Nedávno uveřejněný výzkum německé společnosti Check24 ukázal, které značky aut jsou nejvíce pokutované. Společnost se zabývá pojišťováním motorových vozidel, a má tedy přístup k obrovskému množství dat o zmíněné problematice. Posbírané informace za poslední rok se rozhodli zanalyzovat a vytvořit statistiky počtu nehod a množství pokut v závislosti na značce automobilu. Závěry analýzy jsou překvapující, mimo nejčastěji pokutovaných znám i jejich opak.

Nejvíce pokut schytávají majitelé luxusních aut, za co?

Pro někoho to možná až takovým překvapením není, vždyť luxusní auto je potřeba někde prohánět, takže budou logicky snazším cílem než ostatní. Nejčastěji pokutovaní řidiči jezdí auty značky Porsche, sbírají lístky od policie o 49% častěji než je běžný průměr. V závěsu se umístili řidiči Land Roverů s počtem pokut o 42% vyšším oproti průměru, a na třetím jsou pak příznivci značky Saab se 33%. Další místa v žebříčku patří Jeepu (o 23% více), BMW (o 22% více) a Audi (o 21% více pokut než je obvyklé). Ale nejspíš vás bude více zajímat Škoda, v Česku nejrozšířenější značka automobilů, jejichž řidiči jsou pokutováni jenom o 4% více než je průměr.

A kdo naopak sbírá pokut nejméně?

Nejméně pokutovaní jsou majitelé značek Nissan (ten je v indexu nehodovosti o 20% lepší než průměrný řidič), následuje Renault a Suzuki (dostávají o 18% méně pokut než je běžné). Podobně jsou na tom Lancie (o 14% méně), Kia (o 11% méně) nebo Dacie (o 10% méně). Na první pohled nám zmíněná procenta tolik neřeknou, a mnohem lépe je pochopíme v momentě, kdy vztáhneme počet pokut k počtu dopravních nehod.

Nemějte předsudky, oni ti bohatí nejsou nakonec tak špatní

A ejhle! Ze všech nejméně bourají právě nejvíce pokutovaní řidiči Porsche, kteří nahlásili na pojišťovnu o 43% méně nehod než je průměr. Ale pojďme si to trochu rozebrat. Jsou snad řidiči Porsche opatrnější, nebo snad nepoužívají svá auta k běžnému ježdění, a nejsou tím pádem na silnicích moc vidět? A co kdyby měli prostě tolik peněz, že ani neuplatňují pojistný nárok? Vzhledem k množství pokut můžeme vyloučit vliv prvního faktoru, řidičů s Porsche není úplně málo (třeba v ČR je oblíbený model Macan), a vzhledem k ceně vozu je snad nereálné, aby si někdo platil opravu dobrovolně sám.

Prostě se ukazuje, že počet pokut (ano, nevíme za co a jak byly uděleny) nijak nesouvisí s množstvím dopravních nehod. Zrovna u řidičů „porscháků“ ale napadne myšlenka, že ty své koně pořádně prohání. Ale jak vidno, moc často nebourají, což je pravděpodobně dáno také poměrem vozů Porsche ku ostatním značkám. Zatímco Porsche u nás vlastní třeba 50 lidí, majitelů Škodovek jsou desetitisíce. V takovém poštu se snáze najde větší počet nezodpovědných řidičů, co musí i ze staré Felicie dělat závoďák.

Nejméně pokutovaní řidiči Nissanů se v počtu nehod pohybují mírně nad průměrem, a vůbec nejčastěji pak bourají řidiči Lancií. Ti mají index nehodovosti o 42% vyšší než majitel průměrného vozu, pokutovost však mají vyšší jen o 14%, s čímž jsou na jedné vlně také majitelé Dacie.

Čím levnější auto, tím více nehod, paradoxně

Svádí to naznačit, že procento nehod roste s klesající cenou nového vozu (tedy čím levnější auto, v o to více nehodách figuruje). Ale tuto teorii zase popírají značka Volvo s nehodovostí 22% nad průměrem, a dokonce naše domácí Škoda s nadprůměrnými 14%. Závěrem zmiňme ještě Toyotu, jejíž řidiči poctí svou návštěvou o ¼ více nehod, než je běžné.

Kompletní výsledky naleznete v přiložených tabulkách. Pokud vám vaše oblíbená značka ve výsledcích chybí, není to chyba statistiky. Podmínkou zařazení do analýzy bylo dosažení minimálního počtu 1000 pojištěných vozů dané značky, takže se všechny do výzkumu nedostaly.