Švýcarsko omezilo majitelům elektromobilů jezdit s nimi. Nemilé opatření proti energetické krizi

Elektromobily neberou ohledy ani na přírodu, v krizových dobách pak dokonce ani na své majitele. Jsou totiž první „na ráně“ při úsporách energií. Tak k čemu jsou vlastně dobré?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Následující řádky pravděpodobně opět příliš nepotěší příznivce elektromobility, volně totiž navazují na minule popsaný dokument z produkce DW. V němž bylo názorně doloženo, že elektromobily (alespoň ve své nynější podobě, závislé na lithiových bateriích) opravdu nejsou tím nejlepším řešením pro tuto planetu. Dnes vám ukážeme, že nejsou nejlepším řešením ani pro běžného motoristu. A už vůbec ne v zimě a v superbohaté zemi uprostřed Evropy. Zajímavé paradoxy. Tak se na ně pojďme podívat.

Zima elektromobilitě opravdu nepřeje

A nepůjde ani tak o to, že elektromobily mívají s příchodem opravdových mrazů opravdové problémy. Deklarované hodnoty dojezdů dle metodiky WLTP se při mínus deseti stupních rozplývají jak pára nad hrncem, nemluvě o mrazech ještě větších. Elektromobil má totiž v zimním období výrazně více „neočekávaných výdajů“, než když je všechno zalité sluncem a modré nebe nad hlavou. Krom toho, že se v zimě musí topit (a ani vyhřívání sedaček není tak úplně od věci) se především musí temperovat i samotné baterie vozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Spolu s neoblomnými fyzikálními zákony, kdy bateriím založeným na lithiu zkrátka nízké teploty nesvědčí (a v reálu snižují jejich kapacitu) tak uživatelé elektromobilu při případném čekání na volnou nabíječku mohou v mrazu rozjímat, jestli tohle je opravdu ta vysněná svoboda pohybu a ekologie v jednom. Popravdě, v létě by mne možná elektromobil bavil. Někdy. V zimě bych jej naopak opravdu nechtěl. Nikdy. Ostatně, naši kolegové z deníku idnes popsali cestování o Vánocích docela záživně, jejich dnes již legendární článek najdete tady.

Zákazy ze strany státu opravdu pocítíte

S tím vším se ale nakonec dá nějak poradit. Lépe, hůře, více, méně, zkrátka nějak. Nebude to tak komfortní, ale někdo zkrátka baterie miluje. A jak říkala již moje babička, proti gustu… S čím si však určitě neporadíte je, když vám užívání elektromobilu začne zakazovat stát. Chcete se hádat někde na křižovatce s policistou? Chcete někde sedět na úřadě proti extra komisnímu úředníkovi a poníženě vysvětlovat, že jste vlastně musel zajet pro babičku do nemocnice, a vaše cesta tedy byla legální? Ne, tohle asi opravdu nikdo dobrovolně zažít nechce.

iZdroj fotografie: Policie

Přesně to se vám ale může stát ve Švýcarsku. V zemi, kde peníze nikdy nebyly problém, kde se vyrábí hodinky dražší než auto nebo nožíky zvládající všechny vaše životní i neživotní situace a kde vzniklo instantní Nescafé, „palivo“, na které jede polovina lidstva? Přesně tak. Můžete si koupit nejdražší Teslu Model S Plaid a udělat tak radost Elonovi, stejně jako můžete věřit osvědčeným labelům a vložit svoje miliony do top modelu ze Stuttgartu. Stejně vám to nepomůže.

Rok 2023 bude v energetice přelomovým rokem

Doba se totiž změnila. Energetická krize, ve které se Evropa především díky Rusku a jeho válečné politice momentálně nachází míchá pomyslné energetické karty více, než by kohokoli ještě před rokem napadlo. A protože Švýcarsko je v zimě závislé na elektřině ze sousední Francie a Německa, kde sami nemají příliš růžové vyhlídky a nemohou tak garantovat to, co garantovali kdysi, došlo na pomyslné lámání chleba. Jinými slovy, každý se musí postarat především o svoje občany. Export je až na druhém místě, to se dá pochopit.

