostatními prsty znázorňuje záchranářskou uličku. Ostatní prsty jsou pruhy napravo od uličky. 

Zdržení, byť jen jedinou minutu, může stát lidský život

„Co mne úplně šokovalo, že když projela sanitka, jeden z řidičů za ni s mírným odstupem vjel a projel uličkou,“ stěžuje si čtenář. „Mne by to ve snu nenapadlo. Za to také není žádná pokuta?“ Je, za neoprávněné použití záchranářské uličky hrozí řidiči ve správním řízení pokuta až 2 500 Kč. Jaké chyby nejčastěji řidiči dělají? Nesledují dění ve zpětných zrcátkách, neví vůbec, že se blíží vozidlo IZS, nevnímají houkání a blikání. Uhýbají na poslední chvíli. Zastavují na zcela nevhodném místě.

Ono vůbec zastavování je hrubá chyba. Dále motoristé uhýbají na nesprávnou stranu, netvoří záchranářskou uličku. Co je naprosto nepochopitelné, že zastavují a zmatkují i řidiči aut v protisměru, i když se jich tvorba uličky vůbec netýká. „Co tedy dělat,“ ptá se pan Karel, „jak se správně v případě kolony a tvorby záchranářské uličky zachovat?“ Je to jednoduché, v případě, že motorista dojíždí kolonu nebo stojí v koloně jako poslední, měl by nechat zapnutá výstražná světla.

Je třeba uličku vytvářet ihned, jakmile vozidlo přijíždí do kolony. Pravidlo, jak bylo uvedeno výše. Řidiči mohou vjet i na krajnici mimo vozovku, a je-li to potřeba i do křižovatky na červenou! Pokud dojede motoristu vozidlo IZS dříve, než stačí uhnout, měl by mu dát jasně najevo, co se chystá udělat, například blinkry. V neposlední řadě je třeba počítat s tím, že může projet i více vozidel IZS najednou. Tedy nevyjíždět ze záchranářské uličky po první sanitce. Je třeba přemýšlet hlavou, být ohleduplný a pozorný.

Umíte tvořit záchranářskou uličku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články