Jak se dá v té souvislosti dočíst na vládním serveru Švýcarské konfederace, Spolková rada na svém zasedání dne 23. listopadu 2022 vzala na vědomí řídící opatření, která je třeba přijmout v případě vážného nedostatku elektřiny. A jak ke stejnému tématu dále poznamenává švýcarský list Blick, vláda pak následně prostřednictvím svého ministra hospodářství Guye Parmelina představila tzv. Federální nouzový plán.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ten zahrnuje celou škálu úsporných opatření, od klasického a nám v Čechách již známého vytápění veřejných prostor na maximálně 18 stupňů Celsia, omezení saun a vířivek v hotelech, omezení reklamního a dekorativního osvětlení nebo například praní v domácnostech na maximálně 40 stupňů. Zkrátka Švýcaři. Precizní jako vždy. Celý dokument přikládáme pro ilustraci ve zdrojích pod článkem.

Elektromobily na pomyslném blacklistu

A jak se to celé dotkne provozu elektromobilů? Celkem zásadně. Ve třetím stupni opatření (z celkových čtyř) je totiž mimo jiné tento zákaz:

Omezení provozu elektromobilů

Soukromé používání elektromobilů je povoleno pouze pro nezbytně nutné cesty (dojíždění do práce, nakupování, návštěva lékaře, účast na náboženských akcích, účast na soudních jednáních).

Opravdu chcete mít automobil jenom na „nezbytně nutné cesty“? Co mi to jenom připomíná? Aha, už vím. Omezení při Covidu. Jenom do práce a zpátky. K lékaři a zpátky. Policie v ulicích. Kontroly na nádražích. Poprvé v životě jsem si připadal jako v dystopickém filmu nebo románu a bylo to hodně, ale opravdu hodně nepříjemné. Všechna ta čestná prohlášení, že jedu tam nebo tam za tím nebo oním účelem. Ale OK, byla to mimořádná situace, nikdo nevěděl, co je Covid a co dokáže.

iZdroj fotografie: iStock

Ale takhle? Abych někde zaplatil milion za auto a pak jsem se dostal do stejné situace? To je přece naprosto, ale naprosto neskutečně absurdní. Koupím si ekologickou hračku (co navíc vůbec ekologická není) a pak s ní pojedu do práce a zpátky, nebo do lékárny a zpátky? A dost, zaparkovat a spát? A když si budu chtít zajet za přítelkyní do vedlejšího města, tak už nemůžu a musím přemýšlet, jaký „závažný důvod“ si pro to vymyslím a jak „převezu“ (slušně řečeno) stát?

Automobil jako prostředek svobody, nebo nesvobody?

To je přece stupidita opravdu zásadního rozměru. A protože čekám, že zastánci elektromobility nyní začnou argumentovat nízkou průměrnou spotřebou za rok atd., přiložím s dovolením malou lekci energetiky: nejde o to, kolik průměrně za rok, jde o to, kolik odběratelů se najednou připojí a jak velkým proudem začnou současně odebírat. Elektrická soustava je totiž ve špičce citlivá na přetížení. A pokud Švýcarsko nechce zažít nepopulární blackouty, začíná se proti nim bránit.

Čili to bychom měli. V roce 2023, pár měsíců po prvních, alespoň trochu použitelných elektromobilech se tyto dostávají na pomyslný „black list“, jakmile začne energetické soustavě hrozit nedostatek a přetížení. Opravdu jsme tohle chtěli? Není to náhodou pokrok směrem zpátky? Automobil jako prostředek svobody? Nebo elektromobil jako prostředek dozoru, nesvobody a zákazů? Výběr je na každém z vás. Já mám za sebe vybráno. A vy, pokud máte v garáži nebo na parkovišti zachovalý diesel nebo benzín – určitě bych si jej hýčkal. Ještě se může hodit.

Nepřijde vám elektromobilita čím dál víc nesmyslná?

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články